Første BIAB, utbytte

Signal

Norbrygg-medlem
Brygget første BIAB i går i krabbekoker. Brukte silkurven som holder for posen (selvlaget av IKEA stoff).
Hadde litt problem i starten med å holde temp oppe, men med brenneren veldig lavt på gikk det greit. Mye avkok (7l på 60 min) ga 19l på OG 1058. Med 5,5 kg pale. 1 kg carared og 250g havregryn gir det effektivitet på litt over 50%. Håpte på ca 70%.
Varmet 23l meskevann til ca 72 grader. Hadde i malt og temp sank til ca 69. Som sagt med kurven i, og denne ble hevet og senket jevnlig for å skylle ut av malten, i tillegg til røring et par ganger.
Temp varierte fra 63 til 68, til vi fikk den stabilisert med gassen lavt på. Ble nok mye mesk rundt 65 grader.
Malten i kurven hadde konsistens som litt vannete havregrøt. Litt usikker på hvordan den skal se ut optimalt, men virket ok for meg. Kurven er ca 14-15 liter (ikke målt skikkelig).
Er det den ujevne temp som gir lavt utbytte? Eller er det tetthet på mesken?

Pumpe og HERMS hadde vært tingen...

Det hørtes først litt mye ut. Men får man nevneverdig farge av carared? Selv om malten heter det..

Jeg kjøpte meg pumpe pga. av at jeg også bare fikk rundt 50% utbytte på mitt BIAB oppsett.
Jeg skjønte aldri helt hvorfor jeg fikk så dårlig utbytte. Jeg gjorde det samme som mange andre, og som har rapportert om mye bedre effektivitet enn det jeg fikk. Mesketemperaturen min var også fin....trodde jeg.

Jeg har hatt en tendens til å sette temperaturmåleren i midten av mesken, og styrt temperaturen deretter.
Men av en eller annen grunn, så flyttet jeg temperaturmåleren ut langs veggen av kjelen, og der var det 2-3 grader kaldere enn i midten av mesken.
For å få en mer stabil temperatur igjennom hele mesken, så begynte jeg forsiktig å resirkulere mesken min med et litermål på neste brygg.

Med denne metoden fikk jeg 78% utbytte, men da stod jeg også å resikulerte for hånd i en time.
Det orker jeg ikke i lengden, så da ble det pumpe.

Kjørte pumpen for hardt på første brygg og fikk bare 54% utbytte, men nå sist fikk jeg 76% utbytte.

Så jeg ville forsøkt resirkulering for å se om det kan være ujevn mesketemperatur som er problemet.
Men tetthet på mesken kan definitivt også være et problem, ref mitt første forsøk med pumpen.

Jeg kjøpte meg pumpe pga. av at jeg også bare fikk rundt 50% utbytte på mitt BIAB oppsett.
Jeg skjønte aldri helt hvorfor jeg fikk så dårlig utbytte. Jeg gjorde det samme som mange andre, og som har rapportert om mye bedre effektivitet enn det jeg fikk. Mesketemperaturen min var også fin....trodde jeg.

Jeg har hatt en tendens til å sette temperaturmåleren i midten av mesken, og styrt temperaturen deretter.
Men av en eller annen grunn, så flyttet jeg temperaturmåleren ut langs veggen av kjelen, og der var det 2-3 grader kaldere enn i midten av mesken.
For å få en mer stabil temperatur igjennom hele mesken, så begynte jeg forsiktig å resirkulere mesken min med et litermål på neste brygg.

Med denne metoden fikk jeg 78% utbytte, men da stod jeg også å resikulerte for hånd i en time.
Det orker jeg ikke i lengden, så da ble det pumpe.

Kjørte pumpen for hardt på første brygg og fikk bare 54% utbytte, men nå sist fikk jeg 76% utbytte.

Så jeg ville forsøkt resirkulering for å se om det kan være ujevn mesketemperatur som er problemet.
Men tetthet på mesken kan definitivt også være et problem, ref mitt første forsøk med pumpen.

Hva slags pumpe og hvordan bruker du den konkret? Kan du vise hvordan du setter det opp når du kjører pumpe i mesken på BIAB-oppsett? Høres ut som noe jeg må/skal/kan/vil/bør utforske.

Tilbake
Topp