første gangs tørrhumler

Lang kontakttid bør nok unngås, men det vil selvsagt komme an på HVOR lang tid det er snakk om, og også mengsen humle. Når det er sagt er det ikke egentlig så mange dager som trengs for å gi effekt av tørrhumlingen. Tre dager er egentlig nok.

En fin teknikk for tørrhumling er å dele tilsetningen i to. Tilsett den første delen ca. en uke før ølet skal tappes og den neste delen noen dager senere. Dette gir en veldig frisk og fin humlearoma.
 
Gahr skrev:
Lang kontakttid bør nok unngås, men det vil selvsagt komme an på HVOR lang tid det er snakk om, og også mengsen humle. Når det er sagt er det ikke egentlig så mange dager som trengs for å gi effekt av tørrhumlingen. Tre dager er egentlig nok.

En fin teknikk for tørrhumling er å dele tilsetningen i to. Tilsett den første delen ca. en uke før ølet skal tappes og den neste delen noen dager senere. Dette gir en veldig frisk og fin humlearoma.

Tilsatte tørrhumlen forrige mandag kveld, så om jeg tar det i morgen kveld er det ikke noe problem? ( det var forresten din American IPA fra bryggselv jeg brygget)

IK
 
Gahr skrev:
Lang kontakttid bør nok unngås, men det vil selvsagt komme an på HVOR lang tid det er snakk om, og også mengsen humle. Når det er sagt er det ikke egentlig så mange dager som trengs for å gi effekt av tørrhumlingen. Tre dager er egentlig nok.

En fin teknikk for tørrhumling er å dele tilsetningen i to. Tilsett den første delen ca. en uke før ølet skal tappes og den neste delen noen dager senere. Dette gir en veldig frisk og fin humlearoma.

Hei

hiver meg på denne. Jeg skal brygge en IPA på lørdag og lurte litt på når det vil være optimalt å tørrhumle om man bruker teknikken med å dele det i to. Grunnet påskeferie får jeg ikke tørrhumlet tidligst før mandag kveld den  uken jeg skal flaske. Planlegger flasking på søndagen. Skal tørrhumle 70 gram på ca 16-18 liter. Er det en god plan å tørrhumle 35 gram mandag kveld, og så de neste 35 gram onsdag kveld, og så flaske søndag? Eller hva vilvære det optimale her?
 
Marius K. skrev:
Gahr skrev:
Lang kontakttid bør nok unngås, men det vil selvsagt komme an på HVOR lang tid det er snakk om, og også mengsen humle. Når det er sagt er det ikke egentlig så mange dager som trengs for å gi effekt av tørrhumlingen. Tre dager er egentlig nok.

En fin teknikk for tørrhumling er å dele tilsetningen i to. Tilsett den første delen ca. en uke før ølet skal tappes og den neste delen noen dager senere. Dette gir en veldig frisk og fin humlearoma.

Hei

hiver meg på denne. Jeg skal brygge en IPA på lørdag og lurte litt på når det vil være optimalt å tørrhumle om man bruker teknikken med å dele det i to. Grunnet påskeferie får jeg ikke tørrhumlet tidligst før mandag kveld den  uken jeg skal flaske. Planlegger flasking på søndagen. Skal tørrhumle 70 gram på ca 16-18 liter. Er det en god plan å tørrhumle 35 gram mandag kveld, og så de neste 35 gram onsdag kveld, og så flaske søndag? Eller hva vilvære det optimale her?

70/70 spørr du meg! Du er vel ute etter mest mulig namnam aroma siden du tørrhumler, så hvorfor ikke?
 
Har bare totalt 70 gram, så noe mer lar seg ikke gjøre, men på en så liten batch tror jeg det er ok. Var mer tidspunkter for tilsetning jeg lurte på.
 
Bare ikke gjør samme "smellen" som jeg gjorde i dag når jeg skulle tørrhumle.

Etter å ha hatt i humla tenkte jeg som så, at de gjerne bare ville legge seg på overflaten, så jeg ga gjæringskaret en god dytt slik at det skvulpet godt oppi karet, for da tenkte jeg at humlen blandet seg litt mer i ølet.

Først en stund senere kom jeg på å tenke på oksidering, og hvor viktig det er å være forsiktig med ølet.

Ja ja, blir sikkert drikkende.
 
Jeg sprayet humleposen med Star San, så fylte jeg humle i posen. Så fryste jeg posen i en liten boks som var desinfisert. Når jeg skulle bruke posen tok jeg den ut av fryseren og sprayet litt mer Star San for å tine posen raskt, så slapp jeg posen i gjæringsbøtta.
 
Jeg sprayet humleposen med Star San, så fylte jeg humle i posen. Så fryste jeg posen i en liten boks som var desinfisert. Når jeg skulle bruke posen tok jeg den ut av fryseren og sprayet litt mer Star San for å tine posen raskt, så slapp jeg posen i gjæringsbøtta.

Hmm.. Høres voldsomt omstendelig ut? Jeg henter humle i fryseren, veier opp og slipper oppi ;)
 
Ja, man skal etter hva jeg har skjønt jobbe hardt for å klare å innfisere ølet når man tørrhumler. Bare å veie opp og hive det i dunken.
 
Tilbake
Topp