Første allgrain

Jeg tviler på at plaskingen er årsaken. HSA (hot side aeration) er i realiteten et mye mindre problem enn hva mange tror. Vanskelig å si noe sikkert når man ikke har smakt selv, men når det er syrlighet inne i bildet mistenker jeg bakterieinfeksjon av et eller annet slag. Men ikke godt å være bastant!

Har vært borti øl som er surt i starten, men som balanserer seg etterhvert. Kan ha noe med gjæren å gjøre.  :confuzed:

Fant et tidligere spm ang plasking fra meskekar der du hadde svart det samme Gahr. Greit å å søke litt før en kaster ut spm kanskje :)
Ang det med gjæren, så får jeg vel bare vente å se om det bedrer seg. Problemet er at det er sikkert ikke mye igjen nå det da muligens begynner bedre seg ;D , for det er da drikkende
Må prøve å forandre på rutinene når jeg håndterer vørteren da, selv om jeg mener jeg holder god renslighet. Alt jeg bruker ligger i en gjærbøtte med sterkrens, og gjærbøtte og fat blir også sterilisert med sterkrens.

Fant dette som John Palmer skrev i How To Brew:

Metallic
Metallic flavors are usually caused by unprotected metals dissolving into the wort but can also be caused by the hydrolysis of lipids in poorly stored malts. Iron and aluminum can cause metallic flavors leaching into the wort during the boil. The small amount could be considered to be nutritional if it weren't for the bad taste. Nicks and cracks ceramic coated steel pots are a common cause as are high iron levels in well water. Stainless steel pots will not contribute any metallic flavors. Aluminum pots usually won't cause metallic flavors unless the brewing water is alkaline with a pH level greater than 9. Shiny new aluminum pots will sometimes turn black when boiling water due to chlorine and carbonates in the water.

The protective (grayish) oxides of aluminum can be enhanced by heating the clean pot in a dry oven at 250°F for about 6 hours.

Sitter nå og smatter på stouten jeg brygget for 11-12 dager siden. Den er nettopp kommet på fat og kun stått i kjøleskap med CO2 i noen få timer, men endelig har jeg fått til et øl som smaker virkelig godt :ilike:
Gleder meg virkelig til det har fått stått å godgjort seg for å kjenne om det blir enda bedre

Tilbake
Topp