Første brygg

Hei og hå.

Skal i morgen igang med å brygge mitt første øl, og har et par spørsmål jeg gjerne skulle hatt noen svar på før jeg kaster meg igang. :)

Litt forhistorie:
Jeg kjøpte plastbryggeriet som Eduard solgte her. Jeg har aldri brygget øl før, annet enn å assistere littegrann ved brygging av et ekstraktbrygg, som ble brygget til punkt og prikke etter oppskriften på esken.

Så mitt spørsmål.

Jeg følger en oppskrift fra boken Moderne Hjemmebrygging, på et "Primary Pale Ale" (side 76 i boka). Denne oppskriften er beregnet til å gi rundt 25 liter øl. Siden bryggeriet mitt (såvidt jeg har forstått) trives bedre med litt større volum, tenkte jeg øke opp så det gir ca. 50 liter øl.

Den originale oppskriften krever følgende:

- 4.8 kg pale ale malt.
- 200 g krystallmalt.
- 60 g Fuggles humle, 5% alfasyre, koketid 60 minutter.
- 30 g Fuggles humle, 5% alfasyre, koketid 5 minutter.
- 2 tsk Irish Moss.
- Engelsk ølgjær (fx. Danstar Nottingham).

Siden jeg ikke har akkurat disse ingrediensene tilgjenglig for hånden, har jeg modifisert oppskriften littegranne, basert på hva jeg har tilgjenglig, samt hva jeg trenger for å få totalen opp til 50 liter. Droppet Irish Moss, da ettersom jeg kan forstå er dette bare for å lette klarningen av ølet?

- 9.6 kg. pale ale malt.
- 400 g krystallmalt.
- 25g aromamalt.
- 25g sjokolademalt (for å få en litt mørkere farge).
- 2 poser Danstar Nottingham
- 120g Saaz 3.8% humlepellets, 60 minutter.
- 60g Saaz 3.8% humlepellets, 5 minutter.


Så, vil denne oppskriften jeg har kokt ihopens fungere greit? Noe jeg har tatt total skivebom med? Noen innspill?
Setter pris på all tilbakemelding og info jeg kan få her. :)
 
Sikkert at dette kan bli godt, men hva ønsker du?

Pale Ale har visse karakteristika for øltypen. Usikker på hva hvor du havnert med de malttilsetningene du angir.

Test den ut ved hjelp av BeerSmith eller et annet bryggeprogram og se hva du får.
r
 
Vil du ha samme IBU må du bruke mere humle siden din er "bare" 3,6 %
60 gram x 5% / 3,8% = 79 gram og dobbel siden du skal ha 50 liter
Det samme med den andre humletilsettingen.'
 
Roger:
Jeg har bare tatt utgangspunkt i denne pale ale-oppskriften, om det blir et genuint pale ale er jeg mindre bekymret over. Er mest ute etter å få litt praktisk erfaring med å brygge. :)

Oddvar:
Takk for det, dette var jeg ikke klar over. På tide å studere hjemmebryggeboka litt mer nøye. :)

Protto:
Det har jeg såklart ikke. Jeg har 2 poser med Safbrew T-58 og 4 poser med Saflager S-23, men såvidt jeg har klart å lese meg frem så er dette gjær for brygging av belgisk øl og lager, noe som ikke passer helt inn med oppskriften her. Med mindre jeg tar helt feil her?
 
Det blir nok ingen klassisk pale ale, men det er kanskje ikke klassisk man er ute etter heller som hjemmebrygger. Tror ikke det skulle være noen krise for ølet ditt sin skyld om du bruker 2 pakker Safbrew, men siden du underpitcher og bruker en gjær som i utgangspunktet produserer ganske mye estere, så blir det nok ingen ren smak slik det ofte er i en engelsk pale ale. Derimot begynner du å nærme deg en belgisk pale ale, men jeg må si meg enig med Roger, jeg lurer også litt på hvor du fikk den sjokolademalten fra, det hører ikke helt hjemme i en pale ale. Ifølge BeerTools pro vil du havne på 29,69 EBC, og da litt utenfor grensene for hva man kan kalle en pale ale. Du havner derimot godt innenfor grensene til en Northern Brown Ale, ingrediensene er også ganske greit innenfor kategorien. Så du vil ende opp med en brown ale med belgisk preg.
Men uansett så blir det øl, og bryggeriet du har kjøpt er kjent for å holde mål, så det blir nok et godt øl. Lykke til!
 
Øystein:
Grunnen til at jeg tok med aroma/sjokolademalten var i utgangspunktet bare for å være litt... kreativ med brygget. Men etter litt nærmere ettertanke tror jeg like gjerne jeg dropper det, og forsøker følge oppskriften jeg har så mye jeg kan. Ser også ut til at jeg får ta en tur til Vin & Bar idag for å kjøpe litt mere gjær.

Takk til alle for svar på mine dumme spørsmål, det kommer helt sikkert flere i løpet av dagen. :)
 
Du TRENGER ikke å kjøpe en annen gjær, bare m du absolutt vil lage en litt mer typisk pale ale uten mye estere. ingenting galt i å eksperimentere litt.
 
Eg bryr med sjelden om det eg lagar er typeriktig, det blir godt øl likevel. Og har du ikkje meir enn to pakkar gjær så brukar du det. Ikkje gjer det vanskalagare enn det;-)
 
protto skrev:
Eg bryr med sjelden om det eg lagar er typeriktig, det blir godt øl likevel. Og har du ikkje meir enn to pakkar gjær så brukar du det. Ikkje gjer det vanskalagare enn det;-)

Edit: Eit av mine beste øl har eg tatt ein "pale ale" oppskrift og putta 2% sjokolademalt i og det blir veldig mørkt og godt.
 
Hei Robert! Det er godt å se at bryggeriet taes i bruk så kort tid etterpå. :)

Hvordan har så deres første brygg gått?
 
Eduard skrev:
Hei Robert! Det er godt å se at bryggeriet taes i bruk så kort tid etterpå. :)

Hvordan har så deres første brygg gått?

Hei hei.

Har tatt en stund, men jeg har endelig fått flasket ølet fra det første brygget. Så nå venter jeg bare på at det skal bli kullsyre i ølet, så venter en prøvesmaking. :)
 
Og håndtering av bryggeriet, gikk det så noenlunde greit? Håper ikke noen kraner har begynt å lekke under koking og sånt :p
 
HELT etter planen gikk det ikke nei, men jeg lærte massevis av dette. Deriblant at dette tar ganske mye tid, og at det lønner seg begynne litt tidligere enn klokka 9 på kvelden. Var ikke i seng før tidlig neste morgen. Naboene lurte sikkert også litt på hva som foregikk, når jeg drasset inn store blå fat på kjøkkenet, og dro hageslager inn og ut av kjøkkenvinduet. ;)

Kan jo ta det i rekkefølgen det gikk galt, litt for egen referanse til senere:

Først fikk jeg litt lekkasje fra mesketanken når jeg klarte vri litt på en av kranene. Dette var såklart rett etter at jeg hadde begynt å flytte vørteren over til kokekaret. I tillegg til dette så tettet såklart silen i meskekaret seg samtidig som det lakk fra kranen. ;)
Dette var på første uttapping, før jeg begynte med skyllingen, så jeg fikk tettet det før jeg flyttet over resten av vørteren.

Fant også ut at det er en god ide å ha noen til og hjelpe til når man lager relativt store mengder øl (ca. 50 liter i dette tilfellet). Lur som jeg var, så kokte jeg vørteren mens kokekaret stod på gulvet. Så når jeg skulle flytte ølet over i gjæringstanken, måtte jeg få løftet det opp i høyden. Ikke lett å gjøre alene, når man i tillegg til å få det opp i høyden skal få tredd de tre vannkokerelementene som stikker ut i bunnen ned i tre hull i en planke på toppen av bordet. Fant fort ut at disse fatene er mye mer fleksible når de er varme, noe som gjorde at jeg fikk en liten lekkasje fra ett av vannkokerelementene. Dette ordnet seg selv dog, på ett eller annet vis, og sluttet lekke etter en kort stund. Det fortsatte dog å dryppe endel gjennom hele prosessen. Forsvant dog endel liter vørter ut på kjøkkenbordet/gulvet/veggen.

Etter dette fant jeg også ut at det lønner seg å ha humlepellets i en humlepose under kokingen, for det ble et himla søl. Tok en evighet å få flyttet vørteren fra kokekaret til gjæringskaret. Om jeg ikke husker helt feil, klarte jeg gjøre samme kunststykke med kranen på kokekaret, så det lakk litt der også.

Og til slutt, etter at gjæringsfatet var forseglet og satt til side, klarte jeg såklart tette vasken med humlerestene. Da tok jeg like gjerne kvelden og lot det stå til dagen derpå. :)

Var endel vørter som forsvant, siden jeg endte opp med 22 liter øl på flaske når det var ferdig tappet. Skulle vel vært ca. 40 liter. ;)
Så nå gjenstår det å se om ølet lever opp til jobben. På grunn av diverse lekkasjer og noe panisk oppførsel fra min side til tider under bryggingen, er jeg usikker på om alt av utstyr var 100% sterilt til enhver tid det var i kontakt med vørteren. Så sjansen for at det kan ha blitt en infeksjon er helt klart tilstede. Men vi får se, det smakte iallefall ikke ille når jeg tappet det på flaske.
Satser dog på at det går litt greiere for seg neste gang jeg skal brygge. ;)
 
Tilbake
Topp