Første forsøk på IPA

Hei

Brygga ein IPA etter denne oppskriften:

India pale ale
Vørterstyrke: 14 %
Mengde: Ca. 50 l.
Bittergrad BU: 40
Alkoholstyrke: ca. 5 %

Pale ale malt 11 kg
Lys karamellmalt 1 kg
Honning 0,6 kg

Bitterhumle: 100 g. Cascade 6 % alfa
Smakshumle 40 g “ ” (kokes i 20 min)
Aromahumle 30 g “ ” (kokes i 10 min)

Overgjær: Safale US-05
Portafloc

Direktemesking:
67 gr.C i 90 min Siling ved 78 gr.C

Primærgjæring ved 18 gr.C
Sekundærgjæring ved 18 gr.C i ca 2 uker

Etter 9-10 dager opna eg lokket for å sjå korleis det stod til.
Ein god gjæringskant på begge bøttene â 25 L. Men det eine karet hadde einslags gjæringskake på toppen.
Den andre hadde ikkje. Noko gale med ein av ?

Beklager uvitenheten, men hva i all verden er vørterstyrke?

Ang. Vørterkake: noen ganger synker den tidlig, andre ganger seinere. Sikkert intet galt så lenge det lukter godt.

Vørterstyrke er sukkerinnholdet og/eller OG i vørteren før gjæring. Med 14 % menes 14 °Plato, hvilket vil si en OG på omtrent 1.056.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Det kommer an på hvor mye gjær du har tilsatt og hvordan du pisket inn oksygen.
etter en mesketemp på 67 gr.C (som er litt høyt etter min smak på en IPA) kommer du kanskje ned på rundt 1014-16.

Men etter hva jeg kan se fra oppskriften er ikke dette en IPA, men heller en forsiktig humlet pale ale. Så hvis du skal sammenligne den med hva du kanskje har kjøpt av IPA på pub eller på vinmonopolet vil denne ikke ha like stor humle smak/aroma og ikke være like bitter. Du kan evnt tørrhumle den for å få litt kraftigere aroma etter stormgjæring har gitt seg. f.eks 50-100 gr.

Men det har alle muligheter til å fortsatt bli et fremragende øl..  :biersmile:

Se under prisbelønnte oppskrifter her på forumet for mange glimrende oppskrifter 

Visst jeg hiver ca 40g Cascade 5,9% i hvert 25l spann blir det vel bra humla? Humla er tettpakka og ligg i fryser (pellets). Blir vel minimal sjangse for innfeksjon siden den har ligget i -20???

Når eg no tørrhumla så var vørterkaka i det ene spannet vekk! Forsvunnet over natta. Har den prossesen blitt speeda opp siden jeg opna lokket??

---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.756371,5.453453

Har ikkje sjekka den enda. Har lyst å få det på fat fredag, men skal vel holde hardt det. Blir kun 4 dager med tørrhumling da :/ hmm...

---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.756734,5.453338

Ser det ligger ei grønn humlekake oppå nå. Lukter bra. Ser og at det er sprekker i kaka. Dette er vel gjæren som jobber. På fredag er det 15 dager siden vi satt ølet.
Men tørrhumla på tirsdag. Blir 4 dager med tørrhumling. Bør vel vente lenger (ei uke til) med å kegge det enn fredan?  Men skulle så absolutt hatt det på fredag :eek: what to do  :help:

Du bør vente til humla synker til bunns.. slik at den får mest mulig kontakt med vørter..
Evnt så kan du sette på fat og tørrhumle i fatet med humleblomst i en humlepose.. men jeg ville helst ha ventet en liten uke til.

Tilbake
Topp