Forslag til bryllupsøl

FrankW

Norbrygg-medlem
Hei
Har ikke brygget på 6 år før jeg heiv meg på en apa allgrain for to uker siden men jeg føler meg som en nybegynner. To venner av meg skal gifte seg om noen måneder og vi håper på at det blir lov med store selskaper.
Utstyret mitt er delvis sammenrasket over årene. har en elektrisk vannkoker på 25 liter, meskekar med hjemmelaget silbunn på 30 liter og jeg lager meg nå en hjemmelaget kokegryte på ca 80-90 med kran og gassbrenner på 7 KW. Alle koblinger, kraner og slanger er 1/2 toms.
Pumpe er på vei i fra bryggselv. Har gjæringskar nok.
Har 4 cornelius fat og ett 30 l bryggerifat med g-kobling. Tappetårn med to kraner ligger klar for montering. CO2 flaske for karbonering.

Har tenkt å overraske med bryllupsøl, ett lyst lett drikkelig for henne og en mørkere til ham. Begge må være croud pleasere.
Behøver hjelp til oppskrifter som er innertiere, enten allgrain eller partial mash, satser på ca 100 liter ferdig vare. Begge på 4,7 til 5 % alkohol.
Forslag mottaes med takk.
 
Saison er vel et øl de fleste liker. Kan umulig være feil:). Og Vienna lager som et forslag til noe morkere;).
 
Siden det skal serveres fra fat og ikke flasker så tror jeg wit og saison utgår. Det gjør seg best fra flasker, etter min mening.

Hva med en cascade/centennial pale ale med diskret tørrhumle?
Og så spørs det hva "mørkere" betyr, det kan jo være alt fra amber til tørr stout.

Her er to forslag, det er øl som jeg selv liker og kunne ha brygga til en sånn tilstelning.

American Pale Ale: Brewfather
Engelsk Porter: Brewfather

Alternativt litt lysere enn porter, en Amber Ale: Brewfather
 
Siden det skal serveres fra fat og ikke flasker så tror jeg wit og saison utgår. Det gjør seg best fra flasker, etter min mening....
Takk, APA'n ser flott ut. Volumet ser ut til å gå bra, om jeg ikke får plass til all basismalten kan jeg jukse litt med spraymalt. Går det an å få inn litt citra humle på den? Om det går så hva er beste tilsetningsmåten og koketid? Evt. Tørrhumling?
Har aldri smakt en amber ale før, kjøper en på polet før jeg drar på hytta. (I egen kommune ;) )
 
En golden ale skulle vel være innafor som en lettdrukket øl.
Denne har jeg gjæret med 3 forskjellige gjærtyper. Likte den med 1318 best.
OG 1050. FG 1010. ABV 5.3 %
Screenshot_20200417-131420-picsay.png
 
Takk, APA'n ser flott ut. Volumet ser ut til å gå bra, om jeg ikke får plass til all basismalten kan jeg jukse litt med spraymalt. Går det an å få inn litt citra humle på den? Om det går så hva er beste tilsetningsmåten og koketid? Evt. Tørrhumling?
Har aldri smakt en amber ale før, kjøper en på polet før jeg drar på hytta. (I egen kommune ;) )
Hvis du registerer deg på brewfather, så kan du legge inn bryggeren din og endre volumet til å passe ditt utstyr.

Citra hadde jeg ikke kokt lenger enn 5 minutter, det er en typisk "kattepiss humle" det og Simcoe. Du kan sikkert fint splitte tørrhumlinga med fifty/fifty centennial/castade og citra.

Amber er rundere enn Pale Ale'n. Hvis du har Gulating nær deg, kan du kjøpe en boks Ragnar. Den er ikke helt ulik.
 
Tysk Festbier slo veldig godt an i et 50årslag for litt siden.. Veldig godt og lettdrikkelig øl..!!
Har ikke god nok temperaturkontroll nå som det blir varmere i været, og tiden holder ikke. Men bra forslag for andre eventer i framtiden. Mulig det blir min nye badstuøl til neste påske.
 
Hvis du registerer deg på brewfather, så kan du legge inn bryggeren din og endre volumet til å passe ditt utstyr.

Citra hadde jeg ikke kokt lenger enn 5 minutter, det er en typisk "kattepiss humle" det og Simcoe. Du kan sikkert fint splitte tørrhumlinga med fifty/fifty centennial/castade og citra.

Amber er rundere enn Pale Ale'n. Hvis du har Gulating nær deg, kan du kjøpe en boks Ragnar. Den er ikke helt ulik.
Høres ut som en plan. Takk.
 
Da har jeg bestemt meg for en apa som Steinar H. foreslår.
Den mørke ølen tenkte jeg kunne være mer en litt mer "matøl" ala juleøl. Skal smake meg opp på noen av forslagene jeg har fått. Amber ale fikk jeg ikke tak i men har nå en polpose full av hjemmelekse.
Forslag til en mørkere øl som den "industripils drikkende almuen" liker motas med takk :)
 
Ganske uenig i denne, min erfaring er at veldig få "pilsdrikkere" liker saison. Det smaker for mye og sært for dem :p

Et forslag til enkelt lyst øl som de fleste kan like: Centennial Blonde
I'm not having a go, but...Jeg føler at vi (hjemmebryggere/craft beer drinkers) prøver ofte for død og liv bevise at vi er bedre enn vanlig pilsdrikkere.
Anyway...Centennial Blonde er et veldig bra forslag:) Egentlig alt jeg ser i tråden er bra. Umulig å velge feil.
 
I mitt bryllup hadde jeg IPA «ink & dagger klone», blond ale, kølsch, wit og eplesider.

Det som gikk mest av var Kølsch, de fleste som «bare liker pils» like den. :)

Hadde ingen mørke øl, kjenner jeg angrer på det i ettertid :(
 
Har brygget til 4 bryllup inkludert mitt eget.

1. IPA og APA, gikk mest APA, men det var brudgommen fornøyd med da han likte IPA’en veldig godt. Nøgne IPA og Lucky Jack

2. Eget bryllup. Brygget IPA, brown ale, APA, imp stout og pils. Gikk absolutt mest APA og pils.

3. IPA og wit. Vestkyst og grunnoppskriften på 1664 blanc som ligger her på siden, men uten noen frukttilsetning. Gikk omtrent like mye av hver.

4. IPA, brown ale og pils. Brudgommen tipper det kommer til å gå mest pils.

Lettdrikkelige øl som wit, APA og for noen IPA, samt pils er mine anbefalinger. Ikle brygg for sterk øl. Mange er fortsatt der at de ikke klarer å ta dette med i beregningen når de drikker.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tusen takk for alle gode tips, bryllupet er utsatt til høsten så da får jeg kanskje litt mer tid :)
Alle råd og tips har fått meg fram til en avgjørelse :)
 
Tilbake
Topp