Første pils- høres planen grei ut?

Jeg har i dag vært og kjøpt kalsiumklorid og melkesyre. Jeg ringte også Bærum kommune og ble opplyst om at Østernvann (som leverer vann til meg) ligger på en ph mellom 7,7-8. Jeg skal brygge en 25 liters batch (dvs ender som regel opp med 23 liter i gjæringsbøtta). Finnes det noen kalkulator der jeg kan beregne hvor mye melkesyre jeg skal tilsette? Når skal forresten melkesyren tilsettes? Ved start av mesk?
 
Noen som kunne ha hjulpet meg med hvor mange ml melkesyre jeg må tilsette? Jeg skal bruke 4,4kg pilsnermalt, 0,35kg Munich Mørk. Koker ned fra ca 29 liter til 24 liter. og har en ph på mellom 7,7 og 8.
 
pH har bare noe å si når du skal meske, så hvor lenge du koker har fint lite å si.
Jeg brukte 4.3kg pilsnermalt og startet meskingen med 23 liter. Tilsatte 5 ml melkesyre (tror den var 88%), for å få riktig meske-pH, ca 5,2.
Nå vet jeg ikke hvor mye munich-malten din påvirker pH, men det kan i alle fall være en pekepinn.
Her er oppskriften min hvis du er interessert :)
Prøv å last ned brun water excel-arket og lær deg det, så finner du ut hvor mye du må tilsette. Greit å lære seg det først som sist, i tilfelle du blir nødt til å justere pH på andre brygg også!
Håper det var til hjelp, og lykke til ;-)
 
vannets pH har nestenn ingen betydning for ph i mesken. du bør ha en ph måler for å finne ut hvor mye melkesyre du trenger for å justere ph i mesken ned til 5.2-5.4.
 
Takker for veldig gode tips! Husker du hvilke ph vannet ditt hadde i utgangspunktet? (antar for øvrig at du mente 13 og ikke 23 liter....?). Har lastet ned regnearket, og ser at jeg er ikke i nærheten av å sette meg inn i dette i løpet av kvelden. Jeg kommer til å meske med 14 liter. Skulle noen ha tid og mulighet til å anslå hvor mange ml melkesyre jeg trenger er jeg evig takknemlig. Hvis ikke tror jeg at jeg gambler på 5ml
 
Takker for veldig gode tips! Husker du hvilke ph vannet ditt hadde i utgangspunktet? (antar for øvrig at du mente 13 og ikke 23 liter....?). Har lastet ned regnearket, og ser at jeg er ikke i nærheten av å sette meg inn i dette i løpet av kvelden. Jeg kommer til å meske med 14 liter. Skulle noen ha tid og mulighet til å anslå hvor mange ml melkesyre jeg trenger er jeg evig takknemlig. Hvis ikke tror jeg at jeg gambler på 5ml
https://forum.norbrygg.no/threads/forste-pils-hores-planen-grei-ut.31474/#post-327232

Hvis du ikke gidder å lese det folk skriver, hvordan kan du da forvente hjelpsomhet?
 
Jeg har lest den meldingen (det var pga den jeg handlet melkesyre i dag...), men jeg antok at mengde melkesyre var avhengig av ph. Og jeg visste jo ikke hvilken ph jeg hadde før i dag....

Er det da altså slik å forstå at en ph på 7,7-8 er standard i Norge? I så fall beklager jeg mine spørsmål i dag - dette visste jeg ikke. Jeg er helt fersk på vannjustering. Jeg var av den tro at ph varierte veldig fra vann til vann.
 
Jeg har lest den meldingen (det var pga den jeg handlet melkesyre i dag...), men jeg antok at mengde melkesyre var avhengig av ph. Og jeg visste jo ikke hvilken ph jeg hadde før i dag....

Er det da altså slik å forstå at en ph på 7,7-8 er standard i Norge? I så fall beklager jeg mine spørsmål i dag - dette visste jeg ikke. Jeg er helt fersk på vannjustering. Jeg var av den tro at ph varierte veldig fra vann til vann.
Som TerjeJ påpeker i en post ovenfor, pH i vannet har ikke signifikant betydning for pH i mesk.
Det er mineralene i vannet som betyr noe, vi antar at du har vanlig norsk bløtt overflatevann, da vil rådet du fikk gi deg en meske pH som er gunstig ift. ingen tilsetninger som vil vær ugunstig med din maltsammensetning.

Vannverket kan gi deg disse dataene hvis du spør, men dette er komplisert å sette seg inn i som du sier sånn på spranget. For sikkerhets skyld kan du ringe vannverket å få bekreftet at du har mineralfattig bløtt overflatevann, ev. se om rapporten fra vannverket er tilgjengelig på internett, men da må du kunne tolke den.

Lykke Til, jeg ville kjørt på med de tilsetningene jeg kalkulerte for deg uansett hva vannverket måtte finne på å si, men du treffer sikkert noen personer som kan gi deg et meningsfylt relevant svar.

Ev. kan du benytte denne kalkulatoren, men det ville ikke jeg ha gjort i ditt tilfelle
http://www.glennrlie.net/kalk_vann
 
Sist redigert:
23 liter stemmer nok det. Brygger med Speidel Braumeister 20L. Må være såpass for at ikke varmeelementene skal bli ødelagt. Vannet jeg bruker har i utgangspunktet en pH på 8.1, men som Terje J sier så har det liten betydning for pHen i mesken.
 
Takk for all hjelp:) (Og beklager mange dumme spørsmål). Et ph-meter er herved lagt inn i ønskelisten, og jeg skal lese meg mer opp på dette temaet ved anledning. Dette er min første pils, så jeg er vel kanskje litt i overkant stresset.
 
Nå tok jeg en ny måling i går, og den har kommet opp på 15 grader, i "programmet" og skal stå der en dag til før jeg visstnok skal hive den opp på 21.

Det som bekymrer meg litt er at målingen har stoppet på 1,013-1,014- og med en OG på rundt 1,052-1,050 så er dette altfor høyt ift stilen. Kan den gå ytterliggere ned nå eller må jeg akseptere at den ble litt søt?

Utgjæring foreløpig er mellom 72 og 75% som jeg ikke er veldig imponert over. Lurer på om jeg pitchet for lite gjær her og eventuelt om gjæren fikk sjokk av å bli pitchet på 14 grader og deretter kjølt ned til 10,2 som var start temp på gjæringen?
 
Min tsjekkiske pils stoppet på 1.013 (typeriktig) og er noe av det beste jeg har brygget. Tror ikke du bør bekymre deg. :)
 
Når i gjæringsforløpet å hvor mye bør man øke temp med? Startet på 10 grader.

Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
Min tsjekkiske pils stoppet på 1.013 (typeriktig) og er noe av det beste jeg har brygget. Tror ikke du bør bekymre deg. :)

Takk, skal prøve å la være. Det som taler i mot min pilsner er at jeg har lavere IBU enn hva som er typeriktig for Bohemian pilsner, den er på skarve 29-30. Men vi får se, blir alltid drikkanes (bank i bordet) og så lærer man til neste gang!

har bestemt meg for å bli mer systematisk som brygger, jeg skal brygge 2-3 pils batcher på rad nå til jeg mestrer det..
 
Jeg vurderer også å lage 2-3 pils på rad, med gjenbruk av gjær. Kan man gjøre det så enkelt at man tapper ny vørter rett over gjærkaka fra forrige batch? Hvor mange dager tåler i tilfelle denne gjærkaka å ligge etter flasking? Det er nok litt humlerester også i den, men ikke mye da det meste ble liggende igjen i kokekjelen. Gjør det noe...?
 
Du vil etter hvert få en del død gjær som blir ganske gammel på den måten der, da. Det går sikkert bra én gang, men jeg hadde nok stoppet der.

Men siden du likevel har tenkt å la det gå litt tid, ville jeg avgjort ha tatt meg bryet med å vaske gjæren uansett. Da kan du bruke den flere ganger.
 
Tilbake
Topp