Første brygging på nytt og større anlegg...

G

GeirØ

I går ble første brygging på nytt oppsett gjort. I korte trekk er kapasiteten doblet fra 25 til 50 liter...
Oppsettet:
-50 liters isolert kjel med lokk
-ca 45 liters meskekorg
-3,5kW induksjonstopp
-2,5kW dyppvarmer til hjelp under oppkok
-mange meters kjølespiral, dobbel (indre og ytre sløyfe sammenkoblet)

På det gamle oppsettet tok en brygging typisk 6-7 timer. Da jeg brygget med råvaremengde lik det jeg pleide før er resultatet direkte sammenlignbart med tidligere brygg. Brygget før med 5-7kg malt. I går 6,5 kg.

Total tidsbruk fra innmesking til ferdig pitchet gjær og alt utstyr ryddet på plass ble småpene 4 timer og ett kvarter   :skitbra:

Tallenes tale:
-Innmesking                                                                                               15 min
-Mesketid  (kun 0,5 grader varmetap på 90 min!!)                                         90 min
-Skylletid   (raskt ja, men det funker!!!)                                                        20 min (ikke medregnet i total)
-Oppkok startet ved skyllestart  (dyppvarmer så snart meskekorga var fjerna)  25 min
-Koketid                                                                                                     60 min  
-Nedkjøling fra kok til 27 grader                                                                    20 min
-Forsøk på whirlpool                                                                                    25 min
-Pitching og opprydding                                                                               20 min
Total                                                                                                         265min (4t15min)

Utbytte beregnet med beercalc ut fra OG: 86%   :amen:

Videre kan ses bilder av oppsettet og under bruk!!!     :brygging:
 

Vedlegg

  • 00.JPG
    00.JPG
    1,3 MB · Sett: 477
  • 00_3.JPG
    00_3.JPG
    920 KB · Sett: 492
  • 01.JPG
    01.JPG
    1,1 MB · Sett: 483
  • 01_1.JPG
    01_1.JPG
    920,5 KB · Sett: 471
  • 02.JPG
    02.JPG
    955,7 KB · Sett: 485
  • 03.JPG
    03.JPG
    1 MB · Sett: 474
  • 04.JPG
    04.JPG
    808,6 KB · Sett: 459
  • 06.JPG
    06.JPG
    780,2 KB · Sett: 464
Induksjonstoppen fikk jeg/vi tak i gjennom gode kontakter... Har forresten en liggende, desverre med knust/ødelagt glass, som selges til 1/3 av ny/fullpris, se her
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,5080.0.html

Glasset må nok byttes, men etter førstegangsbruk i går vil jeg sterkt anbefale toppen. Kanskje best til kjeler som tar 20-35 liter. Derfor har vi også den ekstra dyppvarmeren til hjelp under oppkok...
 
Ja, så det. Virker som det er litt for mye jobb for en kløne som meg ;)
Uansett, ser ut som du har fått deg et veldig effektivt bryggeri!!
 
jikvig skrev:
Ja, så det. Virker som det er litt for mye jobb for en kløne som meg ;)
Uansett, ser ut som du har fått deg et veldig effektivt bryggeri!!

Se på bygget til Protto, Induksjonsplate er egentlig litt snedig med at det er ikkenoe magisk inni der, det er bare en spole, og oppå den ligger en glassplate så du har en anleggsflate for kjelen.
Eneste du trenger er en plate som tåler temperaturene den blir utsatt for, burde være mulig å skaffe en bit som passer.

Hadde jeg hatt behov for den der, så hadde jeg shoppa den asap :)
 
Tilbake
Topp