Første ølbrygg, IPA på Brattberg kompaktbryggeri (35l)

Det enkleste er ofte godt nok.
Jeg stikker hull i aluminiumsfolie med en skrutrekker. Legger folien oppå mesken i silkaret.
Funker flott :)

Kjell G skrev:
Det enkleste er ofte godt nok.
Jeg stikker hull i aluminiumsfolie med en skrutrekker. Legger folien oppå mesken i silkaret.
Funker flott :)

Super ide, det skal jeg teste neste gang.

Her er kjøleren jeg fikk med. Ikke så lett så lett å få den ned i vørteren uten å føre slangene nedi og.

Vedlegg

• Brattbergkjøler.jpg
    Brattbergkjøler.jpg
    528,9 KB · Sett: 694
haakonjo skrev:
Her er kjøleren jeg fikk med. Ikke så lett så lett å få den ned i vørteren uten å føre slangene nedi og.

Endene på den var litt kort ja.
Går den ned i karet med begge endene rett opp? Da trenger slangen ikke å være i vørteren.

arefsahl skrev:
haakonjo skrev:

Går den ned i karet med begge endene rett opp? Da trenger slangen ikke å være i vørteren.

Den går ned i karet med begge endene opp ja. Men endene er såpass korte at kjølespiralen blir liggende ligge under overflaten på vørteren. Ikke særlig effektiv kjøling.

Nå er vi litt usikre på gjæringa.

- vi mesket nok på litt høy temperatur, særlig i starten, men målte nok mest i midten og jeg vil tro at i kantene så holdt mesken en temperatur på ca 65-67.
- vi hadde et fall på ca 30 cm fra kran og nedi i gjæringsspannet. Ble masse skum og så ristet vi gjæringsspannet godt.

Målte OG på 1052 (etter hjelp i denne tråden)

Ølet ble satt til gjæring på søndag ettermiddag. 24 timer etter brygging så gjærlåsen slik ut: http://youtu.be/thGLZSjqn4U
Litt lite stormgjæring?

Nå er det liten aktivitet. Temperaturen i rommet har hele tiden ligget på 18 - 19 grader.

Nå (onsdag) går det 3,5 min mellom hvert plopp.

Blir dette øl? Når må det flaskes?

Det ser ut som om det blir øl. Etter en uke med såpass liten aktivitet så pitcha jeg litt mer gjær, Safale US-05 i dunken.

Da begynte det å gjære ganske godt. Ølet stod til gjæringen i to uker til og ble flasket på søndag. FG var da 1021. For høyt altså, men tror ikke vi hadde fått det lenger ned.
OG var 1056. Når er egentlig det korrekte tidspunkt å måle OG på? Før koking eller etter koking?

Humlinga ble til slutt slik (litt tilfeldig)

CretinHop #1 Killing the beer:

42 g Target 60 min
25 g Cascade 15 min
15 g Simcoe 15 min
25 g Cascade 0 min
15 g Simcoe 0 min

Tørrhumlet med 40 g Cascade 4 dager før flasking.

Har ikke noe nøyaktig mål for hvor mye vann vi startet med (heller ikke hvor mye malt vi hadde), men jeg tror vi har endt opp med OG på 1056 og en effektivitet på ca. 60%. (Har nok mye å gå på med skyllinga. Det står jo bare 'skylling' over alt. Splasha vel 9 liter igjennom på 5 min.)

Ølet smakte godt før flasking i hvert fall (greit, litt hjemmelaga. Ville blitt skuffa om dette var en pale eller IPA jeg hadde kjøpt). Veldig fin og fersk humlearoma da. Men ingen IPA synes jeg. Mer som en California Pale Ale med litt lav alkoholstyrke (BrewDog Dead Pony Club-aktig).
Skal jo være veldig bitter med OG på 1056, 4,5 - 5% alkohol og 80 IBU.. Så får vi se hvordan det blir etter karbonering.
Litt lyst og gul farge, som en amerikansk pale ale. Hadde forventet litt mer farge mot orange. Malten er jo fra en IPA-sett fra Leif Stana (90% pale ale malt, 10% carahell).

Ang. karbonering. Tilsatte 6g sukker pr. liter.
Står nå på 22 - 23 grader. Nøgne Øs instruksjon til bryggekitet deres sier 3-dager på badet og så kjellerkaldt. Kjellerkald her vil være 12-14 grader nå.
Vil det funke? Eller bør ølet stå lenger i (bade)rom-temperatur?

Vedlegg

• bilde(3).JPG
    bilde(3).JPG
    1,8 MB · Sett: 508
Det bør nok stå betydelig lenger enn tre dager! Rart at de NØ hevder det syns jeg.. De fleste lar nok flaskene stå til karbonering i romtemp i 10-14 dager.

haakonjo skrev:
arefsahl skrev:
haakonjo skrev:

Den går ned i karet med begge endene opp ja. Men endene er såpass korte at kjølespiralen blir liggende ligge under overflaten på vørteren. Ikke særlig effektiv kjøling.
Det er jo der det vil være varmest og dermed mest effektivt å kjøle, den kaldere vørteren vil synke ned mot bunn.

Jeg har også opplevd at ølet er helt topp etter 2-3 dager - men også at det kan ta lengre tid. Dette kommer vel også an på hvordan den gjenværende gjæren "har det" ...? Det tryggeste og mest vitenskapelige er vel å unne seg en flaske hver kveld og notere seg til neste gang når karboneringen var ok. Som i all god vitenskap må resultatene kunne reproduseres - derfor gjør du det samme neste gang :)

Gahr skrev i en tråd (http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=12174.0) at den beste IPA'en han har smakt var en som kom rett fra 3 dager i varmeskapet hos Nøgne Ø (nedkjølt til serveringstemp selvsagt).

Mener også å ha lest en plass at karbonering med fordel kan gjøres på samme temperatur som selve gjæringen har foregått. Da blir gjæren som skal sørge for karbonering minst stresset. Har imidlertid ingen kildehenvisning for dette.

Tilbake
Topp