Første brygg nå til gjæring - er alt ok? Kvalitetsjekk etterspørres.

Da har jeg hatt min første bryggedag, men lurte på om noen kunne gi meg en tilbakemelding på om ting ser ut til å virke ok.

Brygget er Bragebrygg (Norsk Pils)

Jeg satte først en gjørstarter på 2L, med ca 1.07 pakker gjær for 10 dager siden. OG lå på 1.040 og FG på 1010 når jeg dekanterte 3 dager senere. En ny starter på 1,7L pluss resten av den dekanterte gjæren på 0.7L (til sammen 2 nye liter) ble satt og dekantert idag - da var fg på .1012.

Jeg endte opp med 27 liter vørter (fremfor de 25 jeg siktet meg mot - er dette noe problem?). OG når jeg tilsatte gjæren var på ca 1040 og temperaturen på vørteren var 18C og gjæren på 18-20C. Når jeg helte vørteren i spannet benyttet jeg hevert gjennom sil og sørget for at det plasket skikkelig. Gjæren helte jeg midt i spannet så det plasket skikkelig, og rokket litt på spannet (litt lite rom i spannet til å riste det og dessuten veier det jo 27 kilo...). Satte det til gjæring ved 10C for 2-3 timer siden.

Jeg sjekket spannet akkurat, men det var ikke antydninger til noe gjæring i gjærlåsen, begge kammer i gjærlåsen var på samme nivå, og det var ingen bobler. Er dette som forventet, eller bør jeg stikke å kjøpe mer gjær i morgen? Hvor lang tid bør det ta før jeg ser noen aktivitet?

Noen innspill på hva jeg burde gjort annerledes, og om det er noe mer jeg bør tenke på nå? Planen var å vente med å gjøre noe som helst før omstikk om en måned, slik oppskriften tilsier.

Lover dette bra?

Takker for alle innspill.

Det ser stort sett bra ut. Ølet ville kanskje ha blitt bedre om du hadde kjølt ned til 10 °C før du tilsatte gjæren, men det er ikke snakk om enorme forskjeller. Ikke bekymre deg for at du ikke ser tegn til gjæring etter 2–3 timer. Regn med mer enn det dobbelte, kanskje opp til mer enn  24 timer. Gjæren arbeider nok, selv om den ikke  produserer noe særlig kullsyre. Du har jo sett at den kan gjære ut startere, så du kan regne med at den lever og er i god form.

Ved gjæring av lager kan det gjerne ta opptil 48 timer før man ser særlige tegn til aktivitet. Kjølig gjæring tar tid, så det er bare å smøre seg med tålmodighet.;)

Kjetil S skrev:
Ølet ville kanskje ha blitt bedre om du hadde kjølt ned til 10 °C før du tilsatte gjæren, men det er ikke snakk om enorme forskjeller.

Det er riktignok viktig for gjærpreget hvilken temperatur vørteren har når man skal brygge lager, og vørter på 18 grader er nokså varmt. Da får man håpe at vørteren kjøler såpass fort ned til 10 grader før hovedgjæringen setter igang, for denne gjæringen produserer varme som er med på å motvirke denne nedkjølingen. Anbefaler å kjøle vørteren helt ned til 10-12 grader neste gang ved lagerbrygging. ;)

Jeg ville kanskje også brukt en litt større starter hvis du ikke har magnet-rører. 2 liter simple-starter til 27 liter pils er i minste laget... Men det blir sikkert godt øl fordet!

Imidlertid vil du ha mye gjær tilgjengelig til neste lager når dette ølet er ferdig! ;-)

God morgen kjære medbryggere - takker for alle tilbakemeldingene.
Jeg kan nå meddele at jeg har gjæring.

Hva gjelder gjær, så benyttet jeg ulike kalkulatorer og kom frem til at jeg med den gjæren jeg hadde at jeg gjennom 2 generasjoner med 2 L gjærstartere, uten magnetrører, og uten risting innimellom, ville få ca 400 mrd celler, hvilket skulle være helt ideelt for dette brygget i følge diverse kalkulatorer (blant annet de som ble foreslått i Gahr sin artikkel om gjærstartere). For sikkerhetsskyld ristet jeg engang i mellom. Når det da sies at jeg ikke har tilstrekkelig med gjær blir jeg usikker - er det fler som mener at jeg burde ha laget enda mer?

Litt dumt dette her med temperaturen, men jeg gjæret ved romtemp, bunnfelte ved 10c (gjæringstemp for det endelige brygget) og satte den til romtemp når jeg begynte bryggedagen slik at gjær og vørter skulle ha tilsvarende temp når gjæren ble tilsatt vørteren. Jeg tenkte at det var slik det burde gjøres for å ikke "sjokke" gjæren - men jeg skulle kanskje ha gjort det motsatt, kjølt vørteren ned til 10C? Spannet ble umiddelbart satt i kjøleskap ved 10C, så jeg antok at det ikke ville ta så lang tid å krype ned de 8 gradene. Men, jeg tok ikke høyde for varmeutvikling - og termostaten henger over lokket på spannet, mens det med varmeutvikling i spannet burde kanskje vært tapet til siden for en mer nøyaktig avlesing? Men, er det mye temperaturutvikling det er snakk om? Hvor mange grader?

Neste gang skal jeg sørge for å kjøle vørteren helt ned til gjæringstemp før jeg tilsetter gjær ved samme temp.

Jeg synes gjærmengde høres "normal" ut. 2 oppbygginger fra 1 pakke gir en del gjær (uten at jeg har regnet på ditt tilfelle).

Dersom du bruker en ekstern termostat (UT100/200) så er det greit å isolere denne mot gjæringsbøtta. Vi bruker å gjøre dette. Setter da hysteresen til 0,1°C for å holde tempen så stabil som mulig.

MVH
Børge

Rettelse fra min side; 2 generasjoner i 2 liter burde være tilstrekkelig.

Brygget du all-grain eller med ekstrakt? Hvilken temperatur mesket du på i såfall? Med en OG på 1.040 bør du gjære ganske lavt for å få ønsket alkoholprosent på over 4%.

Erlendso skrev:
Rettelse fra min side; 2 generasjoner i 2 liter burde være tilstrekkelig.

Brygget du all-grain eller med ekstrakt? Hvilken temperatur mesket du på i såfall? Med en OG på 1.040 bør du gjære ganske lavt for å få ønsket alkoholprosent på over 4%.

Forsøkte å meske 40 min på 60C og 40 på 70C, men syntes det var vanskelig å treffe rett temperatur - jeg kan ha ligget noe lavere. Boka sa ingenting om jeg skulle røre eller ikke på steg to. Jeg rørte først ikke i det heletatt, men skjønte etterhvert at temperaturen på malten ble for lav. Rørte så i den øvrige væsken, men da var tempen noe lav- Tilsatte da enda to liter kokende vann for å øke tempen - lykkes aldrig i å få jevn temp - den var lavere lenger ned, og høyere i toppen av maltsengen. Meskingen ble forlenget med sikkert 15 min. Når du så spør meg om hvilken temperatur jeg mesket på, så lå den over hele skalaen :), men jevnt over så lå den vel over 65C.

Må nok øve mer på denne meskinga - så langt var dette definitivt det aller vanskelige med brygginga - jeg syntes det er vanskelig å holde jevn og god temperatur - må nok øve mer på dette - resten føler jeg har vært ganske rett fram.

Lavere temp gir så vidt jeg vet mer alkohol?

Brygget forøvrig all-grain

Lavere meske-temp gir mer forgjærbar vørter. Du får som du sier mer alkohol, men på ofte på bekostning av fylde og maltsødme. Jeg har aldri testet ut stegmesking før, siden de fleste basismaltene som selges i dag er såpass godt modifiserte. Det har vært en del diskusjon ang dette, men de fleste tror jeg nå er enig om at stegmesking er mest aktuelt når det er snakk om lite modifisert continental lager-malt, som du kanskje må lete litt etter for å finne i hjemmebrygger-sjapper.  Noen fraråder til og med protein-resten da ølet kan få dårlig skumfasthet. Om dette er sant eller ikke vet jeg ikke, har som sagt aldri prøvd..

Hvordan er ellers meskekaret ditt utformet? Jeg bruker en 32-liters kjølebag fra Europris. Får jevn temperatur i den og over 80% utbytte med 2 skyllinger. (Batch sparge) Noe dårligere utbytte desto sterkere øl jeg lager. Men da tyr jeg til ekstrakt! ;-)

Jo høyere mesketemperatur jo mere Ugjærbart sukker og motsatt, dermed blir det som du sier, høyere alcohol %
Fra 1040 til 1010, 75 % utgjæring får du 3,96 % alc.
Havner du på 1010 = 80% utgjæring får du 4,22 % alc.
Alkohol % er ikke noe å stresse med, du blir nare unødvendig full med sterkt øl :)

Oddvar Demmo skrev:
Alkohol % er ikke noe å stresse med, du blir nare unødvendig full med sterkt øl :)

Unødvendig full?  :jaha: Har du hørt om noen som noensinne har blitt NØDVENDIG full?  :yes: :ilike: :sovne:  :laugh:

Fra spøk til Halvor, Ganske greit å ha et mindre alkoholsterkt alternativ til hverdagsbruk. Jeg ser mange er begeistret for Mild-ale til hverdagsbiffen. 

Tilbake
Topp