Sur pils

Min standard pils smaker surt i retning surøl. Den gjorde det etter første prøvesmak 5 dager etter dating og den gjør det fortsatt 28 dager etter. Liten eller ingen endring i smaken. Den bevisste eneste forskjellen fra tidligere er
1. Brukte wlp800 i stedet for wlp830
2. Kjørte 8g citra på 25L i wirepool på 80g i stedet for tørrhumle
Jeg skjønner ikke at dette skal gi svak, men meget tydelig "surøl smak".

Jeg kan selvsagt ha målt feil acid malt eller syre i skyllevann. Kan det være andre årsaker?
 
En lactobacillus infeksjon er naturligst årsak. Fikk det i et par batcher i fjor vår. Ølet mitt ble også uklart. Lactobacillus finnes naturlig i malten. Under 10 IBU er ølet sårbart for denne.
 
Min standard pils smaker surt i retning surøl. Den gjorde det etter første prøvesmak 5 dager etter dating og den gjør det fortsatt 28 dager etter. Liten eller ingen endring i smaken. Den bevisste eneste forskjellen fra tidligere er
1. Brukte wlp800 i stedet for wlp830
2. Kjørte 8g citra på 25L i wirepool på 80g i stedet for tørrhumle
Jeg skjønner ikke at dette skal gi svak, men meget tydelig "surøl smak".

Jeg kan selvsagt ha målt feil acid malt eller syre i skyllevann. Kan det være andre årsaker?
Det er ikke andre symptomer enn syrlighet?

Du kan godt få en opplevelse av syrlighet om du har brukt for mye syre. Jeg har opplevd noen ganger at jeg har vært litt for hardhendt med justeringa før pitching. Men det ligger et godt stykke unna opplevelsen av surøl.

Du kan jo ha fått med deg støv fra maltet på en eller annen måte - men hvor sannsynlig det er, veit du best sjøl.
 
Det er ikke andre symptomer enn syrlighet?

Du kan godt få en opplevelse av syrlighet om du har brukt for mye syre. Jeg har opplevd noen ganger at jeg har vært litt for hardhendt med justeringa før pitching. Men det ligger et godt stykke unna opplevelsen av surøl.

Du kan jo ha fått med deg støv fra maltet på en eller annen måte - men hvor sannsynlig det er, veit du best sjøl.
Det er ikke andre symptomer. Kansje litt fastere skum enn vanlig, men ikke overdrevent mye. Virker ikke å være infeksjon. Dessuten var smake. Der umiddelbart etter fating.

Det er et godt stykke unna surøl, men det er den type smak som er fremtredende. Ikke syrlig som sitron, men tydelig og fremtredende surøl smak. Det er så vidt innafor drikkbart inntil jeg får brygget ny.
 
Syrlig smak kanskje?
Kan det være acetaldehyd?
Hvordan smaker acetaldehyde og hvor kan den komme fra?

Smaken er ikke syrlig som sitron, men mer "bold sur", hvis det gir mening. Det går i retning surøl, men har et godt stykke igjen til å være surøl.
 
En lactobacillus infeksjon er naturligst årsak. Fikk det i et par batcher i fjor vår. Ølet mitt ble også uklart. Lactobacillus finnes naturlig i malten. Under 10 IBU er ølet sårbart for denne.
Jeg byttet også leverandør som følge av Brygg Selv tragedien. Det var kommet ibedte gjester i noe annet malt fra en av de to leverandørene som har bidratt. Det kan jo tenkes at noe av maltet har vært surere enn normalt. Desverre målte jeg ikke PH. Jeg stoler på teoretisk beregning.
 
Hvordan smaker acetaldehyde og hvor kan den komme fra?

Smaken er ikke syrlig som sitron, men mer "bold sur", hvis det gir mening. Det går i retning surøl, men har et godt stykke igjen til å være surøl.
Det vanlige er å si grønt eple, og jeg synes det stemmer. Men mange har andre opplevelser, har jeg fått med meg. Nykutta gresskar er visst vanlig. Er det veldig mye, skal det bli løsningsmiddel.
 
Hvordan smaker acetaldehyde og hvor kan den komme fra?

Smaken er ikke syrlig som sitron, men mer "bold sur", hvis det gir mening. Det går i retning surøl, men har et godt stykke igjen til å være surøl.
Jeg fikk en del tilbakemeldinger om syrlig smak på flere lagere. Det ble nevnt melkesyrebakterier som mulig årsak. Jeg sendte inn 2 flasker til Norlab og der ble det ikke påvist.
Men etter å ha lest litt rundt så går mistanken min mot acetaldehyd.
Har vært nøye med å sette store nok startere så jeg grublet litt over hva årsaken kunne være.
Nå har jeg endelig fått med meg at det kan være lurt å tilsette zink så da prøves det ut. Glemte det selvfølgelig på siste lager....
Så vil NM 23 kanskje vise om det hjalp eller ikke.
Merkelig at det blir bare vanskeligere å lage godt øl desto mere man kan om det.
 
Jeg fikk en del tilbakemeldinger om syrlig smak på flere lagere. Det ble nevnt melkesyrebakterier som mulig årsak. Jeg sendte inn 2 flasker til Norlab og der ble det ikke påvist.
Men etter å ha lest litt rundt så går mistanken min mot acetaldehyd.
Har vært nøye med å sette store nok startere så jeg grublet litt over hva årsaken kunne være.
Nå har jeg endelig fått med meg at det kan være lurt å tilsette zink så da prøves det ut. Glemte det selvfølgelig på siste lager....
Så vil NM 23 kanskje vise om det hjalp eller ikke.
Merkelig at det blir bare vanskeligere å lage godt øl desto mere man kan om det.
Jeg har litt tru på sink. Men ellers vil gjæren, hvis den er i form og får nok tid, og hvis det ikke er for mye av stoffet, rydde opp. Acetaldehyd er et mellomsteg på veien til etanol - og i kroppen vår brytes etanol ned til acetaldehyd. Stoffet er en sannsynlig kandidat som årsak til skallebank - og er et karcinogen.
 
Jeg har litt tru på sink. Men ellers vil gjæren, hvis den er i form og får nok tid, og hvis det ikke er for mye av stoffet, rydde opp. Acetaldehyd er et mellomsteg på veien til etanol - og i kroppen vår brytes etanol ned til acetaldehyd. Stoffet er en sannsynlig kandidat som årsak til skallebank - og er et karcinogen.
Denne gangen kjøpte jeg den nye pakken fra wlp med nok gjær uten starter. Det kan jo selvsagt være for lite til en lager.

Bruker wyeast næring, den er vel med zink. Så hvis ikke demenshue slo til, så ble det med i gryta.
 
Denne gangen kjøpte jeg den nye pakken fra wlp med nok gjær uten starter. Det kan jo selvsagt være for lite til en lager.

Bruker wyeast næring, den er vel med zink. Så hvis ikke demenshue slo til, så ble det med i gryta.
Gjærnæringa må tilsettes i gjæringsdunken, hvis ikke blir sinken igjen i trubet i kokekjelen.

200 milliarder er snaut hvis du skal gjære 25 liter på 10 grader. Men egentlig trur jeg det går bra. Jeg har gjort det med 200 milliarder fra Imperial (L25 Hygge), og det blei godt. Merka ingen problemer med det.
 
Acetaldehyd smaker ikke spesielt syrlig - det er ikke syrligheten, men aromaen av grønne epler som er karateristisk for acetaldehyd
Leser på forskjellige nettsider og der nevnes det både smak og aroma av grønne epler/sider.
Men jeg vet veldig lite om dette rent praktisk.
Har ikke vært på usmakkurs e.l.
 
Leser på forskjellige nettsider og der nevnes det både smak og aroma av grønne epler/sider.
Men jeg vet veldig lite om dette rent praktisk.
Har ikke vært på usmakkurs e.l.
Ser at det noen steder står at det kan smake av "acetic cider", men sjøl forbinder jeg det ikke med syrlighet. Det er kanskje den av de vanlige usmakene jeg synes det er lettest å ta. (Jeg synes det er helt jævelig, men noen liker det visst faktisk:).)
 
Har noen ganger fått acetaldehyde med de tidlige batchene av ølsett hvor det bare fulgte med ei pakke gjær og dette kanskje hadde stått i butikkvarme noen måneder, og ved underpitch eller dårlig gjærhelse på kveik. Ellers er det ikke en usmak som jeg har vært særlig plaga med heldigvis. Så er det ikke noe man lurer på om man heller, snerpete tørr smak som tar livet av friskheten i humla og sødmen i ølet. Skallebankgaranti dagen derpå. En mer rundhåndet tilnærming ved pitch av kveik, og 20-30% overpitch på tørrgjær har gjort at problemet er nå ikke-eksisterende hos oss.
 
Har noen ganger fått acetaldehyde med de tidlige batchene av ølsett hvor det bare fulgte med ei pakke gjær og dette kanskje hadde stått i butikkvarme noen måneder, og ved underpitch eller dårlig gjærhelse på kveik. Ellers er det ikke en usmak som jeg har vært særlig plaga med heldigvis. Så er det ikke noe man lurer på om man heller, snerpete tørr smak som tar livet av friskheten i humla og sødmen i ølet. Skallebankgaranti dagen derpå. En mer rundhåndet tilnærming ved pitch av kveik, og 20-30% overpitch på tørrgjær har gjort at problemet er nå ikke-eksisterende hos oss.
Jepp, det er en gjæringsfeil, og sånn sett en veldig grei beskjed om at du må kikke litt på praksisen din. Er det ikke for ille, vil det gjerne gi seg. Jeg har en lys britisk ale som jeg nesten helte ut - men den er faktisk blitt god, sjøl om jeg kan ane svineriet om jeg kjenner godt etter:).
 
Tilbake
Topp