Forsøk med gjæring under trykk på 2,5 BAR

Det er ikke noe problem.. Det var bare en "notis" om hva annet som også skjer. Men det er nok best praksis å tenke på humla først og fremst ja.

Poenget er at jeg tror ikke det du beskriver nødvendigvis skjer når man capper så sent i gjæringen. Men, jeg er ingen ekspert. Merker bare at mine humleøl har hevet seg betydelig nå vs før jeg gjorde det på denne måten.
 
Poenget er at jeg tror ikke det du beskriver skjer når man capper så sent i gjæringen. Men, jeg er ingen ekspert. Merker bare at mine humleøl har hevet seg betydelig nå vs før jeg gjorde det på denne måten.

Det spørs jo egentlig på hvordan man gjærer det, mtp temperatur, og OG'en, mtp esterne, uten trykk. Men ja det er nok ingen tvil om at ølene blir bedre når man ivaretar aromaer bedre og utelukker oksygen bedre. Dette var bare småplukk-greier, om hva mer som skjer.
 
Det spørs jo egentlig på hvordan man gjærer det, mtp temperatur, og OG'en, mtp esterne, uten trykk. Men ja det er nok ingen tvil om at ølene blir bedre når man ivaretar aromaer bedre og utelukker oksygen bedre. Dette var bare småplukk-greier, om hva mer som skjer.

Så du mener man undertrykker estere når man capper ganske nærme FG?

Edit: mener jeg har lest du gjærer på cornyfat også, og spunder. Blir ikke det det samme?

Forøvrig capper jeg med et lavt trykk, rundt 0.7-0.8 bar.
 
Så du mener man undertrykker estere når man capper ganske nærme FG?

Edit: mener jeg har lest du gjærer på cornyfat også, og spunder. Blir ikke det det samme?

Forøvrig capper jeg med et lavt trykk, rundt 0.7-0.8 bar.

Jeg skrev det før du svarte hvor fort du når FG, så den statementen blir jo ikke riktig i ditt tilfelle. Det er under cellevekst man styrer esterne.

Jeg gjærer bare lagere under trykk egentlig, av og til. Som sagt så har jeg ikke ment at du gjør noe galt.

Edit: Jeg leste innlegget ditt igjen Du capper på dag 3 etter første tørrhumling.. Jeg svarte ut fra at du capper på dag tre, jeg klarer ikke å lese oppgaver.
 
Så leste jeg igjen, og du skrev at du faktisk capper på dag tre. Haha. Forvirringen er total. Vel, estere kan bli dannet fortsatt da, og de kan sikkert ikke. YMMW som amerikanerne sier :)
 
Tenkte å prøve meg på å fermentere en pils under trykk. Har en All-rounder med pressure kit og en starter med 34/70 fra forrige batch.

Noe jeg bør tenke på? Pitcher jeg gjæren på 10 grader, setter litt trykk og lar den stå i romtemperatur?
 
Fordelen med trykkgjæring er vel først og fremst at du kan produsere en anstendig lys lager i romtemperatur. @MonoBryggeriet testet ut kombinasjonen trykk og lav temperatur for noen måneder siden, eller husker jeg feil?
 
Fordelen med trykkgjæring er vel først og fremst at du kan produsere en anstendig lys lager i romtemperatur. @MonoBryggeriet testet ut kombinasjonen trykk og lav temperatur for noen måneder siden, eller husker jeg feil?
Jeg hadde noen forsøk på 10 grader @ 0,5 bar. Jeg kjenner en som smaker/dømmer for Carlsberg (han sertifiseres/testes flere ganger i året for å få lov til å gjøre det), og han klarte ikke å detektere noen usmaker i disse faktisk. En av disse er også levert til Oslomesterskapet nå så vi får se hva dommerne der sier … I en lager jeg i samme periode brygget uten trykk på 9,7 grader fant han imidlertid "antydning til litt av hvert" i ;) (han visste ikke noe om bryggene i utgangspunktet), denne er også levert til Oslomesterskapet :p. Jeg sleit litt med utgjæringen med dette regimet som stort sett gjennomgående ble noe lavere enn estimert. Nå tester jeg ut å gjære på 12 grader @ 0,5bar med økt gjærmengde. Samtidig så slipper jeg av trykket etter en ukes tid slik at siste utgjæring "er som normalt" (du ser tydelig bygging av krausen når du slipper av trykket). Dvs at jeg kun gjærer under trykk den perioden gjæren ev produserer ulumskheter. Så får jeg se …
 
Jeg hadde noen forsøk på 10 grader @ 0,5 bar. Jeg kjenner en som smaker/dømmer for Carlsberg (han sertifiseres/testes flere ganger i året for å få lov til å gjøre det), og han klarte ikke å detektere noen usmaker i disse faktisk. En av disse er også levert til Oslomesterskapet nå så vi får se hva dommerne der sier … I en lager jeg i samme periode brygget uten trykk på 9,7 grader fant han imidlertid "antydning til litt av hvert" i ;) (han visste ikke noe om bryggene i utgangspunktet), denne er også levert til Oslomesterskapet :p. Jeg sleit litt med utgjæringen med dette regimet som stort sett gjennomgående ble noe lavere enn estimert. Nå tester jeg ut å gjære på 12 grader @ 0,5bar med økt gjærmengde. Samtidig så slipper jeg av trykket etter en ukes tid slik at siste utgjæring "er som normalt" (du ser tydelig bygging av krausen når du slipper av trykket). Dvs at jeg kun gjærer under trykk den perioden gjæren ev produserer ulumskheter. Så får jeg se …
Ser også på dommerskjema fra NM på den ene mørke lageren jeg leverte inn der, gjæret på 10 grader @ 0,5 bar, at dommerene i NM ikke fant noen usmaker på denne …
 
Tilbake
Topp