Førstegang brygger - Pale Ale

Hei
Har endelig komt igang med brygging og vi gleder oss stort over vår nye hobby :)

Vi har satt en Pale Ale der du skal tilsette tørrhhumlen etter 5 dager, dette har vi gjort å det har nå snart gått 14 dager med gjæring,  på torsdag skal vi tappe det over på fat.

Spørsmål 1
I går smug tittet jeg på brugget å ser at det ligger ett lagt med slagg/ eller om det er humle på toppen, er dette normal? vill dette synke eller er det noe galt med vårt første brygg. ??
Har tenkt å benytte meg av hevert for og tappe over da vil eg ikke få problemer med dette "slagget " men lurer på om jeg skal desifensere en øse og ta av det verste før jeg begynner med tappingen.

Spørsmål 2
Det bør vel også nevnes at det ble nesten sommer temperatur her i Stavanger, å det var ikke helt etter min plan, jeg var bortreist i en uke og min bryggekollega kjørte innom for å sjekke det var da ca 25 grader i rommet der vi hadde gjæringen
Kan dette ha noe og bety for ølet ? ?

Tørrhumlet selv med pellets for første gang for litt siden (en Lucky Jack som ble veldig god), og, ja, det lå et "lag" med humle på toppen.  Men - jeg hadde ingen betenkeligheter eller problemer med å bruke heverten.  Jeg bare stakk heverten rett ned i ølet, gjennom "laget", og satte igang.  Humle-laget ble igjen i hovedsak.  Det kom litt humle med i tappebøtten, og noe kom også videre ut i flaskefylleren, som dermed mistet kapasitet og ble treg.  Måtte rense ventilen i flaskefylleren etterpå for humle.  Sikkert lurt å ha en ekstra flaskefyller klar... Vurderer likevel å bruke humlepose neste gang  :jaha:

E

Jensen SpaogBryggeri skrev:
Hei
Har endelig komt igang med brygging og vi gleder oss stort over vår nye hobby :)

Vi har satt en Pale Ale der du skal tilsette tørrhhumlen etter 5 dager, dette har vi gjort å det har nå snart gått 14 dager med gjæring,  på torsdag skal vi tappe det over på fat.

Spørsmål 1
I går smug tittet jeg på brugget å ser at det ligger ett lagt med slagg/ eller om det er humle på toppen, er dette normal? vill dette synke eller er det noe galt med vårt første brygg. ??
Har tenkt å benytte meg av hevert for og tappe over da vil eg ikke få problemer med dette "slagget " men lurer på om jeg skal desifensere en øse og ta av det verste før jeg begynner med tappingen.

Spørsmål 2
Det bør vel også nevnes at det ble nesten sommer temperatur her i Stavanger, å det var ikke helt etter min plan, jeg var bortreist i en uke og min bryggekollega kjørte innom for å sjekke det var da ca 25 grader i rommet der vi hadde gjæringen
Kan dette ha noe og bety for ølet ? ?

Spørsmål 1: Humleblomst har en tendens til å flyte på toppen. Pellets pleier å synke etterhvert. Er det snakk om gjær vil denne vanligvis synke ned etter gjæringen er over.

Spørsmål 2: 25 grader er varmt! For SafaleUS05 for eksempel pleier jeg å ligge på 18 grader. Mot slutten kan man øke til 20 grader et par dager for å få ut det som måtte være av diacetyl og sikre at ølet er utgjæret. Temperaturen skal alltid stige i et gjæringsforløp, aldri synke. Jo-Jo-temperaturer er heller ikke ideelt. Trikset er å holde temperaturen så stabil som mulig.

Takk for svar :)

Ja temperaturen har ligget gangske konstant på 24,5 - 25 grader.. Men jeg får bare se hvordan resultatet blir ,, viss ikke er det jo bare å begynne forfra igjenn  :ilike:

Tror jeg ikke skal ut på reise neste gang jeg setter, så slipper jeg vær overraskelser  :biersmile:

Jeg brygget en pale ale med US-05 til et bryllup i sommer, og det var ganske varmt i leiligheten min. Tipper temperaturen lå på rundt 24-25 grader. Ølen ble litt mer fruktig og gjærpreget enn planlagt, men likevel helt ok. Batchen gikk iallfall raskt unna!

Om du har fått målt deg frem til en fg og denne er stabil. Så kan du enten la brygget stå noen dager for å se om kaka synker. Du kan sette brygget kjølig eller selvsagt skumme det bort med et desinfisert redskap.

Det er absolutt ikke uvanlig at denne flyter på toppen :)

Siden jeg har hatt så høy gjære temperatur, tenkte jeg og desinfensere den andre gjærdunken jeg har og tappe det over i dag, da vill jeg og forhåpentligvis, få bort litt urenheter og slagg med at jeg tapper dette forsiktig over.
Så tenkte jeg å sette den 2-3 dager på kjøleromet før jeg tapper den over på cornelius fatet.. 

Jensen SpaogBryggeri skrev:
Siden jeg har hatt så høy gjære temperatur, tenkte jeg og desinfensere den andre gjærdunken jeg har og tappe det over i dag, da vill jeg og forhåpentligvis, få bort litt urenheter og slagg med at jeg tapper dette forsiktig over.
Så tenkte jeg å sette den 2-3 dager på kjøleromet før jeg tapper den over på Cornelius fatet.. 

Det er ikke nødvendig å ha det over i et nytt kar.
Gi karet noen lette dunk, evt rugg litt på det slik at innholdet kommer i bevegelse, da synker det til bunns og du får helt rent øl.

Dette funker veldig bra så lenge det er humle som flyter på toppen, har du imidlertid smeltet metall slik at det virkelig er slagg som flyter rundt i karet, så bør du bytte gjæringspann. ;)

Nå ble jeg megetr usikker på om jeg ikke kjenner til alle begrepene - noe som er ganske sansynelig  :yes:

smeltet metall ?? Er ikke noe kjemikker men håper da ikke at det er smeltet metall i ølet,,  :yes:

Tilbake
Topp