Første lager, trenger råd. Er BS sin metode bra?

Nok et tema jeg er nybegynner i.

Har lyst til å brygge en bayer fra Bryggselv, men jeg har aldri brygget lager før. https://docs.google.com/document/d/1--vscPvTKHZscpdILjNhKc1NpwPNVDJXk5B-Qeg-LPo/edit

Gjærer i kjøleskap med STC og varmekilde.

Er den metoden de beskriver som den beste noe å gå for? https://www.bryggselv.no/blogg/beste-metoden-gjaering-lager/

  • Bryggedagen: Kjøl ned vørter og tilsett gjær på >10°C
  • Når 50% av Total Gravity Drop er gjæret skal temperaturen økes med 3°C. (50% TGD= 19)
  • Noe som betyr at når SG er ca. 1.029 så skal temperaturen settes opp fra 10°C til 13°C.
  • Når 75% av TDG er gjæret skal temperaturen økes med 4°C
  • Når 90% av TDG er gjæret skal temperaturen økes med 2°C.
  • Hold 19°C inntil FG er nådd og så snart det har skjedd kan du cold crashe ølet og la det stå i noen dager på 1-5°C før du tapper på fat.
Forfatteren skriver at han med denne metoden hadde en pilsner drikkerklar etter 3 uker.

I oppskriften står det at Saflager W-34/70 er anbefalt. Bør jeg bruke den eller bytte den med en annen? Det står også i oppskriften at den skal gjære på 10 grader i 2 uker. Finner ingenting om diacetyl rest.

Hva mener dere om dette?
 
Nok et tema jeg er nybegynner i.

Har lyst til å brygge en bayer fra Bryggselv, men jeg har aldri brygget lager før. https://docs.google.com/document/d/1--vscPvTKHZscpdILjNhKc1NpwPNVDJXk5B-Qeg-LPo/edit

Gjærer i kjøleskap med STC og varmekilde.

Er den metoden de beskriver som den beste noe å gå for? https://www.bryggselv.no/blogg/beste-metoden-gjaering-lager/

  • Bryggedagen: Kjøl ned vørter og tilsett gjær på >10°C
  • Når 50% av Total Gravity Drop er gjæret skal temperaturen økes med 3°C. (50% TGD= 19)
  • Noe som betyr at når SG er ca. 1.029 så skal temperaturen settes opp fra 10°C til 13°C.
  • Når 75% av TDG er gjæret skal temperaturen økes med 4°C
  • Når 90% av TDG er gjæret skal temperaturen økes med 2°C.