første brygg

Ja da er første brygg ferdig og undertegnede mange erfaringer rikere. Klarte å styre unna de største feilene untatt  heeelt på slutten. feilen jeg gjorde var at jeg tilsatte tørrgjæren i vann for tidlig. Dette førte til at gjæren sto i vannet i 45 minutter før jeg fikk helt det i vørteren.Jeg helte også gjæret oppi vørteren vørteren  holdt 25 grader. Det skal hvis helst være 20. Har lest at gjæren maks skal stå i 30 minutter, så mine 3 spørsmål er:  1 Hvor skadelig er dette? 2 bør jeg tilsette mer gjær i etterkant?3 Blir ølet drikkendes?

Lite spørmål til slutt. Jeg oppbevarer gjæringsdunken på en plass der temperaturen varierer litt. fra 19-21 grader. Hvor skadelig er dette?

Per Arne
 
Det meste her er vel litt finpirk. Det mest alvorlige er nok gjæra. Du aktiverer gjæra, men tilfører ingen næringsstoffer som den kan leve av. Vet ikke om 45 minutter er "over grensen", men dersom det blir forsinkelser er det lurt å tilføre litt vørter til gjæra slik at den ikke dør av sult  ;) Mitt råd er å se det an litt. Dersom du får god aktivitet i løpet av 24 timer ville jeg ikke foretatt meg noe. Første gang jeg var med på å bruke tørrgjær ble den bare drysset over vørteren i gjæringsdunkene. Det ble et meget godt øl  :yes:

Konstant gjæringstemperatur er vanskelig å få uten et aktivt styresystem. Tror det spiller lite rolle dersom temperaturen svinger et par grader. Gjæringsbøtta i seg selv er jo en stor buffer som ikke har så lett for å forandre temperatur. Jeg ville ha forsøkt (hvis mulig) å holde den så nært 19 °C som mulig, litt avhengig av øltype såklart.

Til neste gang kan det være lurt å få temperaturen ned i underkant av gjæringstemperatur før du tilsetter gjæra.

Forresten: Gratulerer så mye med jomfrubrygget  :skitbra:
 
ved å rehydrere gjæra i 45 minutter, sulter sannsynligvis noen stakkarer ihel  :)
men tror nok dette er svake gjærceller som antagelig hadde bukket under likevell...?
uansett vil nok det bli brukbart øl.
hadde jeg ikke gjort større feil en det noen gang, hadde jeg vel vært usedvanlig heldig/flink.... :)
litt høy temperatur. husk at temperaturen i gjæringsbøtta under stormgjæring ligger noen grader høyere enn i rommet.
men blir nok greit likevell. lagring etterpå forbedrer også en del.
 
Om det var de største feilene du gjorde, så blir det der bra skal du se! (håper ihvertfall det, jeg gjorde akkurat det samme ;-)
 
Dette var betryggende å høre! Var innom vin og bar å kjøpte en ny gjær så tilsetter e den hvis det ikke skjer noen aktivitet snart. Må berømme servicen på vin og bar! Kjørte meg til buss stasjonen etter handelen!  :skitbra:
 
Per Ulv skrev:
Dette var betryggende å høre! Var innom Vin og Bar å kjøpte en ny gjær så tilsetter e den hvis det ikke skjer noen aktivitet snart. Må berømme servicen på Vin og Bar! Kjørte meg til buss stasjonen etter handelen!  :skitbra:
bra service der ja. jeg fikk gratis "kåtpiller" da jeg var der. :)
 
Morten K. Agerup Myhr skrev:
Har også fått kåtpiller der; men de hjalp ikke.  Hun er som hun var...

Hvis det var du som spiste de - så hjelper det ikke på henne  ;D
 
Tilbake
Topp