Første brygg!

Er så fersk i dette gamet at jeg ikke har brygget mitt første brygg enda; har planer om å gjøre det til helgen :)
Har vært på bryggerkurs for en stund siden, men kjenner at det er ting som jeg ikke fikk helt med meg, derfor diverse spørsmål jeg håper dere kan hjelpe meg med :-D

Brygget jeg skal prøve meg på er Corona Clone fra Borre Brygg.

1. Det skal meskes ved 62 grader i 90 minutter og 78 grader i 5 minutter. Betyr det i praksis at når det har gått 90 minutter økes temperaturen til 78 grader, og først når den temperaturen er nådd, så skal det stå i 5 minutter? Mesketiden blir altså 90 + 5 + x antall minutter til oppvarming?
2. Når skal humlefilteret tas ut? Skal det ut etter koking, eller være i helt til vørteren er ferdig nedkjølt?
3. Har en bryggemaskin uten litermål markert inni, og heller ingen integrert pumpe med rør som viser antall liter i kjelen. Noen tips til hvordan jeg enkelt kan finne ut hvor mange liter jeg har i kjelen til enhver tid?
4. Kjelen jeg har er på 60 liter. Den har derfor større diameter enn en 30 liter og vil fordampe mer pr time ved kok. Settet jeg skal bruke er beregnet på en 30 liters kjele. Dersom jeg koker bort mer enn forventet, er det da lurt å tilsette kokende vann for å oppnå rett mengde som skal til nedkjøling?
5. Jeg har et gammelt kjøleskap og skaffet en Inkbird for å kontrollere temp med ovn/kjøling. Er det nok at temperaturføleren ligger på samme hylle som gjæringskaret, eller bør den festes på/inntil karet for å måle mer korrekt hvilken temp ølet faktisk har?
6. Mange av hjemmebryggene jeg har smakt synes jeg ofte har litt lite kullsyre. Har lest at man skal være forsiktig med mer sukker enn 6 g pr liter når man karbonerer på flaske. Er det skikkelig skummelt å øke sukkermengden litt, eller kan man f.eks. prøve med 8 g pr liter?
 
Skal prøve å svare på noen a spørmålene;

1. Ja, det har du forstått riktig
2. Jeg er ikke sikker på hva du mener med å ta ut humlefilteret.
3. Du kan måle diameteren og regne det ut etter H=V/Pi * r^2 hvor V=antall liter, r=halve diameteren målt i decimeter, H er høyden. Bruk en tommestokk når du fyller opp.
4. Ja, det er alltid lurt å ha et par liter kokende vann klart til slutt hvis du koker av for mye. Men det kan i praksis være litt vanskelig å se. Du kan måle SG mot slutten, men da må du korrigere avlesingen for temprsturen. Hvis det ikke har kokt av alt for mye, så blir det sikkert godt øl uansett uten å tilsette vann.
5. Det er best å tape sonden til fatet sånn noenlunde midt på høyden. Få den til å ligge godt inntil og dekk utsiden av den med et par lag tape.
6. Sukkermengeden bør tilpasses øltype og tempratur på ølet når du tapper. Det finnes skala for det på f.eks. Brewersfriend.com.

NB, noe av det viktigste av alt: før du tilsetter gjær må du kjøle ned vørten. Når vørten blir kall er den svært attraktiv for alt av bakterier og villgjær som alltid er rundt oss. Det er ekstremt viktig at alt som kommer i nærheten av den nedkjølt vørten er grundig vasket (med PBW) og deretter innsatt med starsan. Det gjelder slanger og fat og fingrene dine og alt annet. Du kan gjøre nesten hva du vil med mesking og koking og likevel få godt øl, men du kan ødelegge en helt batch hvis du ikke er nøye nok med vask og desinfisering.
 
Humlefilter, regner med at det menes hop spider, dvs den metallgreia du henger på kanten av bryggekjelen. Bruker ikke hop spider selv, men regner med den bare skal stå i på samme måte som om du slenger humlene oppi så blir de med hele veien ned til gjæringstemperatur.

Anbefaler deg å fylle bryggekjelen med vann og koke en time, da får du se hvor mye kjelen din koker bort. Viktig å kjenne sitt bryggeutstyr. Husk vannet utvider seg når du koker så du må måle på samme temperatur.

Hvis du koker bort 7 liter vs 4 liter feks ville jeg bare tilsatt de 3 literene feks i ekstra skylling så du har 3 liter mer før du begynner kokingen.

Husk at om oppskriften din er beregnet på 30 liters kjele av en spesiell type og det er oppgitt en fast mengde meskevann og skyllevann så må du også endre disse og for å tilpasse systemet ditt. Noen systemer må bruke mer meskevann pga dødvolum og mindre skylling, mens andre kan bruke mindre meskevann og skylle mer selv om totalvolumet før kok blir det samme.
 
Det er mulig å etse inn merker i kjelen selv.

 
Humlefilter, regner med at det menes hop spider, dvs den metallgreia du henger på kanten av bryggekjelen. Bruker ikke hop spider selv, men regner med den bare skal stå i på samme måte som om du slenger humlene oppi så blir de med hele veien ned til gjæringstemperatur.

Anbefaler deg å fylle bryggekjelen med vann og koke en time, da får du se hvor mye kjelen din koker bort. Viktig å kjenne sitt bryggeutstyr. Husk vannet utvider seg når du koker så du må måle på samme temperatur.

Hvis du koker bort 7 liter vs 4 liter feks ville jeg bare tilsatt de 3 literene feks i ekstra skylling så du har 3 liter mer før du begynner kokingen.

Husk at om oppskriften din er beregnet på 30 liters kjele av en spesiell type og det er oppgitt en fast mengde meskevann og skyllevann så må du også endre disse og for å tilpasse systemet ditt. Noen systemer må bruke mer meskevann pga dødvolum og mindre skylling, mens andre kan bruke mindre meskevann og skylle mer selv om totalvolumet før kok blir det samme.

Stemmer, det er et slikt metallrør/filter som henger på kanten.

Smart å testkoke rent vann for å se hvor mye som fordamper! Hadde jeg jo aldri kommet på selv. Liker å være godt forberedt, så i dag skal det dampes :D
Takk for gode tips!
 
Det er mulig å etse inn merker i kjelen selv.


Jøss. Genialt!
 
Dette er humlefilteret jeg skal bruke: https://www.borrebrygg.no/p/bryggeutstyr/tilbehor/humlefilter
Som Håkon B skriver, kalles det også hop spider, og jeg forstår da at dette bare skal være med helt til slutt. Og det er jo logisk, siden noen bare putter humla rett oppi kjelen :)

Ellers takk for gode svar og råd på veien!
Nå var det ikke meg, men kan jo gi en liten kommentar. En Corona klone har vel begrenset med humle, så det kan hende at humlefilteret er OK. Jeg har selv en sånn, men bruker det aldri. Derimot, siden jeg har en brygger med whirlpool, så bruker jeg en TrübTrapper. Slik kan humlen(e) flyte fritt omkring under kok, men under nedkjøling så samler det seg i midten på bunnen pga whirlpool.
 
1. Det skal meskes ved 62 grader i 90 minutter og 78 grader i 5 minutter. Betyr det i praksis at når det har gått 90 minutter økes temperaturen til 78 grader, og først når den temperaturen er nådd, så skal det stå i 5 minutter? Mesketiden blir altså 90 + 5 + x antall minutter til oppvarming?
2. Når skal humlefilteret tas ut? Skal det ut etter koking, eller være i helt til vørteren er ferdig nedkjølt?
3. Har en bryggemaskin uten litermål markert inni, og heller ingen integrert pumpe med rør som viser antall liter i kjelen. Noen tips til hvordan jeg enkelt kan finne ut hvor mange liter jeg har i kjelen til enhver tid?
4. Kjelen jeg har er på 60 liter. Den har derfor større diameter enn en 30 liter og vil fordampe mer pr time ved kok. Settet jeg skal bruke er beregnet på en 30 liters kjele. Dersom jeg koker bort mer enn forventet, er det da lurt å tilsette kokende vann for å oppnå rett mengde som skal til nedkjøling?
5. Jeg har et gammelt kjøleskap og skaffet en Inkbird for å kontrollere temp med ovn/kjøling. Er det nok at temperaturføleren ligger på samme hylle som gjæringskaret, eller bør den festes på/inntil karet for å måle mer korrekt hvilken temp ølet faktisk har?
6. Mange av hjemmebryggene jeg har smakt synes jeg ofte har litt lite kullsyre. Har lest at man skal være forsiktig med mer sukker enn 6 g pr liter når man karbonerer på flaske. Er det skikkelig skummelt å øke sukkermengden litt, eller kan man f.eks. prøve med 8 g pr liter?
Hei
Først av alt. Velkommen :)

Jeg vil starte med å gi deg et råd om å ikke lage 'det perfekte' ølet første gang. Bruk de første bryggene som læring. Du kommer uansett til å bli fornøyd... og stresset... Mye er viktig av det som står i oppskriften, og mye er mindre viktig. Renhold og desinfisering etter at ølet / vørteren er kald er det du aldri må droppe.
Alle slike oppskrifter til ferdige brygg, er laget litt forskjellig, og alle bryggere er litt forskjellige. Men alle oppskrifter er ofte litt gammeldagse vedr. mesketid. De færreste mesker nå i 90 min. Nyere malt er mer modifisert (bedre), så du kan godt gå ned til 60 min. Siden du nå skal lære deg DITT utstyr, vil jeg anbefale at du øker temperaturen etter 60 min, og fjerner malt på 75-78 grader. Behold max effekt for å nå kok.
Humlerøret (ikke spider som er en litt annen greie) tar du ut når det passer inn i din prosess etter kok. Dersom du bruker kjølespiral, er den ofte i veien når du skal kjøle. Den gir liten smak under 60 grader i så kort tid vi snakker om her.
Mht avdamping, benytter du de første bryggene til å måle fra kant til vørter de første bryggene for å lære deg ditt utstyr.
Når du fyller i vann før du starter brygg, tømmer du 1 og 1 liter i bryggeren og noterer cm fra toppen av bryggeren og ned til vannet. Dette blir da din liste du bruker nå du i ettertid skal måle liter. Det er bedre å måle fra kanten slik at du slipper å stikke en linjal i vørteren for å måle. Avdamping styres både av diameter, men ikke minst av effekt på varmeelementet + isolasjon av kjele / temperatur i bryggelokalet + lokk av eller delvis på (aldri helt på).
Har du høyere eller lavere fordamping, får du bra eller bra øl. Ikke stress med det før etter flere brygg. Mål og noter grundig for fremtiden.
Gjæringsstyring er viktig, og du har allerede gjort et godt arbeid med anskaffelse av kjøleskap og styrer. Da oppleves det litt bortkastet å ikke få så nøyaktig måling som overhode mulig :) . Jeg bruker en bit av et liggeunderlag utenpå sensoren, og en stropp rundt karet. Når jeg måler med to sensorer, en i vørteren og en isolert på gjæringskaret, får jeg svært lik temperatur. Dersom føleren ligger på hylla, vil du aldri kunne fange opp den temperaturen som gjæren skaper under stormgjæring.
Mht kullsyre, tenker jeg at du bør starte med 6g/l. Flaskene tåler ofte mer, men plutselig får du en flaske med svakhet.. og du får en stor vaskejobb og fare for eksplosjon når du åpner flasken. Tenk sikkerhet.

Igjen. Det viktigste er nå at du finner gleden med hobbyen. Det er viktigere enn at du gjør alt perfekt i starten.
Lær deg hva RDWHAHB betyr, og ha det som ditt nye livs-motto :)
M
 
Nå var det ikke meg, men kan jo gi en liten kommentar. En Corona klone har vel begrenset med humle, så det kan hende at humlefilteret er OK. Jeg har selv en sånn, men bruker det aldri. Derimot, siden jeg har en brygger med whirlpool, så bruker jeg en TrübTrapper. Slik kan humlen(e) flyte fritt omkring under kok, men under nedkjøling så samler det seg i midten på bunnen pga whirlpool.

Hah hah, ja det gikk litt fort i svaret der; det var hrukin som skulle krediteres :)
Skummelt å lese for mye fora, man får jo stadig behov for å kjøpe ekstra utstyr. Tenkte dette skulle bli en relativt rimelig hobby, men ønskelista blir bare lenger og lenger for hver dag nå...
Takk for tips!
 
Skummelt å lese for mye fora, man får jo stadig behov for å kjøpe ekstra utstyr. Tenkte dette skulle bli en relativt rimelig hobby, men ønskelista blir bare lenger og lenger for hver dag nå...
Takk for tips!
Det er mye som er spennende, heldigvis lite som er nødvendig. Det ligger utrolig mye ubrukt stasj stablet i skuffer og skap på diverse bryggerom i Norge.

Noe finner veien til finn.no benytt den muligheten ;), så kan du selge uten for mye tap når du finner ut hva du vil beholde.
 
Hei
Først av alt. Velkommen :)

Jeg vil starte med å gi deg et råd om å ikke lage 'det perfekte' ølet første gang. Bruk de første bryggene som læring. Du kommer uansett til å bli fornøyd... og stresset... Mye er viktig av det som står i oppskriften, og mye er mindre viktig. Renhold og desinfisering etter at ølet / vørteren er kald er det du aldri må droppe.
Alle slike oppskrifter til ferdige brygg, er laget litt forskjellig, og alle bryggere er litt forskjellige. Men alle oppskrifter er ofte litt gammeldagse vedr. mesketid. De færreste mesker nå i 90 min. Nyere malt er mer modifisert (bedre), så du kan godt gå ned til 60 min. Siden du nå skal lære deg DITT utstyr, vil jeg anbefale at du øker temperaturen etter 60 min, og fjerner malt på 75-78 grader. Behold max effekt for å nå kok.
Humlerøret (ikke spider som er en litt annen greie) tar du ut når det passer inn i din prosess etter kok. Dersom du bruker kjølespiral, er den ofte i veien når du skal kjøle. Den gir liten smak under 60 grader i så kort tid vi snakker om her.
Mht avdamping, benytter du de første bryggene til å måle fra kant til vørter de første bryggene for å lære deg ditt utstyr.
Når du fyller i vann før du starter brygg, tømmer du 1 og 1 liter i bryggeren og noterer cm fra toppen av bryggeren og ned til vannet. Dette blir da din liste du bruker nå du i ettertid skal måle liter. Det er bedre å måle fra kanten slik at du slipper å stikke en linjal i vørteren for å måle. Avdamping styres både av diameter, men ikke minst av effekt på varmeelementet + isolasjon av kjele / temperatur i bryggelokalet + lokk av eller delvis på (aldri helt på).
Har du høyere eller lavere fordamping, får du bra eller bra øl. Ikke stress med det før etter flere brygg. Mål og noter grundig for fremtiden.
Gjæringsstyring er viktig, og du har allerede gjort et godt arbeid med anskaffelse av kjøleskap og styrer. Da oppleves det litt bortkastet å ikke få så nøyaktig måling som overhode mulig :) . Jeg bruker en bit av et liggeunderlag utenpå sensoren, og en stropp rundt karet. Når jeg måler med to sensorer, en i vørteren og en isolert på gjæringskaret, får jeg svært lik temperatur. Dersom føleren ligger på hylla, vil du aldri kunne fange opp den temperaturen som gjæren skaper under stormgjæring.
Mht kullsyre, tenker jeg at du bør starte med 6g/l. Flaskene tåler ofte mer, men plutselig får du en flaske med svakhet.. og du får en stor vaskejobb og fare for eksplosjon når du åpner flasken. Tenk sikkerhet.

Igjen. Det viktigste er nå at du finner gleden med hobbyen. Det er viktigere enn at du gjør alt perfekt i starten.
Lær deg hva RDWHAHB betyr, og ha det som ditt nye livs-motto :)
M

Takk for det! Og takk for gode råd og tips; har skjønt for lenge siden at utstyret må læres å kjenne, og ingen brygg bli like uansett hvor hardt man prøver. Det er vel også litt av sjarmen.
 
90 min mesketid har en funksjon i dette ølet, der maks utgjæring er et viktig poeng. Lang mesketid på relativt lav temperatur gir deg det. (Vel så viktig er antakelig å ha ekstra lav pH,men det er litt tidlig å begynne med sånt.) Du kan godt øke til to timer, også.
 
Hah hah, ja det gikk litt fort i svaret der; det var hrukin som skulle krediteres :)
Skummelt å lese for mye fora, man får jo stadig behov for å kjøpe ekstra utstyr. Tenkte dette skulle bli en relativt rimelig hobby, men ønskelista blir bare lenger og lenger for hver dag nå...
Takk for tips!

Hah hah, ja det gikk litt fort i svaret der; det var hrukin som skulle krediteres :)
Skummelt å lese for mye fora, man får jo stadig behov for å kjøpe ekstra utstyr. Tenkte dette skulle bli en relativt rimelig hobby, men ønskelista blir bare lenger og lenger for hver dag nå...
Takk for tips!
Du kan være helt trygg på at du ALDRI vil greie å tømme ønskelisten. Det er uendelig mye dubeditter og stasj du bare MÅ ha. Det tar aldri slutt. Det er som å hugge hode av et troll. Får du skaffet deg en ny ting, så trenger du syv nye!

Øl består av vann, maltet byggkorn, humle og gjær. La byggkornet ligge å trekke i 65-graders vann en times tid, kok opp og la koke en times tid mens du tilsetter litt humle. Kjøl med, tilsett gjær og la det stå et par uker, så har du øl.

Når du ser utstyret de fleste av oss sitter på, så er det lett å glemme hvor lett det er å lage øl.
 
Dette er humlefilteret jeg skal bruke: https://www.borrebrygg.no/p/bryggeutstyr/tilbehor/humlefilter
Som Håkon B skriver, kalles det også hop spider, og jeg forstår da at dette bare skal være med helt til slutt. Og det er jo logisk, siden noen bare putter humla rett oppi kjelen :)

Ellers takk for gode svar og råd på veien!
Jeg bruker også et slikt filter. Det er for å få mindre humlerester som tetter pumpefilteret når jeg skal flytte over til gjæringskarret. Det blir dermed også litt mindre humle over til gjæringen og mindre grums. Det gir muligens bittelitt mindre effekt av humlene, men ikke noe jeg har merket. Jeg lager uansett oppskriftene mine selv tilpasset mitt utstyr så jeg har ingenting å sammenligne med.

Det spiller ingen rolle når du legger i filteret, men det skal være i karret så lenge det står vørt over det det. Jeg pleier å forberede første humletilsetting i filteret og legge det i når jeg begynner å humle, vanligvis når det gjenstår 60 minutter av koketiden. Deretter slipper jeg de påfølgende humletilsettingene ned i filteret.

Pumpen min er litt treg. Så når jeg pumper gjennom en motstrømskjøler over til gjæringskarret, holder jeg øye med filteret. Straks væsken kjelen er lavere enn filteret så det ikke lenger gjør noen nytte i vørten, tar jeg det opp og vasker det. Så har jeg noe å gjøre mens resten av vørten pumpes over.
 
Når du ser utstyret de fleste av oss sitter på, så er det lett å glemme hvor lett det er å lage øl.
Jeg ryker nok på en smell selv her. Polsinelli tankene mine er slitne, og gjengene til skruene i lokket er trege, den ene måtte borres ut for var fast.. Så den ryker på dynga i dag. Spørs hva som blir handla inn. Blir det F100 kanskje.
 
Jeg ryker nok på en smell selv her. Polsinelli tankene mine er slitne, og gjengene til skruene i lokket er trege, den ene måtte borres ut for var fast.. Så den ryker på dynga i dag. Spørs hva som blir handla inn. Blir det F100 kanskje.
De ser i det minste bra ut! Jeg er borte å kikker og klemmer på brewtools hver gang jeg er innom brygg selv. Kjenner jeg blir tørr i munnen mens sikkelet renner fra munnvikene!

Jeg har ikke satt meg inn i det, men hvordan kjøler de ned? Jeg har gf kjøleunit og deres ståltanker. Det fungerer fint, spesielt i mitt bryggeri som er så lite at det nesten ikke er plass til meg og en gjærcelle samtidig.
 
Tilbake
Topp