1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Forsøk med gjæring under trykk på 2,5 BAR

En tråd i 'Brygging' startet av Tønna, 13 Mar 2018.

1. Tønna

Tønna
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Tusen takk til alle på forumet, jeg har lest mye og lært mye av dere. Nå vil jeg bidra med noe til fellesskapet:

Som grønn ølbrygger med ca 10 brygg under beltet har jeg vært opptatt av å teste ut hva som går og hva som ikke går, og det er ikke til å stikke under en stol at de beste resultatene stort sett kommer når man følger oppskrift. Men en av de store positive overraskelsene kommer av ett eksperiment hvor målet var å teste grensene for hva som går an.

Test: Gjære under trykk på 2,5 bar.

Bakgrunn: Mye av det jeg har lest rundt omkring tyder på at det er mange fordeler ved å gjære under trykk, og konsensus ligger på at det er 5-7 PSI som er ideelt og går man over 15 PSI så begynner gjæren å slite og resultatet blir dårlig. Jeg ville se hvor grensene går og satte på en 2,5 BAR sikkerhetsventil.

Detaljer: ca 35 liter vørter i et 50 liter bryggerifat. Tilsatt gjærkaka fra et Hoppy Blonde-brygg, med tanken om at hvis gjæren begynner å slite på 15 PSI er det sikkert bra med litt ekstra.Gjæret i romtemperatur i 2,5 uker, deretter stått kaldt i 4 uker.

Resultat: Wow! Det gikk! Underveis har det ikke lukta noe godt og smaken har vært sånn at jeg har tenkt at den må helles ut. Men mye skjedde den siste uka, sammen med at det ble tappet nok til at grumset ble sugd opp og resultatet ble klart og fint for hvert glass.

Endringer til neste gang: Hvis jeg bestemmer meg for å fortsette med varianter av dette, ikke nødvendigvis med 2,5 BAR, men i tilfeller hvor jeg både gjærer i bryggerifat og tapper fra dem, kommer jeg nok ganske sikkert til å følge et råd om å kappe 2,5 cm av stigrøret for å komme over gjærkaka. Men som et eksperiment var ikke det aktuelt.

Jahn Harald Bull liker dette.
  2. gle1

gle1
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Det har vært diskutert mye på facebookgruppa "For oss som brygger selv" idag, etter en podcast fra Beersmith. Ifølge podcasten ble labratorieresultatene best ved 2bars gjæring, men dommerene likte best ølet som ble gjæret på 1 bar. Det var stor forskjell på ølet som ble gjæret under trykk, og øl som ble gjæret normalt. Så det har absolutt noe for seg.

3. Arnemann

Arnemann
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Kult eksperiment! Trodde faktisk ikke at 2,5 bar ville gå. Jeg har hatt et lite uhell en gang der et øl på 1,060 med US-05-gjær stoppet på 1,030 fordi jeg hadde prestert å lukke overtrykksventilen. Trykket var da på rundt 2,5 bar. Artig å se at forskjellige gjærslag har forskjellige toleranser.

Har du noen gang brukt WLP925 High Pressure Lager Yeast? Denne bør, om vi skal tro navnet, være ideell for rene øl som gjæres under trykk. Jeg har selv satt noen få batcher pilsner med den med "ok" resultat. Ølet blir "clean", men også i stor grad som den populære "quick lager"-metoden: Det blir et godt øl, men absolutt ikke en god lager.

4. Tønna

Tønna
    Expand Collapse
    Registrert bruker

@gle1: spennende! Nå har jeg bedt om medlemsskap i gruppa og håper på positivt svar! Det blir gøy å lese.

@Arnemann: Jeg mener på at det faktisk var US-05 i denne, men er ikke 100% sikker. Hvis noen er superinteresserte kan de sjekke hvilke gjær som følger med allgrain-pakka Hoppy Blonde.

Jeg har ikke prøvd den gjæren du nevner der, nei. Men jeg er veldig interessert å teste med Kveik ved en eventuell neste gang. Men jeg er litt der at jeg tenker what's the point. Hvor mye er det å vinne på å gjære under trykk, egentlig. Jeg har kanonbra erfaring med Kveik, og tenker at to dagers gjæring i plasttanker før overføring til bryggerifat er verdt ekstraarbeidet i forhold til hva man vinner på å unngå å få med gjærkaka og kutte stigrøret på samtlige 50-litere.

5. Tønna

Tønna
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ut i fra det jeg kan se fra facebook-siden er følgende informasjon særlig interessant:

Ølen ble testet under en konferanse, hvor de fremste dommerne i USA var til stede. I tillegg så ble ølen testet i lab hos White Labs. Konklusjonen var at ølen som stod på 1 og 2 bars trykk hadde mindre estere, mindre fusel og mindre diacetyl enn dem uten trykk.

6. jab

jab
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det er vel ikke noe ny informasjon som kommer frem i den podcasten, det er mange studier om akkurat dette...

7. Tønna

Tønna
    Expand Collapse
    Registrert bruker

@jab Da jeg satte denne batchen til gjæring 22/1 hadde jeg nettopp lagt bak meg en rimelig bra mengde google-søk og mener bestemt at det ikke var noe særlig å finne om gjæring på 2 BAR trykk. Nå skal ikke jeg påberope meg noen magic google-skills her, men jeg kjenner at jeg blir litt skeptisk til at det finnes mange studier. Jeg håper virkelig at jeg ikke fremstår hoven eller frekk nå, men jeg skulle gjerne hatt noen linker til dette. Fordi jeg er interessert. Hvis jeg ber deg pent, kanskje, med sukker på?

8. jab

jab
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Du må nok over på ordentlig bibliotekmateriell for å finne studier, ikke div synseforum som virker og dukke opp først på Google, alltid.

http://onlinelibrary.wiley.com/stor...xn&s=974af1492d239b21e5f48e5dce21824e3c97c8ec

:)

Studien her viser opptil 3 bar. Men jeg har lest fler studier enn en hånd kan telle om emnet. De inneholder stort sett der samme...

9. Tønna

Tønna
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Tusen takk :) Da har vi den til future reference, er det ikke det de sier?

Men takke meg til synseforum hvor slike studier er oversatt til norsk. Eller engelsk :)

Alle kan ikke gå hen og bli intellektuelle heller, vet du.

jab liker dette.
  10. Espen A.

Espen A.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

bjartenataas liker dette.
  11. Sponon

Sponon
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Stilig!

Gjæret nettopp et brygg på ca 12 PSI. Første gang jeg gjærer under trykk. Kan ikke si så mye ang smak da det ikke er karbonert og modnet skikkelig enda, men tenker at man kanskje bevarer mer aroma?

Tanker jeg gjorde meg var at det er litt upraktisk med sampling og overføring til fat. Nå overførte jeg i åpent system.

Kommer jeg til å gjære under trykk neste gang? Jepp! Men neste gang overfører jeg til fat i lukket system.

12. magne1972

magne1972
    Expand Collapse
    Moderator

har gjæret under trykk i et år eller to, 2 bar er det jeg har hatt under stormgjæringen, og litt avtagende etter det. fordelen jeg har sett som størst er nok i humlearoma, og at øllet har hatt en delvis kunstig karbonering under gjæringsforløpet, og dermed mindre karbonering i etterkant. mindre bunnfall, klarere øl??? jeg velger å tro det :) fatoverføringen økte drastisk i fart, så derfor jeg fortsatte med det, men jeg har da filtrert trykk til etterfylling av trykk ved tapping.

Vinnes Ølet liker dette.
  13. Vinnes Ølet

Vinnes Ølet
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Sitter vel igjen med samme erfaring som deg etter ca. et års brygging under trykk, har vel ikke tatt den opp til 2 bar under gjæring ennå men kan lett øke temp. uten off smaker. link til gammelt innlegg: https://forum.norbrygg.no/threads/deilige-bilder.11772/page-149#post-418845

Del denne siden