Første batch. Litt råd trengs.

CC

Hei.
Satte min første batch all-grain 25L IPA her på Søndag 11.05. Bryggingen gikk greit uten store problemer, men her er problemet. Brygget hadde en OG på 1.060 og nå etter fem dager er SG nede i 1.011. Etter planen skulle det ta fjorten dager.
Så spørsmålet er om det må på flasker nå før det har gått fjorten dager?  :jaha: (Planen var å tørrhumle de siste ni dagene)

På forhånd takk
Christian

Det er helt vanlig at mesteparten av gjæringen er unnagjort på 5 dager. Tørrhumle nå, så lar du det stå i 9 dager til før du flasker.

WLP001 eller? Det går fort unna i svinga med den ihvertfall. Etter high krausen(den deilige skumtoppen i gjæringskaret, arrestèr meg gjerne hvis jeg brukte feil definisjon) har lagt seg, bruker gjæren mesteparten av tiden på å rydde opp litt, snekre aroma og smaksbilde, sette tv-en på plass og ordne opp i stua etter festen. 14 dager er som regel en fin standard å følge for de fleste ale-typer. :)

Ja det er WLP 001, glemte å nevne det i første post. Takker for svar, og satser på at det blir et godt første brygg  ;D Siste brygg blir det i allefall ikke  ;D

Tilbake
Topp