Gahr skrev:Meskingen foregår ved en langt lavere temperatur enn koking, følgelig blir uttrekket av bitterstoffer lavere i mesken enn ved first wort hopping.
andersreve skrev:Jeg trodde FWH var å tilsette humle i mesken?
Gahr skrev:andersreve skrev:Jeg trodde FWH var å tilsette humle i mesken?
Nei, da kalles det "mash hopping". Uttrykket "first wort hopping" kommer av at man tilsetter humlen til konekaret i det den første vørteren siles av fra mesken, typisk i det bunnen av karet er dekket.
andersreve skrev:Og blir dette i teorien umulig å gjøre når man har alt i ett kar? Altså både mesk og kok?
StoreMy skrev:andersreve skrev:Og blir dette i teorien umulig å gjøre når man har alt i ett kar? Altså både mesk og kok?
Har stående en APA der jeg prøver dette.
Slapp rett og slett humlen i Speidelen i det jeg tok ut maltrøret.
Kan ikke se at det er noen praktisk forskjell på dette og å det å tilsette humle i det en begynner å tappe over i annet kar.
StoreMy skrev:Det er så mange andre parametre som jeg mener er viktigere at jeg neppe kommer til å endre på den rutinen for å teste humlingen med det første.
Odland skrev:Bruker stort sett FWH for min første humletilsetning. Om jeg får noe mer ut av det enn 60min er kanskje mikroskopisk. Mest voodoo, hoodoo og en kjempegod lukt av nysilt vørter som møter humle.
Haha, kopierer du Tasty?Odland skrev:Hoodoo i brygging er mæget viktig. Det er ikke smaksprofilen på de 2-3 chinookpelletsene og kattehåret i mesken jeg er ute etter
OyvindEG skrev:Haha, kopierer du Tasty?Odland skrev:Hoodoo i brygging er mæget viktig. Det er ikke smaksprofilen på de 2-3 chinookpelletsene og kattehåret i mesken jeg er ute etter