Første pils- høres planen grei ut?

Trenger å bli litt beroligget: Har prøvesmakt en av flaskene, men da kun rett etter karbonering, og å ha stått kaldt i kjøleskapet i noen timer. Jeg var litt for nysgjerrig rett og slett. Det smakte ikke godt, og jeg kan ikke sette fingeren på hva det er. Kan diacetyl lages under flasking også? Jeg mener bestemt ølet har forrandret karakter ETTER det kom på flaske, og det til det verre.

Mine smaksløker er ikke veldig utviklet ift øl diagnostisering, men jeg følte det var en grad av fruktighet i den usmaken jeg kjente, men jeg vet ikke hva det var.

Uansett hva det er, smaken vil vel bedres når dette får stått kaldt? Det er vel det som er litt av greia med pils brygging? Jeg ser noen sier det smaker godt rett etter flasking, men det var ikke tilfellet her
 
Det er ofte det vert usmak ved karbonering. Desse smaken vil forsvinne ved litt lenger karbonerings tid. Har gjort det til ein vane å sjekke ein flaske før alt vert satt til kjøling. Det kan ofte vere nok med eit par tre dager exstra. For meg virker det som når ein har kjølte ned låser smaken seg.

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Sist redigert:
Oi, da må jeg hive flaskene opp av kjøleboksen når jeg kommer hjem. Har alt satt 6 liter ned til "lagering" siden de virket ferdige.
 
Synes alltid at mine smaker verre rett etter karbonering enn før. Ordner seg alltid med noen ekstra uker lagring. Setter alltid kaldt etter 2 uker karbonering. Pils blir bare bedre og bedre desto lengre tid som går.
 
Håper på bedring. skal la de stå til minimum lørdag kaldt før jeg prøver en til. Hvis det blir dritt etter en måneds lagring så tar jeg med ei flaske til bryggselv for bedømming/tilbakemelding så jeg kan finne ut hva jeg har gjort galt.
 
Tilbake
Topp