Første brygget står for tur.

Hei.
Som tittelen sier så er første brygget nært forestående, og i den sammenheng har det dukket opp noen spørsmål. Tenkte jeg skulle rådføre meg med dere, for jeg vil gjøre ting så riktig som mulig første gang.

Jeg har kjøpt et ølsett (muntons continental pilsner) som jeg mangler litt ingredienser til, tenkte jeg skulle bytte ut den medfølgende gjæren med en annen type, er dette et greit alternativ http://www.bryggselv.no/products/saflager-s23-115g
Og vaske spørsmål: er krystallsoda "det samme som" PBW?

Også skal jeg handle flasker, og tenkte og gå for "NØ" flaskene som bryggselv.no har, funker de til lagring? Blir de tette slik som flasker man kroker selv?

Lars

Lagergjær trenger nøye temperaturkontroll(ca 12C) så det er enklere å bruke nottingham eller us-05. Rundt 16C helst, men 18 går greit det også

Krystallsoda funker fint til vasking om du ikke lar det stå allt for lenge(blir belegg hvis det står for mange timer). Selv bruker jeg landlord maskinoppvaskmiddel

Flaskene er fine

Ikke bruk sukker, det blir bedre øl hvis du bruker maltekstrakt i stedet :yes:

jan ivar skrev:
Lagergjær trenger nøye temperaturkontroll(ca 12C) så det er enklere å bruke Nottingham eller us-05. Rundt 16C helst, men 18 går greit det også

Krystallsoda funker fint til vasking om du ikke lar det stå alt for lenge(blir belegg hvis det står for mange timer). Selv bruker jeg landlord maskinoppvaskmiddel

Flaskene er fine

Ikke bruk sukker, det blir bedre øl hvis du bruker maltekstrakt i stedet :yes:

jeg har et kjeller rom som holder mellom 9-10C, derfor jeg tenkte på den saflager s-23. men vis sansynligheten er større for at jeg lykkes med Nottingham gjæren blir det den.

tenkte på krystallsoda til vask og starsan til desinfisering.

tenkte på og bruke spraymalt ja, men kun når jeg skal flaske, til karbonering. den må kokes ut i litt vann stemmer ikke det? og hva er blandingsforholdet? (xx gram spraymalt til XX liter vørter)

Hvis du har en kjeller som holder 9-10C....og det ikke avviker for mye.....og..... du har lyst å brygge en lager så kjør på......
Har du lyst å brygge en ale, så kan du vurdere nottingham, eller en annen ale gjær.

[

jeg har et kjeller rom som holder mellom 9-10C, derfor jeg tenkte på den Saflager s-23. men vis sansynligheten er større for at jeg lykkes med Nottingham gjæren blir det den.

ta en Ole Brumm

Tor-H skrev:
[

jeg har et kjeller rom som holder mellom 9-10C, derfor jeg tenkte på den Saflager s-23. men vis sansynligheten er større for at jeg lykkes med Nottingham gjæren blir det den.

ta en Ole Brumm

Hvis du har konstant 9-10C og har lyst å brygge en lager og har nok gjær så ser jeg ingen god grunn for å benytte Nottingham.......ikke la noen skremme deg, kanskje er det du som lager verdens beste pils.
Jeg kan ikke se noen grunn for å brygge en ale hvis du ønsker å brygge en lager, så lenge gjæringstemp, gjærstamme og gjærmengde er OK.

Tilbake
Topp