Forskjell på hopstand og tørrhumle?

gle1

Norbrygg-medlem
Hvordan blir forskjellen i aroma/smak om du kjører 20-30min hopstand ved nedkjøling, mot å evt. tørrhumle etter 1 uke? Kan de to metodene sammenlignes, eller gir de hver sin effekt?
 
Dette lurer jeg også på. Når og hvor lenge bør man gjøre en hopstand? En annen ting er, når bør man egentlig tilsette smakshumle? Vi har pleid å kjøre dette i rund 15-20 min før flameout, men synes egentlig ikke det lager så fryktelig mye smak, og enda mindre aroma.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg personlig synes man får veldig lite smak/aroma av humletilsetninger fra 15-20 min før flameout ned til flameout. Jeg har prøvd alle slags forskjellige hopstands ved forskjellige temperaturer også og synes ikke jeg får så mye igjen for det sammenlignet med hvor mye humle jeg bruker i prosessen. Så jeg har godt over til å bare bruke bitterhumle og tørrhumle. Kanskje en symbolsk smakstilsetning rundt 15 min en gang i blant...

Når det er sagt så er det jo veldig mange hjemmebryggere og bryggerier som humler ved 15 min og/eller 10 min, 5 min, flameout, whirlpool og tørrhumle, etc... og mener det er helt nødvendig for å få den rette smaken/aromaen. Personlig synes jeg det bare er å kaste bort masse god humle. Smaken er vel som baken :D

Om man vil gjøre en hopstand for aromaens skyld bør man kjøle ned til 70 C før man pælmer oppi hopstand humla for å ikke få noe bitterhet ut av den og for å ikke miste noe av aromaen. Deretter røre godt og sette på lokket i en 30-60 minutters tid. Kan godt røre litt nå og da. (Ikke fortsett å kjøle, bare ned til 70 C og stopp der.) Etter hopstanden kan du kjøle ned til 18 C eller hva du har tenkt å pitche på. Dette skal i følge ekspertene (byo.com f.eks) gi den beste aromaen fra en hopstand.

Jeg anbefaler å smake på ølen etter gjæring før man eventuelt tapper over på fat/flaske eller tørrhumler for å se hvor mye aroma du føler du får ut av dette... Jeg synes det bare var bortkasta humle og har valgt å gå bort i fra det og bare kjøre bitter + tørrhumle, men det er mulig andre har mer sofistikerte sanser enn jeg har og opplever en mye bedre effekt enn hva jeg gjør. Det vet finner man vel bare ut om man prøver selv...
 
Dette må gjøres en gang. Kun bitter og tørrhumle.
Hvor mye vil bitterhumla dominere smaken med slik humling?
Kan tenke meg en A/IPA med BU/GU på rundt 0,7-0,8 (OG rundt 1.055) og bruker f eks Chinook til bitter og tørrhumler med Nelson S, Mosaic, Centennial og Amarillo.
-Tenker å dele brygget i fire og kun bruke en type tørrhumle pr kar.
Hvor mange gram tørrhumlr pr liter bør jeg bruke?
 
Dette må gjøres en gang. Kun bitter og tørrhumle.
Hvor mye vil bitterhumla dominere smaken med slik humling?
Kan tenke meg en A/IPA med BU/GU på rundt 0,7-0,8 (OG rundt 1.055) og bruker f eks Chinook til bitter og tørrhumler med Nelson S, Mosaic, Centennial og Amarillo.
-Tenker å dele brygget i fire og kun bruke en type tørrhumle pr kar.
Hvor mange gram tørrhumlr pr liter bør jeg bruke?

Jeg tar alltid utgangspunkt i en av mine favoritt IPA'er (Bell's Two Hearted Ale - en øl som lå lenge på toppen av lista over verdens beste IPA på beeradvocate i mange år) og baserer mange av mine IPA'er på den oppskriften. De bruker bitterhumle på 45 og 30 minutter og tørrhumler med c.a.100 gram på 19L.

bfITU9X.jpg


Den er på "kun" 55 IBU så jeg bruker å legge den litt høyere, men det er så klart smak og behag... :)
 
Å koke/"trekke i hop stand" humle for en voldsom aroma er umulig dersom man sammenligner med tørrhumling. Det man får av å koke eller bruke humle i hopstand er en annen aroma av samme humle. Kombinasjonen mener jeg gir mer dybde i nesen, samt at humle i den varme delen taper seg mindre enn tørrhumlingen.
Jeg har en 3 år gammel amerikansk BW uten tørrhumling, mengder med humle på 5 og 1 min gjør at den fremdeles dufter pent av Mosaic over maltaromaen. Brulosophyen prøver enten eller, jeg er enig med Ole Brum.

Så lenge ølet blir mindre kostbart enn kjøpt over disk, så synes jeg de latterlig store mengdene humle i kok er billig!

Nå har ikke kostnadene noe å si for meg, men mine desidert dyreste øl har fortsatt vært billigere enn kjøpøl
 
Jeg vil tro grunnen til at humla er mer stabil når den tilsettes i hop stand er fordi gjæren fjerner oksygenet.

Tørrhumler du mens det enda er god aktivitet i gjæren så får du samme resultat.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp