Forholdsvis ny i faget

Brygger på en Spidel 50.
Spørsmål nr 1 Bruker dere å kjøre pumpen mens dere kjøler ned ?
Spørsmål nr 2 Jeg bruker humleposer og humlefilter. Men har lurt litt på om en lar den første humlen en har i ligge i under hele kokingen ?
 
Pumpene skal gå under kjøling, og hiv humlen i uten poser. La det stå en time etter nedkjøling, da bunnfeller det meste.

Ellers, søk opp amber christmas til jul, da jar du god tid til å plamlegge. Nydelig øl til julemat.
 
Pumpene skal gå under kjøling, og hiv humlen i uten poser. La det stå en time etter nedkjøling, da bunnfeller det meste.

Ellers, søk opp amber christmas til jul, da jar du god tid til å plamlegge. Nydelig øl til julemat.

Så en trenger ikke være så kjapp med å tappe ølet etter nedkjøling altså ?
Trudde slikt måtte skje kjapt mtp hygiene.
 
Det tar jo uansett noen timer før gjæringen kommer i gang, og sjøl om det er en fordel om det ikke blir altfor mange - det er vel en slags konkurranse mellom gjæren og andre mikroorganismer om å starte etegildet først - så spiller nok en time fra eller til liten rolle hygienemessig.

Til spørsmål 2: Ja. Oppskrifter angir alltid hvor lang tid før kokeslutt humle skal tilsettes, så når du hiver den oppi er det meningen at den skal være med til "the bitter end";).
 
til "the bitter end";).

Beklager off topic - men det fikk meg til å lure på hvor uttrykket "the bitter end" egentlig kom fra, og hadde ikke ventet å finne dette på Wikipedia:

More a ropeworker's term than a knot term, it refers to the end of a rope that is tied off, hence the expression "hanging on to the bitter end". A bitt is a metal block with a crosspin used for tying lines to, found on piers.

.. Jeg har ellers ikke så mye mer å bidra med i denne tråden bortsett fra å si meg enig med de andre som har svart. Brygger på en Speidel 10L, koker humle uten pose og venter en liten time før jeg tapper på gjæringskar (ikke det at det nødvendigvis vil ha noe positivt å si for resultatet)
 
Jepp, "the bitter end" brukes om siste sjakkel på et ankerspill blant annet. Og riktig utstyrte fartøy har en slegge eller hammer for å slå ut siste sjakkel. Slipper en anker der det er for dypt klarer en ikke selv med hydraulikk å heise opp igjen. Derfor en slik en (bildet er tatt på et forholdsvis nytt fartøy/bøyeleaster).Bitter end.jpg
 
Jeg har pumpen på fra 82 til jeg når 30 grader under kjøling. Deretter skruer jeg den av og kjøler videre til ønsket temperatur, og tapper med en gang uten ekstra venting. Har aldri hatt problemer med groms eller tett krane. Fra 30-20 grader tar det fort 15 min, så det faller vel nok proteiner og groms til bunns på denne tiden tenker jeg.
 
Sist redigert:
Brygger på en Spidel 50.
Spørsmål nr 1 Bruker dere å kjøre pumpen mens dere kjøler ned ?
Spørsmål nr 2 Jeg bruker humleposer og humlefilter. Men har lurt litt på om en lar den første humlen en har i ligge i under hele kokingen ?

1. Ja. Slår av pumpene og lar stå ca 30min etter ønsket temp er oppnådd før tapping til gjæringsbøtte starter.
2. Humlepellets går alltid rett i karet. Ved kjøling pakker deg seg på bunn. Det kan være lurt å bruke en humlepose når en tilsetter f.eks. appelsinskall og koriander på en Wit, for dette har en tendens til å kjøre tett pumpene.
 
Tilbake
Topp