Første gangs bruker med kunstig karbonering; bare skum!!

Etter en uke etter at jeg trykksatte corneliusfatet kommer det fremdeles bare skum!!  Daglig  trekker jeg i ventilen for å få ut CO2. Trykksetter fatet litt for å få inn drivgass men det som kommer ut av tappekranen er bare skum. Er det lett å overkarbonere ølet med kunstig CO2?
 
Vanskeligere å overkarbonere med "kunstig" en "naturlig" karbonering.
Hvilket trykk/temp brukte du, og hvordan tapper du? Utstyr/temp....
 
magne1972 skrev:
Vanskeligere å overkarbonere med "kunstig" en "naturlig" karbonering.
Hvilket trykk/temp brukte du, og hvordan tapper du? Utstyr/temp....
Etter et døgn i kjøleskap (3-4 grader) satte jeg trykket på 2,8 og "rugget" på fatet i ca 5 minutter. Fatet står i kjøleskap hele tiden og jeg har bare billigversjonen "partykran".
 
Regner med at du har picnic-kran. Da, og forsåvidt med andre kraner også, er det svært viktig å åpne kranen helt når du tapper. Om du ikke gjør dette, og prøver å være forsiktig, har du i realiteten en skummaskin.

Jeg er også nubegynner og har mitt fat stående i en bod med med temperatur på ca. 13 gr. Det fungerer greit med kran fra bryggselv.no med 1 m 3/16'', men det blir mest skum med 1 m 3/8''.

Det finner også en del informasjon om lengde og tykkelse på tappeslangene her på forumet.
 
StoreMy skrev:
Regner med at du har picnic-kran. Da, og forsåvidt med andre kraner også, er det svært viktig å åpne kranen helt når du tapper. Om du ikke gjør dette, og prøver å være forsiktig, har du i realiteten en skummaskin.

Jeg er også nubegynner og har mitt fat stående i en bod med med temperatur på ca. 13 gr. Det fungerer greit med kran fra bryggselv.no med 1 m 3/16'', men det blir mest skum med 1 m 3/8''.

Det finner også en del informasjon om lengde og tykkelse på tappeslangene her på forumet.

det er den "ferdigløsningen" fra bryggselv jeg kjøpte. Har lyst å smake på ølet, ikke bare skum :)
 
steinhu skrev:
magne1972 skrev:
Vanskeligere å overkarbonere med "kunstig" en "naturlig" karbonering.
Hvilket trykk/temp brukte du, og hvordan tapper du? Utstyr/temp....
Etter et døgn i kjøleskap (3-4 grader) satte jeg trykket på 2,8 og "rugget" på fatet i ca 5 minutter. Fatet står i kjøleskap hele tiden og jeg har bare billigversjonen "partykran".
der har du oppskriften på overkarbonering ;)
Partykran eller lignende gir som sagt også skum ved feil bruk.
hopp inn i medlemseksjonen, og les artikklen om co2.
har du ikke tilgang til den, les brew your own på nett. :)
 
Med 3-4 grader burde du neppe vært over 1 bar for de fleste øltyper.
Temperatur og trykk henger nøye sammen.
 
StoreMy skrev:
Med 3-4 grader burde du neppe vært over 1 bar for de fleste øltyper.
Temperatur og trykk henger nøye sammen.
jeg har tydeligvis overkarbonert en del jeg da... når først skaden er skjedd, vil det reduseres over tid eller må jeg leve med et fat med alt for mye kullsyre?
 
Skulle tro at om du slipper ut trykket så vil det jevne seg ut i fatet og om du så tapper jevnlig vil du nok nærme deg rett trykk litt før fatet er tomt  :ilike:
 
StoreMy skrev:
Skulle tro at om du slipper ut trykket så vil det jevne seg ut i fatet og om du så tapper jevnlig vil du nok nærme deg rett trykk litt før fatet er tomt  :ilike:

ja,ja.... da har en lært det også :). Får være mer forsiktig med trykket neste gang ølet skal på fat og trykksettes.
 
StoreMy skrev:
Skulle tro at om du slipper ut trykket så vil det jevne seg ut i fatet og om du så tapper jevnlig vil du nok nærme deg rett trykk litt før fatet er tomt  :ilike:
Det er riktig. Og du fremskynder prosessen hvis du setter fatet varm, og åpner overtrykksventilen.. :)
Triks lært av egen erfaring ;)
 
StoreMy skrev:
Skulle tro at om du slipper ut trykket så vil det jevne seg ut i fatet og om du så tapper jevnlig vil du nok nærme deg rett trykk litt før fatet er tomt  :ilike:
+1
Koble av gassen, slipp gassen helt ut ved hjelp av sikkerhetsventilen i noen dager. Da reduserer du overkarboneringen.
Bli medlem og les mer inngående om dette med CO₂, men har selv et serveringstrykk på 1,2ish bar, 9 grader og 2,5meter 4mm BT trykkluftslange.
Fungerer greit for min del ;D

Du kan like godt la det stå kaldt når du gjør dette.

EDIT: Som Mange sier så går det raskere med romtemp, men vi har ikke dårlig tid har vi vel ;)
 
steinhu skrev:
StoreMy skrev:
Med 3-4 grader burde du neppe vært over 1 bar for de fleste øltyper.
Temperatur og trykk henger nøye sammen.
jeg har tydeligvis overkarbonert en del jeg da... når først skaden er skjedd, vil det reduseres over tid eller må jeg leve med et fat med alt for mye kullsyre?

Slipp ut oppbygget trykk.....hev temperaturen på fatet noen få grader, slipp ut trykk...la stå noen timer, slipp ut trykk...la stå noen timer, slipp ut trykk...repeterer du denne prosedyren for mange ganger må du karbonere på ny.....prøv å finn en balanse....senk temperaturen til riktig serveringstemperatur og sjekk trykk...er trykket for lavt sett trykk fra CO₂ beholder til riktig trykk å la stå en uke.
Hvis du benytter det samme opplegget for tapping som SroreMy henviser til bør dette fungere fint, jeg har det samme selv, har aldri vært plaget med overtrykk, undertrykk, skum eller andre ulumskheter.

Konklusjon: trykk og temperatur har sammenheng, for de av oss som har drevet litt med fysikk er begrepet NTP en god referanse.

EDIT: ser jeg gjentar det andre har sakt, du får ta det som en bekreftelse....
 
Er en teoretisk mulighet for gusherinfeksjon i fatet også, men hvis du har vært nøye med rensing av fat før du fylte det er det nok ikke det.

Hvor lenge stod fatet på 3 grader med 2.8bar?
 
Tipper en lengre slange hadde hjulpet, å rulle fatet 5 minutter med 2,8 bar tror jeg ikke har gitt voldsomt overkarbonert øl.

Istedet for å vente for å slippe ut trykk så kan du når temperaturen er rett eller du vet hva den er riste fatet og slippe ut trykk gjentatte ganger til at trykket er korekt, eller litt over det rette.

Jeg har sikkert også hatt overkarbonert øl, serlig når det skal gå fort og ikke vitenskapelig, men 2 meter 3/16 RØR gjør susen.

Uansett må alt være kaldt, må ølet kjøle neg utstyret får du skum i starten av tappingen.
 
Tilbake
Topp