Forslag til oppskrift? Førstebrygg Braumeister Speidel 50 L

Jon Kåre Aarskog

Norbrygg-medlem
Vi er en gjeng som har tatt steget ganske langt ut og investert i 50 liters Speidel med tilbehør.
("Mer penger enn vett" og "det skal ikke stå på utstyret nei".)

Noen av oss har brygget på konsentrat/ferdigsett tidligere, mens andre ikke har brygget i det hele tatt.

Er det noen som har lyst å komme med forslag til hva vi brygger som batch #1 og #2?
Lære oss å bruke Speidelen, "komme inn i det" og samtidig ende opp med ett presentabelt resultat.

Forslag til oppskrift og tips/råd mottas med takk.
 
Hva med en American Pale Ale? 90 % Maris otter, 10 % Crystal, Magnum, Centennial og Cascade-humle. Oppskrift som likner veldig på Sierra Nevada Pale Ale. Enkel oppskrift, veldig god!
 
Hva med en American Pale Ale? 90 % Maris otter, 10 % Crystal, Magnum, Centennial og Cascade-humle. Oppskrift som likner veldig på Sierra Nevada Pale Ale. Enkel oppskrift, veldig god!
Ja takk :) Høres fornuftig ut. Har tenkt i denne retning selv.
Finnes en mer detaljert oppskrift å oppdrive (Beersmith2, BeerCalc eller annet)?
 
Jeg har reknet på min oppskrift, og ved å se på denne siden ser det ut til at en passende oppskrift til 52 liters batch er:

Sierra Nevada Pale Ale Clone

OG 1.052, FG 1.012
IBU 38, SRM 11
ABV 5.2 %

Malt:
12 kg Maris Otter pale malt
1.2 Crystal malt 60 L

Mesk på 66 C i 60 min, deretter 75 C i 10 min.


Humletilsetning:
12 g Magnum (15 % alfasyre), 60 min,
40 g Perle (8,2 % alfasyre), 60 min
75 g Cascade (7 % alfasyre), 15 min
60 g Cascade (7 % alfasyre), 0 min
60 g Cascade (hel humle, 7 % alfasyre), tørrhumle ca. 4-5 dager før flasking

Gjæring:
WLP001. Lag starter, se MrMalty.com. 2 rør i 4 liter starter med risting innimellom er et godt utgangspunkt.
Ølet gjæres ved 20 C i to uker før flasking.

Bare si fra om du har noen spørsmål!
 
Tilbake
Topp