Forsinket tørrhumle

Har brygget en Mandarina IPA og etter oppskrift så skal det i tørrhumle etter 7 dager for så å stå en uke til før flasking. Har ikke mulighet å få denne i før etter 10 dager da jeg er offshore. Har det noe å bety? Og bør jeg vente en uke etter tørhumlen er tilsatt før jeg flasker eller er det nok med 4-5 dager?
 
Et av poengene med den timingen på tørrhumling er at stormgjæringen skal være unnagjort (så ikke aromaen blåses ut), men det skal være nok aktivitet til å legge et nytt lokk med CO2. 3 dager har lite å si for akkurat dette.
Hvor lenge man humler derimot er en disputert vitenskap.
 
Det ble aldri noe stormgjæring på denne batchen... Brukte blow-off tube for å være på den sikre siden da jeg ikke er hjemme for tiden. Min kone er hjemme og følger med og i følge hun er det ikke noe særlig aktivitet i flasken der slangen til blow-off tuben går nedi. Teorien min er da at det kanskje ikke er tett i overgangen i lokket, men jeg har brukt en bordgjennomføring fra biltema med pakning og en 16 mm slange. Vil jo tro at gassen tar letteste vei ut og det burde vært igjennom slangen. Hun sier at det ser ut til å være et skumlag på toppen av vørteren og at det lukter bolledeig i rommet så det er da litt aktivitet... Brukte to pakker tørrgjær som fulgte med i ølsettet. Temperaturen i rommet er også noe høyere enn anbefalt, men det er det dessverre ikke noe jeg får gjort noe med akkurat nå. Satser på det blir øl av det likevel....:)

20150712_081421.jpg
 
Det er alltid stormgjæring, det er bare ikke alltid du får det med deg ;)
Det er bare et uttrykk for perioden rundt høy krausen, da gjæren er mest aktiv, men det kan være fort unnagjort og det kan være rolige tak.
Tror du kan slappe helt av uansett.
 
Tilbake
Topp