Første pils- høres planen grei ut?

Fermentables:

1500 gram pale malt
300 gram flaket ris
300 gram flaket mais
1500 gram flytende pilsner ekstrakt fra briess.

35 gram mittelfruh 4,7% @ 60 min
10 gram mittelfruh 4,7% @ 30 min
10 gram mittelfruh 4,7% @ 5 min.

IBU: 29-30 ca

whirfloc @ 15 min
glemte gjærnering :(

Mesket på 65 grader i 90 min- falt til 62-61 grader ila tiden.
Skylte med 3 liter vann 75 grader.

Kokte i 60 min.

OG 1,050 og 20 liter satt til gjæring. Pitchet 2 pakker rehydrert Saf 34/70 på 14 grader. Kjølte ned til 10 grader i fryseboks.

Gjæringsforløp (hurtig lager)
3-4 dager på 10 grader, til gravity er 50% av OG.
2 dager på 11 grader
2 dager på 13 grader
2 dager på 15 grad
3 dager på 21 grader
Coldcrash 1-2 dager(den skal karboneres på flaske)

Karboneres på flaske i 14 dager og settes deretter kaldt i garasjen til jeg ikke orker mer.. (nysgjerrighet)



Høres prosessen OK ut? Det jeg lurer på er om glemt gjærnæring og innblandelse av litt pale malt/flaket ris/mais til ødelegge "alt" eller får jeg noe som ligner på pils?

Jeg kommer til å oppdatere hvordan det går her, siden det er min første pils og jeg er SYKT spent.

10.01.2016: satt til gjæring- pitchet på 14 grader- kjøleskap satt på 10,3 grader.

12.01.2016:
Første måling kl 07:00. G: 1,042.
Smak: rar

14.01.2016: Måling kl 07:00. G: 1,032.
Har gått ned videre 10 poeng. Målet er at G skal være ca 1,025 før jeg øker temperaturen med en grad.

14.01.2016: Måling kl 20:00. G: 1,028- Smak: fremdeles "rotete" og ikke ren som jeg forventer av sluttresultatet, men den er blitt bedre uten at jeg klarer å sette fingeren på hva det er.

15.01.2016: Kl 07:00 Skrudde opp temperaturen 1 grad . Fikk da 5 dager på 10,2-10,5.

16.01.2016: kl 0800. . G: 1,017. Gikk mye ned på økning 1 grad. Lukter nå litt svovel, og smaken begynner å minne om pils

17.01.2016: kl-10:00 opp 2 grader til. G: 1,015. Smaker snålt . Svovel enda tilstede

18.01.2016: Kl 22:00- Tok en G måling. Er nå på 1,013-14. Smaken er enda rotete. Svovel fremdeles tilstede.

19.01.2016: Kl 07:00. Skrudde opp 2 grader til, til 15,2 grader. Håper på FG ned mot 1,008-1,010. Får se hvordan det går. Kl: 22:00 Ny G måling: 1,013-1,014 fremdeles. Har ikke endret seg. Litt redd at den bli værende der.

20.01.2016: Kl 22:00. Etter en lang dag på jobb var det gøy å se at G var på : 1,011-12 og har gått ned 2 poeng selv om jeg trodde den var ferdig. Lukter fremdeles svovel, litt mindre, den er blitt klarere og smaker faktisk noe som ligner på tam pils nå- Spennende!

21.01.2016: KL:7:00. Skrudde opp til siste steg, og siste "rasteplass", 20,5 grad. Skal egentlig stå der til lørdag morgen, men pga tidsklemma kan det være jeg drister meg til coldcrash fra fredag ettermiddag.

24.01.2016: 15:00. Fremdeles 1,0115. Lite smak i den nå, fremdeles ett hint av svovel men det tror jeg ikke går bort, og det er helt greit. Jeg mener for eks tuborg også har ett hint av dette

25:01.2016: Ble flasket og satt en del på baderommet, en annen i vanlig romtemperatur.

01.02.2016: Har satt halvparten av batchen til lageringen. Tester ei flaske på lørdag til helgen. Har testet en før, og den smakte høgg, håper det er noe som lagres bort.
 
Sist redigert:
Hei.

Hos meg er pils det vanskeligste jeg lager siden det det har så lite smak å skjule feilene mine bak, og fordi lagergjær ikke er like forutsigbar her som ale gjær. Det er faktisk det eneste ølet jeg måtte ha flere forsøk på før det ble ok.

Det er en ting jeg har lært som fundamentalt for en god pils: Keep it simple, alt fokus på riktig renhold, teknikk og full kontroll på gjæring.

Skikkelig pilsnermalt. Enkel oppskrift. Gjerne med litt caramalt for fylde og skumfasthet. Ekstrakt er ok, men gir lett litt mørk pils.
Koke i 90 minutter. Sikre fjerning av DMS
Full kontroll på og tilstrekkelig tid til gjæring på riktig temperatur. Hos meg betyr å kjøle ned vørteren til godt under 12 grader før pitching. Jeg tilsetter dobbelt så mye gjær som ved tilsvarende ale. Gjære stabilt på 12 grader i to til tre uker, mens jeg jevnlig sjekker gjæringen. Deretter en kort diacetylheving hvor jeg lar ølet stige sakte i temperatur til 16 grader over en til to dager. Holder det på 16 grader i to til tre dager, til stabil FG og deretter kjøles det ned til 2 grader der jeg lar det stå til ølet er klart.

Hvis du vil ha rask gjæring vil jeg foreslå en enkel ren ale gjær isteden. Det blir også veldig godt øl med et gjæringsforløp som er enklere å ha kontroll på. Da gjerne med litt palemalt i oppskriften.

Du får nok også noe som ligner på pils. Lykke til!
 
Takk for respons. Litt usikker på hva pale malt/flaket mais/ris vil gjøre i denne sammenheng. Det vil nok bli synlig i smaken siden pils er som jeg skjønner en veldig "ærlig" måte å brygge på.

Mais og ris brukes jo i enkelte lager-stiler omkring i verden- men pale malt må jo være noe nytt:p Håper at det ikke gir veldig utslag, men vi får se:)
 
Apropo raskt gjæringsforløp så mener jeg å ha lest folk uttale at de har fått gode resultater med hurtiggjære metoden-? Men om det ikke funker så kjører jeg tradisjonelt neste gang:)
 
Hurtiggjæremetoden funker bankers. Jeg tror at den er tryggere enn tradisjonell metode fordi gjæren blir stadig oppfordret til videre aktivitet. Og wlp800/830 samt 34/70 er kjent for å være stabile arbeidshester. Jeg ville dog ha begynt litt lavere enn 10grader og kanskje ikke gått helt opp til 21. Jeg begynner på 8 grader og topper av på 16-18. Jeg liker godt den klare pilsnermalt karakteren så jeg ville ha gått for en enklere oppskrift, men det blir nok en god øl allikevel.
 
Takk for tips, skal notere det slik at jeg kan gjøre justeringer neste-gang om jeg ikke blir helt fornøyd denne gangen.

Helt enig, det var ikke planlagt med pale malt/ris/mais- det ble bare sånn. Jeg kjøpte den blandingen med utgangspunkt i å lage en veldig lett cream ale- humlet med hallertauer. Men så fikk jeg pilsner malt til jul+ hadde allerede en 34/70 gjær i kjøleskapet, så da kjøpte jeg likegodt en til og flasket til med undergjæring for første gang!

Tanken min er at blandingen pale-malt-flaket ris/havre er såpass "lett" at det bør passe sammen, selv om det sikkert ikke blir helt typeriktig- så får vi se hvordan den tanken var:)
 
Etter gjæringsforløp og cold crash, da flaskekarboneres pils på vanlig måte, eller? Dvs ca 2 uker på høy temperatur (f.eks 25 grader)? For så å sette på 2-4 grader for flaskemodning
 
Etter gjæringsforløp og cold crash, da flaskekarboneres pils på vanlig måte, eller? Dvs ca 2 uker på høy temperatur (f.eks 25 grader)? For så å sette på 2-4 grader for flaskemodning
Riktig!

For øvrig, en av de beste ølene jeg har brygget var en tsjekkisk pilsner. 100% pilsnermalt (litt melkesyre for ph justering), bare saaz-humle. gjæret 3 uker på 10C med wlp800.
og 1050, fg 1013, 40 ibu
 
Takker! Jeg skal også bruke kun Saaz, men med 8% munich mørk. Jeg bruker Saflager 34-70. Jeg ser at denne trives best på 12 grader (men har en range på 9-15), mens jeg ser mange gjærer lager på 10 grader.

Bør jeg kjøre 3 uker på 12 grader, eller starte på på 10 grader? Hvilket gjæringsforløp og diacetylrest anbefaler dere for denne gjæren?
 
Det er vel en pils som er temmelig lik Gahr sin versjon du brygger da, se framgangsmåte her samt hva Gahr skriver om sin praksis
Her er min praksis:
Pitching av gjær på 7-8 °C. La temperaturen stige til 10 °C i løpet av et par dager. La ølet gjære ut på denne tempen (kan typisk ta alt fra 12-21 dager). Når FG er nådd skrus tempen gradvis ned mot 2 °C. En til to grader per døgn. Tapp ølet på fat eller flasker. Dersom ølet skal karboneres ved ettergjæring, får ølet så i kjølig romtemp til CO₂ har fått utvikle seg, deretter lagres det på 2 °C. Jeg tilsetter kullsyre kunstig på fat, og da settes fatet bare rett på lagringstemperatur. Jeg lagrer pils i ca. 4 uker. Lagringen er forsåvidt viktig, men det er langt viktigere at man gjør selve gjæringen rett. Nok gjær og god nok oksygenering av vørteren er scært viktig for et godt resultat.


Det er enklest å lykkes med å gjære litt varmere, da kald gjæring krever litt bedre kontroll på alt,gjær,oksygen mm.
En gjæring på over 10 grader vil gi litt mere estere og fusel, men i de fleste tilfeller vil de fleste ikke merke noe til dette. Godt øl blir det vanligvis dersom du har kontroll på hygiene,gjær,beluftning av vørter og holder temperaturen innenfor anbefalt område.
 
Pitch på 8'C, freerise til 10'C. Etter 2/3 endr gjæring skru opp til 13-14'C og la den gå ferdig der.
 
Takk for god hjelp! Er veldig spent på hvor langt ned jeg får temperaturen med dyppkjøleren, men det skulle vel ikke være noe i veien for å ta siste delen av nedkjølingen i gjæringsbøtta i kjøleskapet før jeg oksiderer og pitcher på 8 grader?
 
Takker! Jeg skal også bruke kun Saaz, men med 8% munich mørk. Jeg bruker Saflager 34-70. Jeg ser at denne trives best på 12 grader (men har en range på 9-15), mens jeg ser mange gjærer lager på 10 grader.

Bør jeg kjøre 3 uker på 12 grader, eller starte på på 10 grader? Hvilket gjæringsforløp og diacetylrest anbefaler dere for denne gjæren?
Forøvrig vil jeg anbefale 3g kalsiumklorid og 2-3ml melkesyrei mesken for mere optimal pH og riktig kalsium nivå med vanlig norsk bløtt vann med den oppskriften du skisserer.Alternativt 2% acidulated malt i mesken istedenfor melkesyre.
Dette er finjusteringer som ikke er nødvendig for et godt resultat, men dersom du gjør alt annet rett vil dette kunne utgjøre en liten forskjell. Har du ikke lett tilgang på dette så glem det, gjærmengde,beluftning og temperatur er det som betyr noe i starten.

Edit: for 25L batch
 
Sist redigert:
Takk for god hjelp! Er veldig spent på hvor langt ned jeg får temperaturen med dyppkjøleren, men det skulle vel ikke være noe i veien for å ta siste delen av nedkjølingen i gjæringsbøtta i kjøleskapet før jeg oksiderer og pitcher på 8 grader?
Jeg fikk temperaturen ned til 7.3 grader med dyppkjøleren på fredag, det tok sin tid, og jeg sirkulerte vørteren rundt dyppkjøleren med en desinfisert røresleiv for å raske på prosessen.

Mange bruker kjøleskapet også, går fint det.
 
jeg pleier å kjøle ned så langt jeg gidder får så å sett i gjærskapet, dagen etter er det 8 grader og jeg pitcher.
 
jeg pleier å kjøle ned så langt jeg gidder får så å sett i gjærskapet, dagen etter er det 8 grader og jeg pitcher.
Ulempen er at du gir bakteriene et større tidsrom på å formere seg, før gjæren setter igang med å senke pH og ellers gjøre livet utrivelig for bakterier. Men med god hygiene går det vel bra som regel.
 
Ulempen er at du gir bakteriene et større tidsrom på å formere seg, før gjæren setter igang med å senke pH og ellers gjøre livet utrivelig for bakterier. Men med god hygiene går det vel bra som regel.

Jeg har kommet på ett nytt alternativ ift kjøling.

hva med å kjøle ned så langt spiralkjøleren klarer- som hos meg nå er 15 grader innen 20 minutt, og deretter sette gryta ned i en balje med isvann? Da bør vel de siste gradene gå kjapt?
 
Tja, spørs sikkert på størrelsen på balja og hvor stor gryta er. Om sommeren når vannet i springet ikke er kaldt nok, fyller jeg en balje med is/vann og senker en pumpe koplet til spiralkjøleren ned i isvannet og sirkulerer vannet tilbake til bøtta.
Da går det rimelig greit å senke temperaturen de siste 5-10 gradene ihvertfall.

Før denne metoden satte jeg gjæringskaret i en fryser med 20 minusgrader, litt kjappere enn kjøleskapet.

Metoden du skisserer er jo mye brukt på kjøkkenet for å kjøle ned mat/supper raskt, det er da viktig å holde både vannet og suppen/vørteren i bevegelse for raskest resultat.Bruker dette ganske så ofte slik at maten holder seg bedre i kjøleskapet, bakterier formerer seg kjapt i mat under langsom nedkjøling.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp