Forferdelig dårlig spontangjæret øl

I høst satte jeg to brygg hvor jeg droppet å tilsette gjær, og heller tilsatte epler i den ene og skogsyre i den andre. Planen var at gjæren skulle komme fra eplene og skogsyren, for så å se hva det ble til.

Begge to gjæret fint i minst 3 mnd på gilen (holdt ca 12-15 grader) før jeg flasket dem. Resultatet etter 2 ukers karbonering er øl med en god og spennende smak først, men så en bitter og ekkel ettersmak som jeg aldri har kjent før i surøl eller andre obskure øltyper. Selv om det er en dårlig forklaring, kan jeg bare si at det smaker "feil" eller infisert. Spesielt epleølet er veldig vanskelig å få ned!

Men spontangjæret øl er jo i teorien "infisert" i seg selv. Likevel blir det ikke nødvendigvis så dårlig.
Det hadde ikke samlet seg mugg e.l. under gjæringsprosessen, men lukten under gjæringen gjenspeiler (u-)smaken på ølet nå.

Er det bare behov for lengre lagring, eller er det snakk om at noe har gått galt i begge de to ølene?

Oppskriften til epleølet tar utgangspunkt i denne fra "Ølbrygging fra hånd til munn":
Oppskrift - belgisk fruktlambic.jpg minus gjær.

Jeg tilsatte 3,5 kg hageepler og fylte på med 4 kg billige "Best Pris"-epler fra Rema (de som kommer i svære poser) i 20 liter øl. Eplene ble lagt i vann en stund og skylt et par ganger, for å få av evt sprøytemidler på kjøpeeplene. Ellers ble skall og kjerne behold, men jeg delte eplene i mindre biter for å få ut mest mulig saft.

Oppskriften til skogsyreølet tar utgangspunkt i denne fra "Ølbrygging fra hånd til munn":
Oppskrift - red ale.jpg minus gjær.

Tilsatt 210 gr fersk egenplukker skogsyre fra Østmarka i Oslo i 4,5 l øl. Skogsyren ble most med stavmikser sammen med litt vann før det ble tilsatt i gjæringsdunken/gilen.

Sist redigert:
Det er jo helt lol at forfatteren tror at du kan slippe unna med å gjære spontanfermentert øl i 8 uker. Særlig uten noen garantert brettanomyces gjær. Brett er helt kritisk for spontanfermentert øl så hvis du gjærer på eikefat så er det veldig, veldig risikabelt. Du må ha brett for å omdanne drittsmakene fra enterobakter (tarmbakterier) til andre ting. Et tips er å tilsette noen eiketerninger som har vært i kontakt med en Gueze. @Petter F har vel også gjort noe eksperimenter på dette.

Jeg satt en spontanbatch i mai i fjor. Denne står enda. Den er fortsatt litt aktiv så den må stå en god stund til. Regner egentlig med at jeg lar den stå til 2018 før jeg gjør noe med den. Den lukter nydelig og jeg tenkte å smake på den i april eller så.

I tillegg så synes jeg de har lagt seg _ekstremt_ lavt på temperaturen. Jeg ville nok latt den stå på 15-18 grader hvis jeg kunne styre det. Min sto vel på 18-20 grader - med en topp på 22-23 grader når det var varmt i været i fjor sommer.

Takk for grundig tilbakemelding!

Det er jo helt lol at forfatteren tror at du kan slippe unna med å gjære spontanfermentert øl i 8 uker. Særlig uten noen garantert brettanomyces gjær. Brett er helt kritisk for spontanfermentert øl så hvis du gjærer på eikefat så er det veldig, veldig risikabelt. Du må ha brett for å omdanne drittsmakene fra enterobakter (tarmbakterier) til andre ting. Et tips er å tilsette noen eiketerninger som har vært i kontakt med en Gueze. @Petter F har vel også gjort noe eksperimenter på dette.

Så brett bør gjerne brukes sammen med villgjær i slike tilfeller?

Eiketerninger var lurt. Jeg får prøve det neste gang :)

Jeg satt en spontanbatch i mai i fjor. Denne står enda. Den er fortsatt litt aktiv så den må stå en god stund til. Regner egentlig med at jeg lar den stå til 2018 før jeg gjør noe med den. Den lukter nydelig og jeg tenkte å smake på den i april eller så.

Skjønner. Luktet den batchen du satte i fjor godt helt fra starten av, eller gikk den fra "merkelig" lukt til "god" lukt?

Lagring på flaske er selvsagt ikke det samme som i gjæringskar, men tror du ikke det vil bedre seg over tid? For lang tid i gilen vil vel gi for mye smak av død gjær og andre bunnsedimenter?

SG har gått mer enn tilstrekkelig ned i løpet av de tre mnd mine gjæret, men det er kanskje ikke noe indikator for denne type øl?

Jepp. Og sett av min 8 mnd. Ikke flaske før den er god.

Spontant fermentert øl lukter jævlig i begynnelsen. Kanskje opptil en måned.

Den blir neppe bedre på flaske. Men det skader lite å la de ligge.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jepp. Og sett av min 8 mnd. Ikke flaske før den er god.

Spontant fermentert øl lukter jævlig i begynnelsen. Kanskje opptil en måned.

Den blir neppe bedre på flaske. Men det skader lite å la de ligge.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Jaja, da vet jeg i hvert fall hva som kan testes neste gang :)

Blir spennende å se om det hjelper å lagre flaskene da!

Tilbake
Topp