For lav OG

Hei.
Jeg er nybegynner i brygge-faget, men har pøvd meg noen ganger nå.
Satte et brygg nå i helgen (lys Ale, type Kølsh). Beregnet sluttvolum: 25 liter. OG etter oppskrift: 1050/1055. Mine målinger ble: SG ca 1042 og OG ble på ca 1045. Hva er sannsynlig grunn til at OG ble lavere enn oppskrifen? Er det for mye eller lite vann, eller er det får dårlig utmesking? Jeg mesket ut i 70 minutter ved 66 grader, og utmesket i ca 10 minutter på 75 grader + skylling med vann på 75 grader. Brukte 20 liter vann i mesken og skyllet ut med 12 liter. Setter pris på all tilbakemelding jeg kan få :)

Effektiviteten/utbyttet av malten varierer med en rekke parametre knyttet til oppsettet ditt, vannmengder, kverningen av malten, etc.. Vet du hvilken effektivitet oppskriften er beregnet for?

Oppskriften må være beregnet for et antatt utbytte, så hvis ditt utbytte avviker vil du få et avvik i OG som du med erfaring kan forutse og kompensere for. Det er ikke noe problem om du har lavt utbytte så lenge du vet omtrent hva du har.

Men det kan jo også være at du har unormalt lavt utbytte i denne batchen av en eller annen grunn. Det er vel vanlig med omkring 3 l vann per kg malt, men jeg tror ikke vannmengden har så stor betydning. Mengden skyllevann spiller også inn - hvis du har lite skyllevann vil du nok få litt mindre utbytte - det merker i hvert fall jeg i mitt oppsett. Mye malt gir mindre skyllevann og dermed lavere utbytte.

Takk for svar. Beregnet sluttvolum var 25 liter, men jeg satt igjen med 21 liter når jeg satt det til gjæring, så hvis jeg gjentar samme brygg så burde jeg mulig bruke noe mer skyllevann samt forlenge skylleprosess for å få mest mulig ut av malten...

Ja. Hvor mange kg malt brukte du? Det forsvinner en del vann med malten (i størrelsesorden 1 liter pr kg, men avhenger nok av bryggemetoden).

Når sluttvolumet også er lavere enn oppskriften, har du jo et større avvik enn OG tyder på, så det virker som utbyttet er ganske lavt. Mesketemperatur og varighet som du beskriver virker helt i orden, men det er jo mange faktorer som spiller inn.

Jeg så litt feil... beregnet sluttvolum står oppført som 20 liter. Når jeg nå har 21 liter i gjæringsfat så virker det til å være ganske riktig (forsvinner vel 1-2 liter i grums etter gjæring). Jeg brukte 5 kilo malt.

Har erfart det samme problemet, i mitt tilfelle så slurvet jeg med utmesken (76-78gr), dvs jeg brukte ikke lang nok tid til at tempen i hele meskekaret steg til 76-78gr. Etter at jeg fikk kontroll på dette med lang resirkulering (30-45min) for å få opp tempen i hele mesken, så er utbyttet blitt mye bedre. Sukkeret i malten blir mere flytende ved høyere temp og man får vasket ut mer sukker ved skylling av mesken.

Hei.
Jeg har også problemer med litt lav OG på mine brygg. Jeg bruke Bratberg kompaktbrygger gen 2.
Jeg har satt to brygg, det første var et såkallt easybrew kit fra brygging.no. Der er batchvolum 25 liter (regner med dette er volum på gjæringstank?), beregnet OG 1.050 med 75% utnyttelse av malt. Brukte 5.5kg malt, 16.5l meskevann, og 11.5l skyllevann (beregnet mengde før kok er 27-29 liter). Jeg mesket på 65 grader i 75 minutter, i hele meskeperioden brukte jeg pumpe og skyllte vørter fra bunn og opp på toppen av malten. Rørte noen ganger forsiktig i malten (har lest at man ikke skal røre hardt, da en ikke skal knuse skall, fordi det kan føre til for bittert øl). Utmesk på ca 78 grader, men holdt ikke denne så lenge ellr stabilt, bare noen få minutter. Skyllte med vann på ca 80 grader. Her ventet jeg først til mesteparten av vørteren i maltet hadde rennt av (løftet maltrøret opp) før jeg helte på skyllevann. Endte opp med OG før koking på ca 1.040, og 1.046 etter kok. Ble 21 liter på vørter i gjæringskaret. Brygget gjærer enda, så vet ikke FG.

Mitt andre brygg ble mesket nogenlunde likt. 62 grader mesking i 90 min, 10 min utmesk. Ventet med skyllevann til vørter hadde rent av seg. Litt mindre batch, 15l til gjæring. Her var det beregnet 70% effektivitet, 3.9kg malt, 11.5 liter meskevann, 8 liter skyllevann, 375g hvitt sukker tilsatt rett før kokeslutt. Forventet OG på 1.075, fikk 1.068. Så fortsatt litt lavt.

Så noen spørsmål: Burde jeg sirkulere vørter under hele meskeprosessen? Burde jeg røre mer? Er det viktig at utmesk varer i minst ti minutter? Burde jeg helle på skyllevann med en gang? Temperaturen i maltet synker jo mye før skyllevannet kommer. Har ikke kompensert for litt lav OG, så håper på brukbart øl uansett :)

Mvh
Nybegynner

Jeg venter med skyllevannet til mesken har rent av seg. Du risikerer at tempen I mesken faller og sukkeret "stivner" I mesken og du får ikke skylt ut rest sukkeret I mesken.
De siste bryggene ligger jeg på ca 68-70% effektivitet.
Ha en pose DME I bakhand for å justere opp OGen til du får kontroll på bryggingen.
Vurder også pH justering av mesken for mulig bedring a effektiviteten.

Tilbake
Topp