Takk for mye gode betraktninger. Da dropper jeg å vurdere den investeringen
Ser folk som bokser på YouTube sjelden desinfisere verken boks eller lokk? . Er dette vanlig praksis?
Jeg ville ikke stolt på det, nei. Jeg kjører både boksene og lokkene i star-san før fylling og forsegling. Better safe than sorry!
Bokser har uten tvil bedre holdbarhet enn glass. Jeg gikk fra Beergun 2.0 til Duofiller og BenchMK.
NEIPA'ene mine holder seg mye lenger på boks enn på flaske.
Jeg gir også bort en del øl, og da er det mye enklere å gi bort bokser med beskjed om å hive de i metallavfallet enn å be om flasker tilbake.
Er også mye enklere å ta med på tur, og jeg slipper å bekymre meg for å huske å skylle de helsikes flaskene når de er tømt, for å deretter ta de med hjem igjen.
Flaskevask og korking er ikke noe jeg savner heller, for den saks skyld.
Det er jo også totalt umulig å få tak i flasker med mindre man enten har masse tørste venner som handler poløl, eller velger å betale i dyre dommer for nye. Desto større batcher man brygger, desto mer skjønner man at flasker er uaktuelt. Kan finne på å bokse 70-75L cerveza før sommeren. Det hadde jeg aldri orket med flasker.
Får også plass til mange flere kasser øl i kjøleskapet når de er i boks enn når de er på flaske... NEIPA på boks + kjøleskapoppbevaring ved 3C = laaaaaang holdbarhet.
Det virker også mye mer proft, synes jeg. Jeg skal være helt skamløs og innrømme at førsteinntrykket man gir folk når de får hjemmebrygg på boks gjerne er bedre enn når man serverer flasker.
Og
@loebrygg Det med gjærgrums/klarhet vet man før man overfører ølet fra unitank.
hvor mye øl det er på boksen veier man med vekt før man begynner, sånn at man vet nivået er riktig. Har hatt kanskje 2 bokser av over 1200 stk som har hatt et helt annet nivå enn hva jeg programmerte inn duofilleren til.