For mye gjær?

Hallo!

Jeg har alltid brukt 2x tørrgjærpakker (11g?) oppi batchene mine, 23-24 liters. Er dette for mye gjær? Jeg hydrerer ikke gjæren først, bare klipper opp, heller i dunken og ruster som en Gud på 20-23 grader. Det har pleid å slutte å boble i gjærlåsen etter 3 dager. (IPAer på 16-18grader lagring).

Er det for mye gjær? Bør jeg bare bruke 1 pakke og blande ut i 30 graders sterilt vann/blande 2 pakker i vann? Vil jeg da få et anderledes resultat enn det jeg har fått til nå? I tilfelle, hva blir anderledes? Eller vil hydrering av gjær kun hjelpe at det begynner å gjære lettere? OG har vært 1050-1070, brukt mest Safale US-05.
Jeg har aldri hatt noe problem med noe gjærsmak og synes ølet er meget godt, men dog har jeg jo bare brukt denne metoden, så vet jo ikke om smak kan bli enda bedre!

Håper noen kan forklare fordelen med like mye/mindre gjær og hydrering!
 
Det er ihvertfall ikkje for mykje så lenge du berre tømmar den tørre gjæren rett i karet! Ved å ikkje rehydrere kan du tape nokre titals prosentar av gjæren. Generelt er det betre med for mykje enn for lite gjær. Så lenge du ikkje går opp i dei høgaste OG-klassane, ville eg rehydrert og satsa på 2 pk for 20+ liter også framover. Du brukar ikkje for mykje gjær.
 
amatøren skrev:
Det er ihvertfall ikkje for mykje så lenge du berre tømmar den tørre gjæren rett i karet! Ved å ikkje rehydrere kan du tape nokre titals prosentar av gjæren. Generelt er det betre med for mykje enn for lite gjær. Så lenge du ikkje går opp i dei høgaste OG-klassane, ville eg rehydrert og satsa på 2 pk for 20+ liter også framover. Du brukar ikkje for mykje gjær.

Jasså ja! Så jeg dreper en del av gjæren når jeg heller den rett oppi? Så hvis jeg fortsetter å bruke 2 pakker, men begynner å rehydrere i tillegg, så vil dette føre til at mer av gjæren overlever? Vil dette da kunne gi meg større sjanse for å få en lavere FG?

Og når man rehydrerer, hvor mye vann bruker man? 1 dl per pakke på 30 grader?

Takk for svar!
 
Rehydrering er sterkt anbefalt.
Lavere FG får du nok ikke, men belufting er viktig.
God belufting hjelper på FG.
At hovedgjæringen er over etter 2-3 dager ved såpass høy temperatur er forsåvidt naturlig.
Hvilken gjær brukes?
 
magne1972 skrev:
Rehydrering er sterkt anbefalt.
Lavere FG får du nok ikke, men belufting er viktig.
God belufting hjelper på FG.
At hovedgjæringen er over etter 2-3 dager ved såpass høy temperatur er forsåvidt naturlig.
Hvilken gjær brukes?

Har bare brukt Safale US-05. Synes denne har funket veldig bra, og har ikke sett noe grunn til å prøve noe annet enda!

Med beluftning, mener du da å riste innnok O2 i ølet før gjæring? For jeg jeg har Beer brew'en oppå en stol og tapper fra tappekrana rett ned i midten av gjærdunken så det spruter og skummer. Har oppi gjær og rister som en galning. Ser ikke hvordan jeg kan få mer 02 inn i ølet enn det! Men så har jeg hatt FG på 1010-1015 på alle batchene, så kan jo ikke klage akkurat!:)
 
Hei!

Fikk et tips på Vestbrygg i Bergen.

Teorien skal  være at gjæren får "spist" store deler av tilsatt oksygenet i vørter i løpet av 10-15 min, så kan man tilføre oksygen en gang til etter dette for å gi gjæren gode gjæringsforhold.

Så: Rist som en gal, tilsett (rehydrert) gjær, vent en 15min, rist som en gal igjen. HAr gjort dette på de siste bryggene mine, og jeg har fått igang gjæring tidlig og fått gjæret ut slik jeg har ønsket.
 
Rikard skrev:
Hei!

Fikk et tips på Vestbrygg i Bergen.

Teorien skal  være at gjæren får "spist" store deler av tilsatt oksygenet i vørter i løpet av 10-15 min, så kan man tilføre oksygen en gang til etter dette for å gi gjæren gode gjæringsforhold.

Så: Rist som en gal, tilsett (rehydrert) gjær, vent en 15min, rist som en gal igjen. HAr gjort dette på de siste bryggene mine, og jeg har fått igang gjæring tidlig og fått gjæret ut slik jeg har ønsket.

Okei, Tusen takk! Da skal jeg prøve dette ved neste brygg :)

Men kan noen bekrefte det jeg sier at man skal ha 1dl per pakke gjær, og hvor varmt skal vannet være? 25-30 grader?
 
Jeg har brukt us-05 mye, slumper til med vannmengden :)
1 dl pr. Pakke høres greit ut.
Temperatu på 30 ca. Er helt fint.
Gjæren tømmes da oppi vannet (kokt og avkjølt)
Jeg lar den da stå med lokk i 5-10 min og synke. Da rister jeg inn resten.
 
magne1972 skrev:
Jeg har brukt us-05 mye, slumper til med vannmengden :)
1 dl pr. Pakke høres greit ut.
Temperatu på 30 ca. Er helt fint.
Gjæren tømmes da oppi vannet (kokt og avkjølt)
Jeg lar den da stå med lokk i 5-10 min og synke. Da rister jeg inn resten.

Takk for svar!

Riktig, så man rister det ikke inn med en gang? heller det oppi og venter før man rister.. Små ting man kan skjære seg på altså!
Hvorfor kan man ikke riste med en gang? er dette fordi gjærcellene fortsatt er så svake, og hvis man rister før de har fått i seg væske, så vil man ødelegge og drepe mange av cellene?
 
Hvis man lar den hydrere seg selv uten risting så langt som mulig, påståes det at det er bedre for cellene, uten at jeg står for den :)
Erfaringsmessig, så blir det ihvertfall enklere å blande ut, slik at klumper med tørrgjær som ikke hydreres ikke blir et problem :)
 
magne1972 skrev:
Hvis man lar den hydrere seg selv uten risting så langt som mulig, påståes det at det er bedre for cellene, uten at jeg står for den :)
Erfaringsmessig, så blir det ihvertfall enklere å blande ut, slik at klumper med tørrgjær som ikke hydreres ikke blir et problem :)

Tusen takk for svar og hjelp! Da skal jeg prøve dette neste gang, og se om jeg ser noen forskjeller !  ;D
 
Jeg har flere ganger gjæret brygg på 20liter bare ved å tømme 1pakke tørrgjær rett i karet. disse har gjæret helt til 1010-1011 fra ca 1070. US05. Vil jeg tjene noe på å hydrere gjæren samt bruke mer?
 
Sunnere gjær og mindre dødelighet påstås det og grunnen skal være at det er bra for den frysetørrede cellemembranen å trekke vann først. Ikke direkte vørter.

--
 
Tilbake
Topp