Første allgrain

Oddlo

 
Da er det like før. Men vil gjerne ha litt tilbakemeldinger før jeg starter.
Dette er hva jeg har:
6 kg Pale Ale malt Muntons
1 kg Chocolate malt Thomas Fawcett
470 g Crystal Malt Thomas Fawcett
500 g spraymalt light
EKG humle 6,1 % alpha
Saaz humle 2,2 % alpha
Safale S-04

Her er det jeg tenkte meg på 25 liter kokevolum:

5,4 kg Pale ale
470 g Crystal
300 g Chocolate
500 g spraymalt

EKG 50 g i 60 min
Saaz 35 g i 15 min

Tenkte meske på 66 grader i en time. (Utgjør det stor forskjell å la det stå i 90 min?) Tappe og så fylle 78 grader varmt vann og la det stå i et kvarter før ny tapping.

Ut ifra Beercalk vil jeg da få en OG på 1067. IBU på 40 og EBC på 55.

Hvordan ser dette ut? Blir det øl av det?  :help:
 
Her er ett forslag:

25 l Extra special bitter. 
                                                   
5,0  kg Pale Ale malt                              56g East Kent Golding 6,1% i 60 min: 40 IBU
0,3  kg Crystal malt                              28g East Kent Golding              0 min:  0 IBU
.005 kg Chocolate malt (kan utelates)

Ved 75% effektivitet, volum etter koking 21,3l.    OG 1.056        FG 1.015    IBU 40
Farge er litt usikkert da jeg ikke vet hva slags Crystal malt du har. Ca 25 EBC.
11 gram=  en pakke rehydrert gjær Safeale 04. Kok 1,1 dl vann, avkjøl til 27 °C +/- 3 °C. Hell gjær i vannet. Vent 15-30 min, rør forsiktig av og til i ca 30 min. Hell i vørten. NB Alt må være sterilt.
Gjæres ved 20 °C. Bruk 60-95 g sukker (1,5-2 volum) til karbonering.
Meskes ved 67  °C.
Oppskrift /prosedyre tatt ut av ”Brewing Classic Styles” Extra Special/Strong Bitter s 121-122 og modisisert litt. Satt inn i BeerTools.

Vil du ha mer øl kan du toppe opp med kokt vann til 25l ved kokeslutt og ha i 500 g spraymalt. Da bør du ha ca 66g EKG i 60 min og 34g ved kokeslutt. Tilnærmet riktig IBU, men SG i vørten har litt å si på bitterheten/uttrekk av alfasyrer.
janh
:samenvol:
 
Den oppskriften ser helt flott ut, men jeg hardde brukt vanlig farin til karboneringen. Gir mer konsistente resultater.
 
5 gram chocolate malt er veldig lite. Regner med at den bare er for å få litt mørkere farge, så hvis du ikke har choc. malt liggende og uansett blåser i fargen, så er det bare å utelate den.
 
Det er nok en skrivefeil. Det skulle være 50g. I orginaloppskriften var det 2 sorter Crystal-malt på totalt ca 350g.

janh 
 
Da var det nesten unnagjort. Gjorde litt forandring på oppskrift for å slippe å ha små rester liggende.
5 kg pale
460 g crystal
50 g chocolade

Meska ved 67 grader i 90 minutter. Brukte 14 liter vann. Fikk ut 11 liter av første avtapping. Fylte opp igjen 7 liter med 78 grader varmt vann. Det sto i et kvarter. Gjenntok dette en gang til og målte ca 43 på det siste som kom ut.
Hadde nå ca 23 liter i kjelen. Kokte opp og fosskokte med humle i 60 min. Tilsatte siste humla ved kokeslutt. Kjølte ned til 20 grader på ca 1/2 time. Tappa så over i gjæringskar. Fikk da 17 liter ut. Dette målte jeg til  OG73! Brukte beercalk og fant ut at jeg kan tilsette 5 liter vann og framdeles ende på 56. Det skulle gå bra? Litt ute å kjøre nå da jeg ikke har opplevd dette før.
 
Idag har boblingen avtatt til nesten ingenting. Målte til FG 20. Nå skal det få stå i 14 dager mens jeg er på jobb. Men skal det fremdeles få stå på 20 grader eller skal jeg sette det litt kjøligere?
Men er jo fremdeles usikker på hva utgangspunktet var da jeg tilsatte 5 liter vann etter kokingen.
Noen som kan si om det er riktig at OG havner på ca 56 etter 5 liter tilsatt vann når utgangspkt var 73?
 
Med mine begrensede matematikkkunnskaper, vil jeg si at du har rett. (17 x 73)/22 = 56,4 (sånn rimelig nøyaktig).

Jeg ville latt det stå på 20 °C.
 
Flott ;D
Da er det bare å glede seg til å komme hjem fra havet for å sjekke resultatet. Takk for svar.
 
Stor dag idag ;D
Målet på fg15 var nådd og ølet ble tappet på fat. Denne gang prøvde jeg riste inn kullsyra og det så ut til å gå greit. Har selfølgelig smakt på resultatet og er godt fornøyd. Visste ikke helt hva jeg skulle forvente, men det smaker godt. Hadde gjerne ønska litt mere humlesmak, men det er det litt sent å gjøre noe med nå. Neste gang ...  :) Nå er det bare å la det modne og så  :skaal:
 
Eller tørrhumle på fat!?  Med blomster, ikke pellets.. Søk på forum for tips og veiledning.

Hører gjerne om evt resultat.
 
Ny oppskrift. Denne gang en stout.

4,0 kg pale malt
0,5 kg hvetemalt
0,5 kg krystallmalt
0,25kg svartmalt
0,25kg sjokolademalt
66 grader i 90 min.

EKG 45 gr i 90 min
EKG 20 gr i 15 min
EKG 30 gr i 5 min

Kokevolum ca 23 liter og satser på å ha 20 etter koking
Får da en bitterhet på 44 IBU
Og rundt 1060 OG

Har en starter med  WL013  London Ale gjær stående å putre

På mitt siste brygg syntes jeg det ble lite bitterhet i ølet. Brukte blomst i pose. Har det noe for seg å bruke pose på blomst under koking? Vil humla bli mere "innkokt" hvis den ligger løst i gryta? Og hva er kalkulatoren i beercalk beregnet på? Blomst eller pellets?
 
Man utnytter humle ganske mye bedre om man lar det ligge løst under kokingen.
 
Gahr skrev:
Man utnytter humle ganske mye bedre om man lar det ligge løst under kokingen.

Uten tvil! Jeg har merket stor forskjell her. Selv om humlen ligger løst i posen, så svulmer det opp i kontakt med vørteren slik at utbyttet blir ganske lavt likevel.
 
Jaja, stort sett ingenting gikk etter planen ikveld :p
Slet med å få riktige temperaturer under mesken. Tempen datt over 7-8 grader på 90 min. Fra 66 til 58-59. Det samme med skylling nr2. Her ble tempen liggende på rundt 72 grader. men satser på det blir noe drikkende av det. Koker 5 liter vann for å få litt mere væske og for å få ned OG som jeg målte til over 70. Ender da med et totalt volum på 23 liter. Fargen var det hvertfall ikke noe å si å :) Bekke svart.
 
Bruker samme tråden til å spørre igjen.
Det første brygget i denne tråden har nå stått på fat en stund og det har vært smakt på det titt og ofte. Men jeg syns det er en litt ekkel bismak på det. Nesten litt metallisk,syrlig. Kan dette være oksidasjon? Når jeg tappa fra mesketanken lot jeg det bare plaske ned i kokekjelen. Kan det være nok? På siste brygget så brukte jeg en slange fra kranen og nedi kjelen.
 
Tilbake
Topp