Før man flasker

Har noen ting som jeg lurer på.

Når en ale eller lager har gjæret ut og det nermer seg tid for flasking, skal man da redusere temperaturen slik at gjærrester og div. skal falle til bunns? Slik at man får med seg så lite bunnfall på flaskene som mulig?

Hvis man bør gjøre det: Hvor langt skal man ned i temp.  og hvor hurtig? (over og undergjæret)

Om man skal karbonere på plaske og tilsetter sukkerlake bør man tilsette noe gjær slik at man får bedre og raskere karbonering?

Og når det gjelder flaskekarbonering av undergjæret øl, skal den også settes i romtemp?
 
Interessant spørsmål, og jeg venter spent på gode svar!

Jeg har ikke hørt noen råd om å gjøre dette. Jeg vil tro at hvis det har noen effekt og du får felt ut noe gjær så må du i såfall kanskje beregne ekstra lang tid på karboneringen siden du vil få færre gjærceller i ølet ditt.

Det jeg har hørt er at det er lurt å sette ølet kaldt etter karbonering, for å speede opp klarningen (hvis nødvendig).
 
Praktiserer dette selv.
Tilsetter klarningsmiddel og setter ølet kaldt 1-2dager før tapping på fat/flaske.
Har ikke opplevd noen problemer med for lite gjær til karbonering selv om ølet fra dunken ser klart ut, stortsett er det ferdig karbonert etter en uke på flaske.
Ved denne metoden har jeg også opplevd å nesten ikke ha bunnfall på flasken i det heletatt, bare ett ørlite støvlag man lett ser igjennom på bunnen.
 
Steinarja skrev:
Praktiserer dette selv.
Tilsetter klarningsmiddel og setter ølet kaldt 1-2dager før tapping på fat/flaske.
Har ikke opplevd noen problemer med for lite gjær til karbonering selv om ølet fra dunken ser klart ut, stortsett er det ferdig karbonert etter en uke på flaske.
Ved denne metoden har jeg også opplevd å nesten ikke ha bunnfall på flasken i det heletatt, bare ett ørlite støvlag man lett ser igjennom på bunnen.

Vi setter også ølet kaldt 1 dag før vi flasker, men vi har ikke brukt noe klarningsmiddel.
Kunne tenkt oss å prøve dette.
Hvilket klarningsmiddel bruker du?

Raymond.
 
Har bare begynt med klarningsmiddel i den siste tiden.
Etter gjæringen tilsetter jeg icinglass.
Har også prøvd å bruke litt klarurt ved slutten av kok å ser att dette hjelper veldig på å felle ut proteiner.
 
Jeg  flasket akkurat en Pale Ale.

Kjølte den ned til ca 10 grader og lot den stå ca 1 døgn for jeg flaska..

Ølen var krystallklar uten bruk av klaringsmiddel, eller andre vannjusteringer. Håper bare at det går fint med karboneringen.
 
Det går nok bra. Gjær dør ikke ved nedkjøling men blir inaktiv, så snart det blir gjæringstemp. igjen vekkes den til aktivitet.
 
Tilbake
Topp