Forbedre Black IPA à la Svartediket

Både Sinamar og kaldtrekking av mørke malttyper er vanlig i BIPA. Det er vanlig å gjøre dette som del av hovedbryggingen. Kok og nedkjøl vannet først dersom du skal gjøre det nå.
http://byo.com/hops/item/2013-birth-of-a-new-style-cascadian-dark-ale
"Some brewers prefer to cold steep the dark grains to achieve a very dark beer without the tannin contribution of adding these grains to the mash. The use of Sinamar[emoji768] color extract to enhance the color is common"
 
Vel, det er jo sterkt kreftfremkallende. (Neida, det er ikke det. Ikke den varianten du finner i butikkhyllene i Norge.) Det skal gi forholdsvis lite smak, sammenlignet med svart malt. Jeg tror @gustavf eksperimenterte litt med det under den store Black IPA-bølgen som skylte over landet vårt for et par år siden.

Jeg har testet det litt, ja. Basert på at jeg egentlig ikke synes IPA er noe man behøver å forbedre, og ikke liker amerikansk (humlesterk) stout og porter.

Sukkerkulør påvirker ikke smak, bare farge. Prøver du det i et vannglass kan du ane en ørliten smak, men om du tilsetter det i noe med litt smak (saft, brus, whiskey, melk) skal du være veldig god for å oppfatte noen endring i smaken.
 
Jeg har testet det litt, ja. Basert på at jeg egentlig ikke synes IPA er noe man behøver å forbedre, og ikke liker amerikansk (humlesterk) stout og porter.

Sukkerkulør påvirker ikke smak, bare farge. Prøver du det i et vannglass kan du ane en ørliten smak, men om du tilsetter det i noe med litt smak (saft, brus, whiskey, melk) skal du være veldig god for å oppfatte noen endring i smaken.

Hvor mye tilsatte du på det meste? Testet nå med noen dråper i ett reagensrør og regnet ut at jeg må tilsette minst tre slike små 90-grams flasker med sukkerkulør for å nærme meg ønsket farge på en 20-liters batch.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hvor mye tilsatte du på det meste? Testet nå med noen dråper i ett reagensrør og regnet ut at jeg må tilsette minst tre slike små 90-grams flasker med sukkerkulør for å nærme meg ønsket farge på en 20-liters batch.

Husker ikke, for å være ærlig, men har ikke noe minne om å ha kjøpt mer enn ei flaske om gangen. Mulig jeg bare har tilsatt sukkerkulør i deler av batcher.
 
Enden på visa ble at jeg kastet en flaske sukkerkulør oppi sammen med sukkerlaken da jeg flasket, og den ble mer enn svart nok! Det som var litt kjipt var at den bare gjæret ned til 1.018, mens den iflg oppskriften skulle ned til 1.014. Litt usikker på hvorfor, var nøye med mesketemperatur, laget gjærstarter og luftet med O2.

Håper ikke den blir påtrengende søt :(
 
Min siste gikk heller ikke lavt. Ble veldig god for det :) Skiftet gjær til wlp007 som jeg ikke hadde brukt på lenge. Vet heller ikke nøyaktig hva som skjedde...
 
Bestilte Svartediket fra polet, håper den er god som en annen BIPA jeg smakte, har smakt ProperJob sin men den var stygg, det syntest også mannen på polet så det tok dem ikke inn mere.
 
Min siste gikk heller ikke lavt. Ble veldig god for det :) Skiftet gjær til wlp007 som jeg ikke hadde brukt på lenge. Vet heller ikke nøyaktig hva som skjedde...

Update: beste ølen jeg har laget! Takk til Gahr for oppskrift og forumet for bistand [emoji1]

Jeg kommer også til å sørge for å alltid ha denne på lager.

Brukte Equinox og det ble nydelig, åpner for å brygge med Ahtanum eller Amarillo neste gang for å teste forskjellen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp