Sur pils

Jeg tror det er på tide å ønske Børre velkommen i klubben. Du er ikke lenger blant de bryggerne som kommer til å få infeksjon. Den eneste gruppa med livsvarig medlemskap er de bryggerne som har hatt infeksjon. Velkomstgaven kan helles i vasken.

En relativt enkel måte å bli litt sikrere på om noe er en infeksjon er å ta to (eller flere) flasker. Sett ei flaske så kjølig som mulig og ei et sted som det er så nærme 35 grader som mulig og mørkt (for å unngå lysskade om du ikke har boks). 35 grader er bortimot perfekte forhold for at en infeksjon skal utvikle seg og når det er kjølig går det sakte. Etter to-fire uker kan du smake og hvis det varme ølet har blitt vesentlig surere (eller hva slags usmak du tenker at du kjenner) enn det kalde, så er det nesten sikkert en infeksjon.
 
Årsaken antagelig identifisert.

I mangel på tid og behov for plassen, samt et lite håp om mirakel ved lagring, har denne blitt stående til idag. Den er tappet på 2 stk 12L fat. Idag skulle de i vasken, dog via et glass hvor jeg helte direkte i fra fatet. Usmaken var vesentlig mindre. Kanskje helt borte, men da var fatet tømt ut. Da jeg sjekket tappeslangen, var den mildt sagt ekstremt møkkete. Jeg sjekket fat 2 med en løs piknik kran. Det var helt fint.

En grundig rengjøring av tappelinjen, så får vi testet skikkelig i morgen. Men nå har jeg altså et 12L fat for lite siden det står en ny pils og putrer...
 
Hei,
Acetaldeyd er ikke surt, så den ville jeg strøket. Også veldig rart hvis det skulle være nok syre akkumulert i tappeslangen din til at ølet blir surt.
Jeg har ikke målt, men har opplevd forskjell i syrestyrke mellom syremaltprodusenter. Kan dette være problemet ditt? Hvis ikke, setter jeg penga på lactobacillusinfeksjon.
 
Hei,
Acetaldeyd er ikke surt, så den ville jeg strøket. Også veldig rart hvis det skulle være nok syre akkumulert i tappeslangen din til at ølet blir surt.
Jeg har ikke målt, men har opplevd forskjell i syrestyrke mellom syremaltprodusenter. Kan dette være problemet ditt? Hvis ikke, setter jeg penga på lactobacillusinfeksjon.
Ja, jeg har hatt mistanke om at syremaltet kunne være sterkere enn forutsatt. Eller at jeg har målt feil. Det siste har jeg slått fra meg da jeg målte restmengden på lageret, men smaken kan tyde på for mye syremalt.

Ad ditt første argument, så kan vel smaken fremstå som sur selv om det ikke er surt i ph forstand? Usmak etter møkk i kombinasjon med litt for sterk syremalt f.eks. ?
 
Tilbake
Topp