Forsøk på mjød... Har det endt opp med å bli sats?

Hei, jeg har ett lite(stort?) problem med mjøden jeg har prøvd å brygge, og lurer på om den kan reddes, evt. hva feilen her har vært :)

Jeg satte en 25L dunk med 6kg honning til ca 17/18L vann. Jeg sier cirka siden jeg kun har små gryter, så vi varmet opp vann i grytene og løste opp honningen i dunken heller. Etter temperaturen hadde fått sunket ned til ca 30 grader, rista vi godt med 24timers turbogjær fra Europris, samt en liten pose gjærnæring(forsto det slik at gjær må slåss litt ekstra med honning, og så ikke for meg at gjærnæring kunne skade). Lot det så stå inne på ett rom som holdt 28 grader til ploppingen i gjærlåsen begynte å avta(2 dager etter). Tilsatt så vinklaring (også fra europris), og tappet "mjøden" over på en ny dunk for å få vekk bunnfall.

Nå har jeg 17 liter igjen med en væske som ser innbydende ut, men lukter... Veldig gjær. Etter en liten smakstest så er det en del gjærsmak i det, og det er selvsagt ikke godt. Slik jeg har lest på forumer, så føler jeg nesten at jeg har lagd sats, da dette blir beskrevet som noe som ikke smaker godt, og en fort brekker seg av.

Er det en måte å redde brygget på? Går det enda ann å tilsette noe som gjør det drikkelig og/eller fjerner gjærsmaken? Hvis ikke, var det noe stor feil her utenom potensielt å bruke turbogjær? Jeg er en ganske solid nybegynner, og har kun brygget fruktvin 1 gang med vinsettene som Europris selger, så jeg vet svært lite innenfor dette området.
 
Jeg tenker at det er to ting som kunne ha gjort denne mjøden mye bedre, annen type gjær og lavere gjæringstemperatur.
Gjæring opp mot 30 grader vil nesten alltid lage usmaker, hvis det ikke er kveik.

En enkel ølgjær f.eks Safale US-05 på rundt 20 grader vil gi et mye bedre resultat. Når det er sagt så har mjød veldig godt av lagring, jo lenger jo bedre.
 
Jeg tenker at det er to ting som kunne ha gjort denne mjøden mye bedre, annen type gjær og lavere gjæringstemperatur.
Gjæring opp mot 30 grader vil nesten alltid lage usmaker, hvis det ikke er kveik.

En enkel ølgjær f.eks Safale US-05 på rundt 20 grader vil gi et mye bedre resultat. Når det er sagt så har mjød veldig godt av lagring, jo lenger jo bedre.
Jeg leste i etterkant at temperaturen inni brygget når noen grader varmere en omgivelsene, så det har nokk vært enda høyere enn 30...

Ser du for deg noen måtte å redde brygget på? Jeg prøvde litt av brygget nå etter å ha latt litt stå i kjøleskapet en stund, og da smaker det mer som en veldig spesiell øl med en del alkohol smak.

Tusen takk for svar! :)
 
brukte turbogjær fra Europris, en gang....da fant jeg ut at den kun egner seg til sats. måtte helle det ut. jeg klarte ikke å redde 25 liter med jorbær bjørnebær vin.
 
1. kvitt deg med villgjær fra det du putter i gjæringskaret
2. bruk ordentlig vingjær
3. du har da et godt drikkende produkt.
 
Det du brygger på turbogjær bør nok brukes til det som det er laget til ja. Jeg foreslår at du bruker champagne gjær til mjød. Hvis du ikke kan lage starter bør du nok ha minst to pakker.
 
Jeg lagde en kjempegod mjød for noen år siden, da brukte jeg en liten pose med sånn tørrgjær som følger med ølsett fra Coopers (stout) til ca 12 liter mjød. Det fungerte fint. Eneste problemet var at gjæringen tok kjempelang tid, for ølgjæra liker visst ikke så godt enzymene i honningen. Det fortsatte dessuten å gjære på flaskene i nesten et halvt år etter tappingen, så jeg måtte til stadighet slippe ut trykk (var heldigvis patentkapsler!). Mjøden ble nærmest som champagne og veeeldig god! Noe av det beste jeg har smakt, faktisk!

Men jeg er enig med han over her som anbefaler champagnegjær. Evt finnes det også spesialgjær for mjød, både søte og tørre varianter. Så kanskje det kunne være noe å forsøke neste gang?

Ellers ser jeg ikke noe feil med å bruke gjærnæring, så lenge du koker den før du har den oppi brygget.

Hvis jeg var deg ville jeg nok ventet en god stund med å slå ut brygget, gjærsmak og -lukt kan godt forsvinne over tid, men jeg har ingen erfaring med denne "turbogjæra", så jeg er litt på tynn is her.

Uansett, lykke til!
:)
 
Tilbake
Topp