For varm gjæring

MortenSickel

Norbrygg-medlem
Jeg brygget en Bonsak Amber Ale i helgen. Den skulle gjæres ved 18-20 grader, økende etterhvert. Jeg satt den i et rom som holder ca 18 grader, men da gjæringen kom i gang, stakk den rett opp på 24 og er der enn så lenge (stormgjærer fortsatt) Er vel en viss fare for fuselfest her. Er det noen måte å håndtere videre gjæring på så ting utvikler seg bedre?
 
Jeg brygget en Bonsak Amber Ale i helgen. Den skulle gjæres ved 18-20 grader, økende etterhvert. Jeg satt den i et rom som holder ca 18 grader, men da gjæringen kom i gang, stakk den rett opp på 24 og er der enn så lenge (stormgjærer fortsatt) Er vel en viss fare for fuselfest her. Er det noen måte å håndtere videre gjæring på så ting utvikler seg bedre?
Trur desseverre det enkle svaret er nei. Men hvilken gjær brukte du?

Å la den stå i ro så det ikke skjer noen brå endringer er antakelig fornuftig. Jeg har i alle fall dårlige erfaringer med å prøve å redde noe ved å skynde meg å sette dunken kaldere.
 
Kult - og går det galt, må jeg bare sørge for å servere det sent på kvelden til noen som fortjener det...
Det kunne være interessant å høre hvordan det der gikk. Og om det blei fuselfest, kan du finne ut ganske snart, om du tar en prøve. Jeg vil ikke utelukke at det er blitt det, sjøl om 24 grader i seg sjøl skulle gå bra. Hvis temperaturen økte med 6 grader over kort tid, er nok det i seg sjøl ikke så heldig.

Om temperaturen faller brått etter stormgjæringa, er vel det heller ikke ønskelig? Jeg kjenner ikke den gjæren der, men jeg kjenner gjærtyper som ville tatt kvelden om det skjedde.
 
Jeg har pusha US-05 opp til 28 og 30 C en sommer. 28 slapp jeg unna, men på 30 C innbiller jeg meg at jeg opplevde litt fusel, men det kan også ha vært placebo. Ingen andre som smakte den merka no

Under 26 C ville jeg følt meg trygg, men sikkert lurt å ikke stresse den med for brå svingninger
 
Tilbake
Topp