For søt øl

Hei. Vi brygger en Amber Ale som har stoppa på SG 1.023. Spørsmålet er om det er mulig å få FG lavere. Den har stått nesten 4 dager på uendret SG.

Det er flere som sier at de alltid rister på gjæringskaret under gjæring, har dette noen ulemper? Oksygenering skal ikke være problematisk i og med at det er mest CO2 i karet. Foreløpig har vi bare snurret forsiktig på karet Kan det gi usmaker i ølet at noe av gjærkaka blir hvirvlet opp?

Kan det hvis ingenting hjelper være hensiktsmessig å tilsette gjær for å prøve å få den i gang igjen?

Det er mye karamellmalt i ølet, som jeg har forstått kan være vanskelig å få gjæret helt ut. Gjærtypen var Dry English ale yeast WLP007. Er denne av typen som kan flokkulere ut tidlig? Det ble brukt flokkuleringsmiddel under koking.


Dette var mange spørsmål på en gang, men takker for eventuelle svar! :)
 
Det med flokkuleringsmiddel under koking skjønte jeg ikke helt. Dere tenker kanskje på Irish Moss, Whirlflock eller lignende, som sørger for bedre utfelling av grumset fra kokingen? Det påvirker ikke gjærens utfelling, så vidt jeg vet.
007 er høyflokkulent, så den detter fort ut. Hvis dere har gjæret relativt lavt, og ikke satt opp temperaturen etter at 2/3 av gjæringen er unnagjort, er sannsynligheten for at den tar kvelden ganske stor. Hva slags temperatur er det i dunken nå?

Idealtemperaturintervallet er 18-21. Sørg for å få temperaturen i dunken opp i 21, og få rørt opp gjæren. (Reingjør og desinfiser meskespaden, så kan du røre med den med forsiktige bevegelser.) Denne gjæren skal kunne gi skikkelig god utgjæring, så den er nok ikke ferdig med jobben. Herfra og ut kan den gjerne stå på 21 grader; det gjør at den rydder effektivt opp i avfallsstoffene den produserte i den første fasen av gjæringen.
 
Det var nok Irish Moss ja!

Temperaturen er på 20.5, skal heve stuetempen litt. Temperaturen var nede i 18 for et par dager siden, kan ha vært mindre heldig for gjæren.
 
Jeg vil tro at den funker dårlig på 18 når det meste av hovedgjæringa er unnagjort. Da synker jo temperaturen i dunken, pga lavere gjæraktivitet. Hvordan måler dere temperaturen? Regner med at det er temperaturen i ølet dere referer til, det er jo bare den som er av interesse.

Hvis temperaturen i dunken er på 20,5, så skulle det strengt tatt greie seg. Da har dere jo gjort unna temperaturhevingen. Jeg ville nøyd meg med å prøve å røre opp gjæren i første omgang.
 
Ja, målte med hydrometer. Vi prøvde å sette opp temperaturen og rørte. Ingenting skjedde, og prøvde med å tilsette litt gjær som hørte til en IPA vi hadde ekstra( siden det var liten batch tenkte vi å eksprementere litt) men skjedde ikke noe. Så ser ut som vi må godta resultatet, vist ingen har noen ideer eller tips?
 
Sist redigert:
Det burde vel ha skjedd noe nå, ja. Hva var OG, forresten? Hvis den var ganske høy, så er det jo ikke så ille.
 
Brett kan jo tilsettes, den spiser det meste. (men det blir jo en helt annen type øl enn det dere hadde tenkt, men det er det vel forsåvidt nå også:) =)
 
Tilbake
Topp