Første øl - allgrain?

KKR

 
Hei,
Har tenkt å ta steget litt opp fra det å brygge ekstrakt. Nettopp bestilt meg et halvautomatisk bryggesett.

Før jeg går til innkjøp av alle ingredienssr hver for seg tenker jeg å sette et allgrain sett.

Er det noen som har tips til et sett jeg kan benytte meg av? Må være overgjærer øl mtp. temperaturen jeg skal lagre det på.
 
Du kan jo sjekke de forskjellige leverandørene som har nettbutikker. De har alle mange forskjellige ferdige sett. Finn en øltype du liker og kjør.
 
De fleste bryggebutikkene har ferdige ølsett (allgrain) med humle, gjær og oppskrift/beskrivelse.
Hvor store batcher skal du lage? De fleste ferdige settene er på rundt 20 liter +/-.

Hvor holder du til? (Lurt å legge det inn i profilen din)
 
De fleste bryggebutikkene har ferdige ølsett (allgrain) med humle, gjær og oppskrift/beskrivelse.
Hvor store batcher skal du lage? De fleste ferdige settene er på rundt 20 liter +/-.

Hvor holder du til? (Lurt å legge det inn i profilen din)

Settet er på 30L så det blir vel litt over 25L sluttprodukt ser jeg for meg som er maks.

Holder til i nord-norge, skal få lagt det til i profilen.
 
Som @Daggis sier, velg en øltype du liker og bestill et sett fra en nettbutikk (eller kjøp på din lokale bryggesjappe dersom du har en i nærheten).

Lykke til med allgrain bryggingen :)
 
Som @Daggis sier, velg en øltype du liker og bestill et sett fra en nettbutikk (eller kjøp på din lokale bryggesjappe dersom du har en i nærheten).

Lykke til med allgrain bryggingen :)

Tusen takk! Har kjøpt meg boken ølbrygging fra hånd til munn.

Sliter med å skjønne det med antall liter vann ved mesking og skylling. Står det oppgitt i oppskriften hvor mye vann du skal meske med. samt hvor mye man skal skylle med? Og dersom man får for lite væske(sluttvolum) etter endt koking, skal man bare tilsette mer vann? Mye som må på plass her skjønner jeg.
 
Tusen takk! Har kjøpt meg boken ølbrygging fra hånd til munn.

Sliter med å skjønne det med antall liter vann ved mesking og skylling. Står det oppgitt i oppskriften hvor mye vann du skal meske med. samt hvor mye man skal skylle med? Og dersom man får for lite væske(sluttvolum) etter endt koking, skal man bare tilsette mer vann? Mye som må på plass her skjønner jeg.

Ølsettene fra Vestbrygg har bruksanvisning som angir hvor mye meske- og skyllevann man skal bruke. Se side 2 på f.eks. denne.

Du vil kunne få mer presise svar dersom du poster spørsmålet ditt på underforum "Ølbrygging->Utstyr->Beer Brew" (dersom der er Beer Brew du har) Det er underforum for de fleste bryggemaskinene der.
Meske- og skyllevann er en del avhengig av hvilket utstyr du har og hvordan det fungerer.

Du vil etter en del erfaring finne ut hvilke mengder som fungerer for ditt oppsett og din måte å brygge på.

edit: jeg har ikke noe med Vestbrygg å gjøre, annet enn at det er den bryggebutikken jeg bruker, fordi den er nærmest meg.
 
Tusen takk! Har kjøpt meg boken ølbrygging fra hånd til munn.

Sliter med å skjønne det med antall liter vann ved mesking og skylling. Står det oppgitt i oppskriften hvor mye vann du skal meske med. samt hvor mye man skal skylle med? Og dersom man får for lite væske(sluttvolum) etter endt koking, skal man bare tilsette mer vann? Mye som må på plass her skjønner jeg.

Du kan lage deg et ganske enkelt regnestykke for å komme fram til den vannmengden du trenger:
Antall liter du vil ha til gjæring + antall liter som blir igjen i kjelen etter at du har tappet ut den ferdigkokte vørteren (noen hiver riktignok alt oppi gjæringsbøtta) + antall liter som fordamper under koking + antall liter som blir igjen i mesken etter at du har tappet ut vørteren (regn 1 liter per kilo malt + det som eventuelt blir igjen under rist/falskbunn). For min del - jeg bruker en BB60 uten maltrør - kan det f.eks. se slik ut: 23 + 2 + 5 + 8 = 38.

Som LarsUlv sier, så må du ha litt erfaring med utstyret ditt før du vet eksakt hva du skal legge inn. Men noen som har samme oppsettet som deg, kan sikkert gi deg gode tips.

Hvor mye til mesk/skylling?

Hvis vi går ut fra at det var 5 kg malt jeg brukte i eksemplet over, vil standardrådet om å bruke 2,75 ganger så mye vann som malt gi deg bortimot 14 liter vann til mesking - og så skyller du med resten, altså med 24 liter.
 
Et annet problem du må løse når du skal begynne å brygge all-grain, er hvor mye malt du trenger for få det ølet du vil ha - eller omvendt; hvor mye øl av en gitt styrke du kan få ut av den malten du har.

Det er det siste du står overfor når du kjøper et ferdig sett. Det er jo ikke gitt at du får ut like mye som forutsatt av malten i settet- eller du kan kanskje få ut mer.

Igjen er det snakk om å lære utstyret og bryggemåten din å kjenne. Etterhvert vet du hvor stort utbytte du får i % av den malten du bruker ( = meskeeffektivitet i prosent), og kan legge inn den i f.eks. denne kalkulatoren: http://www.brewersfriend.com/allgrain-ogfg/

edit: Det som særlig påvirker effektiviteten, er meskemetoden du bruker. "Kontinuerlig skylling" (når du er ferdig med å meske, begynner du å tappe langsomt ut, samtidig som tilfører skyllevannet i samme tempo) er mest effektivt - regn rolig med over 80% meskeeffektivitet - men også mest styr. Enklere er partiskylling ("batch sparging"), men effektiviteten blir noe lavere.Enklest - og minst effektivt - er det å ikke skylle i det hele tatt ("no sparge").
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp