Forsøk med gjæring under trykk på 2,5 BAR

Tusen takk til alle på forumet, jeg har lest mye og lært mye av dere. Nå vil jeg bidra med noe til fellesskapet:

Som grønn ølbrygger med ca 10 brygg under beltet har jeg vært opptatt av å teste ut hva som går og hva som ikke går, og det er ikke til å stikke under en stol at de beste resultatene stort sett kommer når man følger oppskrift. Men en av de store positive overraskelsene kommer av ett eksperiment hvor målet var å teste grensene for hva som går an.

Test: Gjære under trykk på 2,5 bar.

Bakgrunn: Mye av det jeg har lest rundt omkring tyder på at det er mange fordeler ved å gjære under trykk, og konsensus ligger på at det er 5-7 PSI som er ideelt og går man over 15 PSI så begynner gjæren å slite og resultatet blir dårlig. Jeg ville se hvor grensene går og satte på en 2,5 BAR sikkerhetsventil.

Detaljer: ca 35 liter vørter i et 50 liter bryggerifat. Tilsatt gjærkaka fra et Hoppy Blonde-brygg, med tanken om at hvis gjæren begynner å slite på 15 PSI er det sikkert bra med litt ekstra.Gjæret i romtemperatur i 2,5 uker, deretter stått kaldt i 4 uker.

Resultat: Wow! Det gikk! Underveis har det ikke lukta noe godt og smaken har vært sånn at jeg har tenkt at den må helles ut. Men mye skjedde den siste uka, sammen med at det ble tappet nok til at grumset ble sugd opp og resultatet ble klart og fint for hvert glass.

Endringer til neste gang: Hvis jeg bestemmer meg for å fortsette med varianter av dette, ikke nødvendigvis med 2,5 BAR, men i tilfeller hvor jeg både gjærer i bryggerifat og tapper fra dem, kommer jeg nok ganske sikkert til å følge et råd om å kappe 2,5 cm av stigrøret for å komme over gjærkaka. Men som et eksperiment var ikke det aktuelt.
 
Det har vært diskutert mye på facebookgruppa "For oss som brygger selv" idag, etter en podcast fra Beersmith. Ifølge podcasten ble labratorieresultatene best ved 2bars gjæring, men dommerene likte best ølet som ble gjæret på 1 bar. Det var stor forskjell på ølet som ble gjæret under trykk, og øl som ble gjæret normalt. Så det har absolutt noe for seg.
 
Kult eksperiment! Trodde faktisk ikke at 2,5 bar ville gå. Jeg har hatt et lite uhell en gang der et øl på 1,060 med US-05-gjær stoppet på 1,030 fordi jeg hadde prestert å lukke overtrykksventilen. Trykket var da på rundt 2,5 bar. Artig å se at forskjellige gjærslag har forskjellige toleranser.

Har du noen gang brukt WLP925 High Pressure Lager Yeast? Denne bør, om vi skal tro navnet, være ideell for rene øl som gjæres under trykk. Jeg har selv satt noen få batcher pilsner med den med "ok" resultat. Ølet blir "clean", men også i stor grad som den populære "quick lager"-metoden: Det blir et godt øl, men absolutt ikke en god lager.
 
@gle1: spennende! Nå har jeg bedt om medlemsskap i gruppa og håper på positivt svar! Det blir gøy å lese.

@Arnemann: Jeg mener på at det faktisk var US-05 i denne, men er ikke 100% sikker. Hvis noen er superinteresserte kan de sjekke hvilke gjær som følger med allgrain-pakka Hoppy Blonde.

Jeg har ikke prøvd den gjæren du nevner der, nei. Men jeg er veldig interessert å teste med Kveik ved en eventuell neste gang. Men jeg er litt der at jeg tenker what's the point. Hvor mye er det å vinne på å gjære under trykk, egentlig. Jeg har kanonbra erfaring med Kveik, og tenker at to dagers gjæring i plasttanker før overføring til bryggerifat er verdt ekstraarbeidet i forhold til hva man vinner på å unngå å få med gjærkaka og kutte stigrøret på samtlige 50-litere.
 
Ut i fra det jeg kan se fra facebook-siden er følgende informasjon særlig interessant:

Ølen ble testet under en konferanse, hvor de fremste dommerne i USA var til stede. I tillegg så ble ølen testet i lab hos White Labs. Konklusjonen var at ølen som stod på 1 og 2 bars trykk hadde mindre estere, mindre fusel og mindre diacetyl enn dem uten trykk.
 
Det er vel ikke noe ny informasjon som kommer frem i den podcasten, det er mange studier om akkurat dette...
 
@jab Da jeg satte denne batchen til gjæring 22/1 hadde jeg nettopp lagt bak meg en rimelig bra mengde google-søk og mener bestemt at det ikke var noe særlig å finne om gjæring på 2 BAR trykk. Nå skal ikke jeg påberope meg noen magic google-skills her, men jeg kjenner at jeg blir litt skeptisk til at det finnes mange studier. Jeg håper virkelig at jeg ikke fremstår hoven eller frekk nå, men jeg skulle gjerne hatt noen linker til dette. Fordi jeg er interessert. Hvis jeg ber deg pent, kanskje, med sukker på?
 
@jab Da jeg satte denne batchen til gjæring 22/1 hadde jeg nettopp lagt bak meg en rimelig bra mengde google-søk og mener bestemt at det ikke var noe særlig å finne om gjæring på 2 BAR trykk. Nå skal ikke jeg påberope meg noen magic google-skills her, men jeg kjenner at jeg blir litt skeptisk til at det finnes mange studier. Jeg håper virkelig at jeg ikke fremstår hoven eller frekk nå, men jeg skulle gjerne hatt noen linker til dette. Fordi jeg er interessert. Hvis jeg ber deg pent, kanskje, med sukker på?

Du må nok over på ordentlig bibliotekmateriell for å finne studier, ikke div synseforum som virker og dukke opp først på Google, alltid.

http://onlinelibrary.wiley.com/stor...xn&s=974af1492d239b21e5f48e5dce21824e3c97c8ec

:)

Studien her viser opptil 3 bar. Men jeg har lest fler studier enn en hånd kan telle om emnet. De inneholder stort sett der samme...
 
Tusen takk :) Da har vi den til future reference, er det ikke det de sier?

Men takke meg til synseforum hvor slike studier er oversatt til norsk. Eller engelsk :)

Alle kan ikke gå hen og bli intellektuelle heller, vet du.
 
  • Like
Reaksjoner: jab
Stilig!

Gjæret nettopp et brygg på ca 12 PSI. Første gang jeg gjærer under trykk. Kan ikke si så mye ang smak da det ikke er karbonert og modnet skikkelig enda, men tenker at man kanskje bevarer mer aroma?

Tanker jeg gjorde meg var at det er litt upraktisk med sampling og overføring til fat. Nå overførte jeg i åpent system.

Kommer jeg til å gjære under trykk neste gang? Jepp! Men neste gang overfører jeg til fat i lukket system.
 
har gjæret under trykk i et år eller to, 2 bar er det jeg har hatt under stormgjæringen, og litt avtagende etter det. fordelen jeg har sett som størst er nok i humlearoma, og at øllet har hatt en delvis kunstig karbonering under gjæringsforløpet, og dermed mindre karbonering i etterkant. mindre bunnfall, klarere øl??? jeg velger å tro det :) fatoverføringen økte drastisk i fart, så derfor jeg fortsatte med det, men jeg har da filtrert trykk til etterfylling av trykk ved tapping.
 
har gjæret under trykk i et år eller to, 2 bar er det jeg har hatt under stormgjæringen, og litt avtagende etter det. fordelen jeg har sett som størst er nok i humlearoma, og at øllet har hatt en delvis kunstig karbonering under gjæringsforløpet, og dermed mindre karbonering i etterkant. mindre bunnfall, klarere øl??? jeg velger å tro det :) fatoverføringen økte drastisk i fart, så derfor jeg fortsatte med det, men jeg har da filtrert trykk til etterfylling av trykk ved tapping.
Sitter vel igjen med samme erfaring som deg etter ca. et års brygging under trykk, har vel ikke tatt den opp til 2 bar under gjæring ennå men kan lett øke temp. uten off smaker. link til gammelt innlegg: https://forum.norbrygg.no/threads/deilige-bilder.11772/page-149#post-418845
 
Spørsmål fra sidelinjen. Hva med lukt når en gjærer under trykk? Går utifrå at det ikke er noe son slippes ut inromnet når en har trykk på ? Grunnen til jeg spør er at jeg for en tid må gjære på kjøkkenet grunnet oppussing i etasjen jeg vanligvis gjærer øl.
 
Spørsmål fra sidelinjen. Hva med lukt når en gjærer under trykk? Går utifrå at det ikke er noe son slippes ut inromnet når en har trykk på ? Grunnen til jeg spør er at jeg for en tid må gjære på kjøkkenet grunnet oppussing i etasjen jeg vanligvis gjærer øl.

Jeg setter på trykk med en gang jeg har pitchet gjæren. Kan vel risikere å få litt humle aroma i rommet når sikkerhetsventilen blør av trykk under stormgjæringen, men merket ikke noe på sist IPA.

Min erfaring med gjæring under trykk:
Det sies at ølet skal bli "renere" i smaken. Merket ikke noe til dette. Merket heller ikke forskjell på aroma. De siste gangene har jeg ikke gjæret under trykk, men har satt trykk på etter at siste tørrhumling er unnagjort. Har da hatt trykk på til og med overføring til fat er unnagjort. Så mister ikke noe aroma der uansett.

Eneste fordelen med å gjære under trykk slik jeg ser det er tiden det tar. Fra korn til glass på 8 dager på IPA er ikke verst
 
Sist redigert:
Jeg gjærer kun humlerike øl under trykk, men det er kun for å redusere eksponeringen mot oksygen. Når jeg brygger NEIPA 'lukker' jeg unitanken på dag 3 etter første tørrhumling. Så holder jeg bare trykket på en 12ish PSI hele veien ut frem til fating. Ved tørrhumling nummer 2 tilfører jeg en kontinuerlig strøm av CO2 til tanken (ett par PSI) for å redusere oksygen under humling, deretter lukker jeg, purger, og setter trykket tilbake til 12ish PSI. Fat fyller jeg i lukket system med mottrykk i fatet, og det går supersmooth.

Om ølet blir bedre av å gjære under trykk er jeg usikker på, men eksponeringen mot oksygen blir i hvert fall betydelig mindre ifm tørrhumling og CC med CO2 tilkoblet. I tillegg oppnår ølet en viss karbonering. Holdbarheten på mine humlerike øl har fått seg en markant oppsving, og sånn sett kan man vel si ølet er blitt bedre.
 
Jeg gjærer kun humlerike øl under trykk, men det er kun for å redusere eksponeringen mot oksygen. Når jeg brygger NEIPA 'lukker' jeg unitanken på dag 3 etter første tørrhumling. Så holder jeg bare trykket på en 12ish PSI hele veien ut frem til fating. Ved tørrhumling nummer 2 tilfører jeg en kontinuerlig strøm av CO2 til tanken (ett par PSI) for å redusere oksygen under humling, deretter lukker jeg, purger, og setter trykket tilbake til 12ish PSI. Fat fyller jeg i lukket system med mottrykk i fatet, og det går supersmooth.

Om ølet blir bedre av å gjære under trykk er jeg usikker på, men eksponeringen mot oksygen blir i hvert fall betydelig mindre ifm tørrhumling og CC med CO2 tilkoblet. I tillegg oppnår ølet en viss karbonering. Holdbarheten på mine humlerike øl har fått seg en markant oppsving, og sånn sett kan man vel si ølet er blitt bedre.

Å redusere oksygen er jo alltid bra, men det er jo noen andre bieffekter som følger med trykkgjæring av NEIPA og, som kan jobbe litt mot formålet med NEIPA. I ditt tilfelle så capper du før/samtidig som estere blir dannet, og estere fra gjæren er jo noe man ser etter i en NEIPA, men trykket gjør at det blir dannet mindre estere. Og trykk gjør også at man kan få mindre gjær i suspensjon, gjær i suspensjon er jo også noe man vil ha i en NEIPA siden gjæren er coated med humleoljer og bidrar til hazen.
 
Å redusere oksygen er jo alltid bra, men det er jo noen andre bieffekter som følger med trykkgjæring av NEIPA og, som kan jobbe litt mot formålet med NEIPA. I ditt tilfelle så capper du før/samtidig som estere blir dannet, og estere fra gjæren er jo noe man ser etter i en NEIPA, men trykket gjør at det blir dannet mindre estere. Og trykk gjør også at man kan få mindre gjær i suspensjon, gjær i suspensjon er jo også noe man vil ha i en NEIPA siden gjæren er coated med humleoljer og bidrar til hazen.

Jeg capper som sagt på dag 3, da er etter min erfaring ølet ikke altfor langt unna FG, slik at jeg vil tro mesteparten av estere allerede er dannet. Når det er sagt er det forstatt nok aktivitet til at man får effekt av den første humlingen mtp biotransformasjon og 'haze' i ølet. Det er i hvert fall min erfaring. Jeg opplever at det er mer enn nok gjær i suspensjon til at ølet holder seg fint og hazy helt til det er tomt. Her har jeg hatt fat som har stått ett par/tre måneder, som fortsatt har smakt bra, og som har vært like hazy. Oksygen er uansett den verste fienden til humlerike øl, og skulle det her være en trade off mellom oksygen og eventuell esterproduksjon (noe jeg ikke tror det er på det tidspunktet jeg capper tanken), så vet jeg hva jeg velger 10 av 10 ganger.

Så jeg ser ikke helt problemet...
 
Jeg capper som sagt på dag 3, da er etter min erfaring ølet ikke altfor langt unna FG, slik at jeg vil tro mesteparten av estere allerede er dannet. Når det er sagt er det forstatt nok aktivitet til at man får effekt av den første humlingen mtp biotransformasjon og 'haze' i ølet. Det er i hvert fall min erfaring. Jeg opplever at det er mer enn nok gjær i suspensjon til at ølet holder seg fint og hazy helt til det er tomt. Her har jeg hatt fat som har stått ett par/tre måneder, som fortsatt har smakt bra, og som har vært like hazy. Oksygen er uansett den verste fienden til humlerike øl, og skulle det her være en trade off mellom oksygen og eventuell esterproduksjon (noe jeg ikke tror det er på det tidspunktet jeg capper tanken), så vet jeg hva jeg velger 10 av 10 ganger.

Så jeg ser ikke helt problemet...

Det er ikke noe problem.. Det var bare en "notis" om hva annet som også skjer. Men det er nok best praksis å tenke på humla først og fremst ja.
 
Tilbake
Topp