For lite vorter, tilsette vann?

Brygget et 7 fjell Svartediket og endte opp med 17 liter i stedenfor 23. Er nå klar for tapping, blir en sterk øl, så lurer på om man kan tilsette mer vann når jeg tapper om. Koker opp litt vann med sukker, kan jeg da bare koke opp 6 liter vann i stedenfor 3 dl?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
 
Kva OG skulle du ha og kva OG frekk du. ? Kva er FG nå ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det fine(?) med vorter er at når du først har fått én, dukker det som regel opp flere.

Når det gjelder ølet ditt, ville jeg bare latt det være, med mindre det ble svært mye sterkere enn det skulle ha vært.
 
Dette kan du gjøre, men ølet kan fort bli for tørt hvis FG allerede er der du vil ha den. Jf. spørsmålet til @Jo-Helge. 6 liter er mye utvanning.

Jeg brygget ned (vannet ut) en imp. IPA fra 8,1 % til 3,4 % nå i julen ved å tilsette kokt og nedkjølt vann. Tilsatte da noe over 200 gram Lactose for å kompensere for den utvannede FGen. Fin og lett sommerøl. 8 liter øl ble tilsatt 11 liter vann, og karbonert med CO2.
 
Jeg har gjordt dette på 2 brygg,fikk for lite vørter og for høy OG. Tilsatte dog bare ca 2,5 liter vann og ølet ble veldig godt.
 
Tilbake
Topp