Første lager, trenger råd. Er BS sin metode bra?

Nok et tema jeg er nybegynner i.

Har lyst til å brygge en bayer fra Bryggselv, men jeg har aldri brygget lager før. https://docs.google.com/document/d/1--vscPvTKHZscpdILjNhKc1NpwPNVDJXk5B-Qeg-LPo/edit

Gjærer i kjøleskap med STC og varmekilde.

Er den metoden de beskriver som den beste noe å gå for? https://www.bryggselv.no/blogg/beste-metoden-gjaering-lager/

  • Bryggedagen: Kjøl ned vørter og tilsett gjær på >10°C
  • Når 50% av Total Gravity Drop er gjæret skal temperaturen økes med 3°C. (50% TGD= 19)
  • Noe som betyr at når SG er ca. 1.029 så skal temperaturen settes opp fra 10°C til 13°C.
  • Når 75% av TDG er gjæret skal temperaturen økes med 4°C
  • Når 90% av TDG er gjæret skal temperaturen økes med 2°C.
  • Hold 19°C inntil FG er nådd og så snart det har skjedd kan du cold crashe ølet og la det stå i noen dager på 1-5°C før du tapper på fat.
Forfatteren skriver at han med denne metoden hadde en pilsner drikkerklar etter 3 uker.

I oppskriften står det at Saflager W-34/70 er anbefalt. Bør jeg bruke den eller bytte den med en annen? Det står også i oppskriften at den skal gjære på 10 grader i 2 uker. Finner ingenting om diacetyl rest.

Hva mener dere om dette?
 
Nok et tema jeg er nybegynner i.

Har lyst til å brygge en bayer fra Bryggselv, men jeg har aldri brygget lager før. https://docs.google.com/document/d/1--vscPvTKHZscpdILjNhKc1NpwPNVDJXk5B-Qeg-LPo/edit

Gjærer i kjøleskap med STC og varmekilde.

Er den metoden de beskriver som den beste noe å gå for? https://www.bryggselv.no/blogg/beste-metoden-gjaering-lager/

  • Bryggedagen: Kjøl ned vørter og tilsett gjær på >10°C
  • Når 50% av Total Gravity Drop er gjæret skal temperaturen økes med 3°C. (50% TGD= 19)
  • Noe som betyr at når SG er ca. 1.029 så skal temperaturen settes opp fra 10°C til 13°C.
  • Når 75% av TDG er gjæret skal temperaturen økes med 4°C
  • Når 90% av TDG er gjæret skal temperaturen økes med 2°C.
  • Hold 19°C inntil FG er nådd og så snart det har skjedd kan du cold crashe ølet og la det stå i noen dager på 1-5°C før du tapper på fat.
Forfatteren skriver at han med denne metoden hadde en pilsner drikkerklar etter 3 uker.

I oppskriften står det at Saflager W-34/70 er anbefalt. Bør jeg bruke den eller bytte den med en annen? Det står også i oppskriften at den skal gjære på 10 grader i 2 uker. Finner ingenting om diacetyl rest.

Hva mener dere om dette?

Drikkeklar etter tre uker betyr ikke best mulig øl, jeg klarer å klemmet ut et øl på fem dager fra korn til glass, ale forsåvidt., godt,, men det er ikke det beste ølet. Det blir nok godt øl uansett, men etter min mening kan det gjøres bedre men da tar det mye lengre tid. Du trenger egentlig "aldri" en diacetylrast om du har hatt oppi nok god gjær. Alt handler om prosess, og jeg har prøvd dette, og med trykk, de trege uten trykk har blitt de beste, men ikke veldig mange forsøk med hurtiggjæring eller med trykk forsåvidt, en håndfull kanskje. Du blåser ut mye aromatiske smådelikate ting med høyere temperatur, det kommer man ikke utenom, men det er nyanser.
 
Sist redigert:
Har ikke som mål å lage ølet fortest mulig. Lager er ukjent for meg, og jer er ute etter en metode som gir bra resultat.
 
Gi den nok gjær, oksygen og tid i rette omgivelser (temperatur) så vil du få knall resultater. Min første lager fikk stå å kose seg i 4,5 uke før jeg tappet den. Ingen usmaker og ingen diacytal rest der. Var som deg meget spent når jeg laget min første lager og ville gjerne at den skulle bli god. Og det ble den
 
Jeg var kanskje litt upresis.

Henviste til hurtigbrygging da Bryggselv skrev at det var den beste metoden.

Jeg kan godt lage øl fortest mulig så lenge det ikke går negativt ut over kvaliteten på ølet. Om det gjør det vil jeg finne en bedre metode.

@Easybrew
Tok du målinger underveis i gjæringen? Hvordan viste du når den var ferdig?


 
Gi den nok gjær, oksygen og tid i rette omgivelser (temperatur) så vil du få knall resultater. Min første lager fikk stå å kose seg i 4,5 uke før jeg tappet den. Ingen usmaker og ingen diacytal rest der. Var som deg meget spent når jeg laget min første lager og ville gjerne at den skulle bli god. Og det ble den

temperatur ?
 
Jeg var kanskje litt upresis.

Henviste til hurtigbrygging da Bryggselv skrev at det var den beste metoden.

Jeg kan godt lage øl fortest mulig så lenge det ikke går negativt ut over kvaliteten på ølet. Om det gjør det vil jeg finne en bedre metode.

@Easybrew
Tok du målinger underveis i gjæringen? Hvordan viste du når den var ferdig?
Tviler på at hurtigbrygging har noen andre fordeler enn at den er hurtig. Artikkelen burde kanskje hett ”Den beste hurtigmetoden for brygging av lagere” eller noe lignende. Har mistanke at dette er tilpasning av industrielle metoder til hjemmebryggernivå.

Det vanligste er å gjære på 10-11 grader i 3-4 uker. Bruk nok gjær (minst 3, helst 4 pakker per 25 liter om du velger tørrgjær: W34/70 er finfin). Eller lag en starter på 2,5 liter om du bruker fersk gjær. Kok vørteren i 90 minutter – og la ølet stå minst 8 uker kaldt før du drikker det. Ellers skiller lagere seg lite fra annet øl.
 
Jeg var kanskje litt upresis.

Henviste til hurtigbrygging da Bryggselv skrev at det var den beste metoden.

Jeg kan godt lage øl fortest mulig så lenge det ikke går negativt ut over kvaliteten på ølet. Om det gjør det vil jeg finne en bedre metode.

@Easybrew
Tok du målinger underveis i gjæringen? Hvordan viste du når den var ferdig?

Ja tok målinger etter hver uke etter 14 dager. Ølet var ferdig når fg var stabil over lengre tid. Men stresset ikke på min første lager..
 
Enig med @Holmentoppen, "Tilpasning av industrielle metoder til hjemmebryggernivå". Store bryggerier pitcher villt mye gjær i lagerne sine, mye mer enn det som står i boka til en hjemmebrygger, og de har også hydrostatisk trykk som er vanvittig mye større enn det som skjer i ei lita bøtte i et kjøleskap hos en hjemmebrygger, så de gjærer også varmere, da går det fortere uten at det går nevneverdig ut over smaken ifht til et hjemmebryggeroppsett. Jeg vil anta at det er mye som er tapt å bare se på "temperaturinfoen" fra større bryggerier og prøve det samme selv og forvente samme resultat. De beste lagerne mine har gjæret på 7-8 grader, lenge, samt videre gjæring ned mot 2-4 grader.

Skal du lage noe cleant så trenger du enten lang tid og mye gjær, eller trykk, selv om jeg selv foretrekker det første etter det jeg selv har opplevd.
 
Tilbake
Topp