Første brygg, hva trenger jeg å vite? (Mjød+Sider)

Hei NorBrygg :)

Pga. sterk interesse for vikingtiden fant jeg ut jeg ville prøve å sette litt mjød, trenger litt hjelp.
Jeg har aldri brygget noe før, så jeg må be om å få det helt basic.

Jeg ser det er mange forskjellige oppskrifter rundtomkring, men tenkte jeg ville bruke den jeg fant i oppskrifter her på forumet.
Jeg er glad i søt mjød, ikke noen stor fan av øl, kullsyre klarer jeg meg fint uten også.

2 kg (4 store bokser) honning
9 liter vann
2 sitronskall i biter
1 ss malt kanel
1/4 ts malt nellik
1 ts malt ingefær

Det jeg tar bort fra denne oppskriften er der han koker alt ned til 3 liter er borte.
Jeg vil unngå å koke honningen, heller koke resten og varme honningen opp til ca. 60 grader, så legge til honningen etterpå.
Jeg vil heller ikke legge til humle.

Mine spørsmål er da:
Hva trenger jeg av utstyr?
Hvordan går jeg frem på rett måte for å skape søt mjød?
Hvordan skal det på rett måte blandes, tappes og ses etter for å oppnå ønsket resultat?

Forslag til andre oppskrifter tas også i mot.
På forhånd, takk for hjelpen :)


Edit: Er også interessert i hvordan man lager god, tørr engelsk sider. (IKKE sukkerklisset man får på butikken.)
 
For all brygging trenger du et gjæringskar av noe slag, eller helst to. Jeg vil anbefale gjæringsdunker i plast der den ene har montert tappekran nederst for enklere flasking. Du trenger også en stor kjele og en hevert, og termometer og oechselvekt er nyttige hjelpemidler.

For å få søt mjød er du avhengig av at det finnes restsødme, dvs at ikke alt sukker spises opp av gjæren. Jeg vet ikke i hvor mye restsødme honning gir, men mulig at du må avbryte gjæringen med å tilsette gjærstopp.


Om cider var det nylig en tråd her.


Forøvrig tenkte jeg på at dersom det er ekte vikingmjød du er ute etter, så hadde de neppe sitroner, kanel, nellik og ingefær i Norge for 1000 år siden.
 
Kjøp boken "The Compleat Meadmaker" av Kenn Schramm. God bok om produksjon av mjød.
 
Dalaker skrev:
Forøvrig tenkte jeg på at dersom det er ekte vikingmjød du er ute etter, så hadde de neppe sitroner, kanel, nellik og ingefær i Norge for 1000 år siden.
Tja, si ikke det. De var et handelsfolk som dro til fjerne og varme land, ikke utenkelig at de hadde alt eller noe av dette. Nå har man også funnet ut at vikingene brukte hvitløk, og spiste pizza.
Det er faktisk sant. http://www.nt-utvikling.no/NTFK/Web.nsf/ShowNews?OpenForm&ID=FEE8BA82D25CFC4FC125735400219142
 
Dag skrev:
Dalaker skrev:
Forøvrig tenkte jeg på at dersom det er ekte vikingmjød du er ute etter, så hadde de neppe sitroner, kanel, nellik og ingefær i Norge for 1000 år siden.
Tja, si ikke det. De var et handelsfolk som dro til fjerne og varme land, ikke utenkelig at de hadde alt eller noe av dette. Nå har man også funnet ut at vikingene brukte hvitløk, og spiste pizza.
Det er faktisk sant. http://www.nt-utvikling.no/NTFK/Web.nsf/ShowNews?OpenForm&ID=FEE8BA82D25CFC4FC125735400219142

Det er sant, de var jo i Miklagard, der fikk de sikkert tak i litt av hvert. Er det noen som veit noe om dette? Har man funnet noen gamle skrifter om mjødbrygging, evt. funnet noe ala gamle babylonske amforaer med øl?
 
Tilbake
Topp