første gangs tørrhumler

Skal i kveld for første gang tørrhumle, er det noe jeg bør desinfisere før jeg har i humlen? Det er en amerikansk Ipa Gahr edition fra bryggselv med ferdig oppmålt vakuum pakket humle.

I K
 
Er det strengt tatt nødvendig  og røre etter man har i pelletsen? Er det ikke godt nok og åpne lokket litt og dumpe pelletsene oppi gjærkaret ?
 
Hvis krausen ikke har lagt seg så er min erfaring at man bør enten lage et hull i krausen og humle gjennom dette eller røre inn pelletsene. Har erfart at pelletsene bare har lagt seg oppå kaka og blitt brune.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Bare ikke gjør som jeg. Jeg tørrhumla rett på Corneliusfatet og hele systemet tetta seg  :bank2:
 
Jeg kjøler ølet ned til 2 °C før tapping, og da er alt bunnfelt. (Jeg stikker forøvrig ikke om, men fyller fat direkte fra konisk Blichmann-tank, men det har ikke særlig betydning her).
 
Kommer an på hva du mener med "holder". Gjæren vil bunnfelle bra ved den tempen i alle fall, så det går sikkert fint.
 
Gahr skrev:
Kommer an på hva du mener med "holder". Gjæren vil bunnfelle bra ved den tempen i alle fall, så det går sikkert fint.

Gahr to spørsmål til deg:

Nå er humle på gjærdunken(gjorde som du sa, genialt lett var gjort på noen min)

Må jeg gradvis justere ned tempen, eller kan jeg bare sette stc -1000 rett ned på 2 grader etter 14 dager med gjæring ?

Og gjør det noe om den står og karbonerer i et rom på 10-15 grader på fat, selv om den er kjølt ned til 2grader før man tapper på fat ?

Mvh

I K
 
ingeborgkarioline skrev:
Gahr skrev:
Kommer an på hva du mener med "holder". Gjæren vil bunnfelle bra ved den tempen i alle fall, så det går sikkert fint.

Gahr to spørsmål til deg:

Nå er humle på gjærdunken(gjorde som du sa, genialt lett var gjort på noen min)

Må jeg gradvis justere ned tempen, eller kan jeg bare sette stc -1000 rett ned på 2 grader etter 14 dager med gjæring ?

Og gjør det noe om den står og karbonerer i et rom på 10-15 grader på fat, selv om den er kjølt ned til 2grader før man tapper på fat ?

Mvh

I K

Dette lurer jeg også på..
 
Det kommer an på hva du vil oppnå.

Hvis målet er å kjøle ned for å bunnfelle gjær ettr endt gjæring kan du skru ned relativt raskt. For ikke å sjokkere gjæren kan du senke tempen gradvis, 0,5-1  ̊C I timen burde være fint. Hvis du vil ha fortsatt aktivitet i gjæringen (som i klassisk, tysk lagerbrygging) skrur du ned med 1 ˚C i døgnet. Men da begynner du temperatursenkingen før gjæringen er helt ferdig, og jeg regner med det ikke er poenget her.

Jeg pleier å følge den første metoden. Cold crashing går som regel helt fint, særlig i ales med litt smak, men i lette og lyse øl, og lagere spesielt, er det lurt å ta nedkjølingen LITT forsiktig. Jeg ser an øltypen og skrur oft e ned tempen i kjøleskapet ca. 5 ̊C av gangen. Husk at det er treghet i kjølingen pga. massen til ølet, slik at temperaturendringen for gjæren gjerne blir mindre brå enn det den bliri selve kjøleskapet.
 
 
Er en cold crash nødvendig etter man har tørrhumlet? Blir det ikke bra med og tappe det på fat med hevert uten og senke tempen?

Og hvor lenge kan gjærkaret stå med tørrhumle før jeg tapper det på fat, har stått i 14 dager i morgen og en uke med tørrhumling?

Noen som kan svare meg på disse spørsmålene?

IK
 
Gahr skrev:
Jeg kjøler ølet ned til 2 °C før tapping, og da er alt bunnfelt. (Jeg stikker forøvrig ikke om, men fyller fat direkte fra konisk Blichmann-tank, men det har ikke særlig betydning her).

Skal gjøre dette om 14 dager. Har du noen hjemmesnekkertips for de utstyrsfattige? Planen var karet rett ned i isbad fullt av vann og isbiter, ned til 2 grader, så hevert til nytt kar med sukkerlake klargjort.
 
Nedkjøling hjelper veldig bra på bunnfelling av både gjær og humle, så jeg anbefaler å gjøre det.
 
ingeborgkarioline skrev:
Er en cold crash nødvendig etter man har tørrhumlet? Blir det ikke bra med og tappe det på fat med hevert uten og senke tempen?

Og hvor lenge kan gjærkaret stå med tørrhumle før jeg tapper det på fat, har stått i 14 dager i morgen og en uke med tørrhumling?

Noen som kan svare meg på disse spørsmålene?

IK

Du bør la ølet stå på rundt 20º med humla. Når det har stått 5-7 dagar på humla kan du tappe, eventuelt cold crashe først. Du får med mindre humlegrums og gjær om du kjøler ned først men det er ikkje heilt nødvendig for å få godt øl.

Å la det stå to veker pluss tørrhumlingstida er uproblematisk.
 
protto skrev:
ingeborgkarioline skrev:
Er en cold crash nødvendig etter man har tørrhumlet? Blir det ikke bra med og tappe det på fat med hevert uten og senke tempen?

Og hvor lenge kan gjærkaret stå med tørrhumle før jeg tapper det på fat, har stått i 14 dager i morgen og en uke med tørrhumling?

Noen som kan svare meg på disse spørsmålene?

IK

Du bør la ølet stå på rundt 20º med humla. Når det har stått 5-7 dagar på humla kan du tappe, eventuelt cold crashe først. Du får med mindre humlegrums og gjær om du kjøler ned først men det er ikkje heilt nødvendig for å få godt øl.

Å la det stå to veker pluss tørrhumlingstida er uproblematisk.


Skrev kanskje  litt feil tidligere i dag, det jeg mente var om etter 14 dager med gjæring på 19*C  (har da tørrhumlet i en uke i morgen) gjør det noe om den står noen dager ekstra på den tempen før jeg tapper det på fat? ( og hvor lenge kan det stå før jeg MÅ tappe det på fat?)

IK
 
Det går nok helst bra. Har du mogelegheiten til det så kan det vere greit å kjøle ned etter 14 dagar, men det går nok fint med eit par ekstra dagar.
Kor lang tid det går før du MÅ tappe er ikkje lett å svare på, men eg tør ikkje la ølet stå meir enn ca ei veke med humle for brygg som er tørrhumla av frykt for å få "grønne" smakar fra plantematerialet. Om dette er eit reelt problem veit eg eigentleg ikkje. For å få eit skikkeleg svar må vi nok rope på Gahr :)
 
Tilbake
Topp