Forsøk på SMASH APA

Ørnegård

Norbrygg-medlem
Vi tenker å brygge en enkel og grei apa til en sommer/vårfest vi skal ha i midten av mai. Der vil være mange som ikke har drukket noe annet enn ulike pilstyper. Vi var inne på tanken å derfor prøve å brygge en pils, men tenker at det da fort blir litt sånn at folk tenker vi har forsøkt å etterligne butikkpilsen - uten å lykkes helt ...

Vi vil derfor brygge en enkel apa i stedet og lurte på en SMASH på denne oppskriften:

American Pale Ale

Recipe Specs
----------------
Batch Size (L): 75.0
Total Grain (kg): 18.000
Total Hops (g): 300.00
Original Gravity (OG): 1.046 (°P): 11.4
Final Gravity (FG): 1.012 (°P): 3.1
Alcohol by Volume (ABV): 4.52 %
Colour (SRM): 5.1 (EBC): 10.1
Bitterness (IBU): 32.7 (Average)
Brewhouse Efficiency (%): 61
Boil Time (Minutes): 60

Grain Bill
----------------
18.000 kg Pale Ale Malt (100%)

Hop Bill
----------------
200.0 g Ahtanum Pellet (3.9% Alpha) @ 60 Minutes (Boil) (2.7 g/L)
50.0 g Ahtanum Pellet (3.9% Alpha) @ 5 Minutes (Boil) (0.7 g/L)
50.0 g Ahtanum Pellet (3.9% Alpha) @ 2 Minutes (Boil) (0.7 g/L)

Noen som har erfaring med Ahtanum som single hop? Vi er ute etter citrus-smaken (som i Ægir Dag - Sitrus Ale omtalt her: http://www.matmeg.no/2013/02/aegir-bryggeri-med-nytt-ol-pa-vei/). Vi har vurdert Citra - men det er en høyalfahumle og da blir det vel fort slik at det blir vanskelig å trekke ut mye aroma/smak uten også å få med for mye bitterhet?

Hva tror dere? Blir dette ølet noe som vil gå godt til grillfesten!?

EDIT: Ser nå av http://www.matmeg.no/2013/02/aegir-bryggeri-med-nytt-ol-pa-vei/ at Ægir tilsetter appelsinskall. Kanskje det er en ide og kjøre på med både litt appelsin- og litt sitron-zest?

Ble oppskriften prøvd? I så fall hadde det vært artig å høre hvordan det ble - går å lurer på en SMASH selv...

Av egen erfaring vil jeg tørrhumle alle SMASH øl jeg brygger fra nå av. Brygget en SMASH Pale Ale med Nelson Sauvin, men jeg synes ikke det ble nok humlearoma av å kun tilsette humle i koken. Ville tipset andre om å tilsette en dose tørrhumle i tillegg :)

Takker for tipset, men tror du ikke det vil komme litt an på mengde/type humle og tid koking? Slik at man slipper å tørrhumle eller vil tørrhumling gi en helt egen smak?

Hadde jeg laga en Smash eller single hop for den del hadde jeg utvilsomt tørrhumlet. Du fåt en helt egen karakter av humla ved å gjøre dette.

Odland skrev:
Hadde jeg laga en Smash eller single hop for den del hadde jeg utvilsomt tørrhumlet. Du fåt en helt egen karakter av humla ved å gjøre dette.
Da skal jeg prøve dette når det en gang blid en smash - takk for tipset! :)

Tilbake
Topp