For mye tørrhumle ?

Staro

Norbrygg-medlem
Kan man bruke for mye tørrhumle?

Finnes det noe metningspunkt der det ikke lengre har noe å si på aroma, at det rett og slett blir mettet?

Er det noen som har noen erfaringer med bruk av FOR mye tørrhumle?
 
Det fins helt sikkert grenser, men det skal mye til for at du når disse på slump.
Aroma kan bli ekstremt intens, smak kan bli overveldende osv, men som du ser; noen mener det ikke går an.
Bitterhet går det derimot an å treffe et tak på - du greier ikke å smake det over et visst nivå (husker ikke tallet i farten).
 
Min praksis er at om jeg bruker mer enn 1.25g/l så deler jeg opp og tørrhumler i to omganger. Dette for å unngå at humle legger seg i et lag/lokkover ølet og all humle ikke har kontakt (se bildet lenger oppe).
 
neida. humlepose er genialt. jeg har ikke mulighet til coldcrash og opplever derfor alltid masse humlerester dersom jeg ikke bruker pose. så kjør på. og klinkekuler eller annet for å lage litt vekt er topp. husk at de må ligge litt i starsan før du vipper de i karet! :)

jeg har aldri brukt så mye som fire poser. men det er vel fordi mine poser er ganske store (eventuelt så humler jeg ikke så hardt som deg) :p
 
om du bruka humlepose e de greit å passe på at du bruka en som e litt bra volum på slik at den får kontakt med mest mulig øl, synes av personlig erfaring at humlepose stjel litt effekt av humla, så evt bruke litt meir humle med pose? :) godt vert de nok uansett :)
 
Tilbake
Topp