Første brygg!!

Hei hopp, endelig i gang med brygging.
Benytter i samme anledning å presentere meg selv og skrive litt om bryggingen, har nødvendigvis noen spørsmål....

Vel litt om meg, er 34 år fra løten hedmark. Har i lengere tid hatt lyst til å prøve ølbrygging og lest endel her på forumet før jeg gikk til innkjøp av utstyr. Som man ser av bilde er opplegget en gassfyrt gammel varmtvanns bereder med meskerør inni samt pid temp kontroll m element.


Hadde første bryggedag sist onsdag, hvor jeg prøvde å brygge en weissbier. Bryggingen hadde blitt utsatt flere ganger pga andre prosjekter, men sist tirsdag sa je; faen ta nå må det igangsettes! Som man ser av oppsett var ikke alt utstyr utprøvd/gjennomtenkt mm. Bryggingen gikk ikke etter boka i del hele tatt. Samboer var lite innstilt på at jeg skulle bruke hele dagen på brygging, så jeg prøvde meg på multitasking, (søppelkjøring og ungepass i tillegg til brygging), noe som viste seg at ikke var lurt.

Mesking ble helt feil, hadde tenkt 1 times mesk på 67 grader, men temp sank til 62 grader iløpet av kort tid ca halv time, (jeg ryddet søppel, fulgte ikke med). Etter full guffe på varmeelementet var temp ca 72 grader i mesken, da fikk jeg lettere panikk kasta oppi noen liter med kaldt vann og havnet etter mye trøbbel på ca 67 grader siste halvtime, mesken sto tilsammen 1,5 timer.

Hva tror dere dette meskeskjema vil medføre?


Skylte så i en time ca og økte temp i vørteren mot slutten til nærmere 80 grader samtidig som pumpen gikk kontinuerlig.
Koking gikk greit og havnet tilslutt på OG litt over 1050. Problemene ble derimot store når jeg skulle få vørter over i gjæringkar. Først tettet kran seg helt av guffe, så tettet heverten seg. Løsningen ble å helle rett av kokeren i spannet.

Dette samt at bryggelokale ikke var helt klinisk rent.... gjør at jeg er bekymret for infeksjon. 

Etter mange tabber og timer satt jeg igjen med 32 l vørter til gjæring. Håper det blir drikkende saker av det til slutt!

Et siste spørsmål: har lest at det er vanlig at man får stormgjæring med hveteøl, men jeg har ikke hatt noen slike tendenser. Har hatt en steady plopping i gjærlåser siden torsdag, gjærer på 17 grader. Kan det være noe feil eller er alt normalt?


mvh ole
 

Vedlegg

  • brygg1.jpg
    539,7 KB · Sett: 280
  • brygg2.jpg
    426,7 KB · Sett: 278
  • brygg3.jpg
    307,6 KB · Sett: 280
Tilbake
Topp