Formel / Kalkulator for ny temperatur i mesk etter tilsetting av x liter vann?

Sliter med å finne dette. Finner bare kalkiser som viser hvor mye kokende vann jeg må tilsette for å nå neste steg.

Bruker ikke disse men har du formelen så kan du vel snu på den og få den ukjente du ønsker?

Det blir nærme nok for i praksis klarer du ikke å berekne nøyaktig varmetap når du blander. Beregn sånn ca, så prøv og leif

Jeg jukset det til med beerSmith. Får bare legge inn next step temperature frem til det stemmer med antall liter vann jeg skal legge til.

Eneste jukset fikk til var å lure meg selv. Det ble helt feil. Satte brygget til gjæring men helte det netopp ut, nytt forsøk i morgen.

Laget et excel-ark for noen år siden, med tanke på stegmesking vha infusjon. Den er, så vidt jeg husker, basert på Palmers formel, og skal ta hensyn til mesketykkelse. Nå endte jeg opp med varmekilde+sirkulering i stedet, så jeg har aldri testet i praksis, men det bør fungere greit. Regnearket ligger vedlagt. Her er et eksempelbilde:

stegmeske.PNG

Vedlegg

• Stegmesking.zip
    10 KB · Sett: 9
Kanskje det regnearket hjelper.

Dillet med infusion tool I beermith er at hvis jeg f.eks vil øke fra 43 til 55 så må jeg bla frem og tilbake og justere i både meskevindiet og tool-vinduet både hvor mye vann jeg starter med og hvor mye vann jeg vil tilsette fordi jeg skal bare bruke en gitt mengde vann.

Ser at regnearket ikke svarer på spørsmålet direkte. Jeg stablet derfor om på formelen fra regnearket, og løste for ny temperatur i mesk slik:

Temperatur i mesk, formel.PNG

OBS: Dette ble gjort ganske raskt, så det er mulig jeg har gjort feil. I tillegg benytter Palmer vannvolum i stedet for masse, og jeg vet ikke om han kompenserer for volumendring som følge av temperatur. Dermed kan vannmengdene være opptil fire prosent feil.

Ser at regnearket ikke svarer på spørsmålet direkte. Jeg stablet derfor om på formelen fra regnearket, og løste for ny temperatur i mesk slik:

Vis vedlegget 27446

OBS: Dette ble gjort ganske raskt, så det er mulig jeg har gjort feil. I tillegg benytter Palmer vannvolum i stedet for masse, og jeg vet ikke om han kompenserer for volumendring som følge av temperatur. Dermed kan vannmengdene være opptil fire prosent feil.

Tøft. Takk. Skal se på den

Tilbake
Topp