Forholdet mellom Mr. Malty og Brewersfriend, forskjellige tall.

Når jeg putter inn tallene i Mr Malty:

OG: 61
30 Liter
Viability fra 01.01.14
Stir Plate
= minste starterstørrelsen jeg får med en pakke blir 3.97 liter

Jeg trenger 336 milliarder celler.
Greit nok.

Jeg gjør det samme i Brewersfriend:

Den sier at jeg trenger 337 milliarder småfolk. Greit nok

Antall pakker og produksjonsdato er satt til samme som i Mr Malty.

Jeg velger Braukaiser Stir plate. Med en OG på .40 så får jeg 704 milliarder celler med 3.97 liter starter.

Hvis jeg velger OG .17, så får jeg celleantall på 340 milliarder, som er nærmere det som trengs i forhold til starterstørrelsen Mr Malty sier at jeg trenger.

I Mr malty blir growth factor ca 5, for å få bruke kun en pakke. I Brewersfriend står det 1.4

Jeg er forvirret.

Utregningene er gjort på grunnleg av forskjellige tall for forventet vekst, kalkulatorene er kun beregninger... MrMalty sin er mer "konservativ" med tanke på vekstfaktoren og gir derfor større startervolum. Velg det som erfaringsmessig funker og gir deg gode resultater i ditt bryggeri.

Aha. Synd MrMaty ikke har en step-funksjon som brewersfriend. Da blir det vel rart hvis man blander de to sammen.

Det er ikke særlig vanskelig å bruke memalty til startere i flere steg. Bed å manipulere verdier for OG og volum, kan du få kalkulatoren til å vise akkurat den starterstørrelsen du planlegger å bruke i første steg. Deretter kan du manipulere viabiliten (har du f.eks. 300 mrd celler etter første steget, setter du den til 300 %. Så kan du igjen manipulere starterstørrelsen slik at du ender med 1,0 packs i den andre starteren.

Tilbake
Topp