Førstegangs brygger

Takker så mye for svar så langt i tråden  :skitbra:

Jeg har googlet litt, og kommet frem til en måte jeg tenker å gjøre det på. Jeg limer inn fra artikkel jeg fant:

"Naturlig kullsyre

Den enkleste og rimeligste (og mest usikre) metoden for å oppnå kullsyre i ølet er å ettergjære ølet på flaske eller fat. For å få dette til må det være både søtstoff og levende gjærceller tilstede.

For at en skal ha kontroll med hvor mye kullsyre som dannes er det viktig at primærgjæringen får gå helt ut, dvs at alt forgjærbart sukker er oppbrukt og at det ikke er tegn til liv i gjæringskaret.



For å oppnå 2 gr. CO2 pr liter øl så må det tilsettes 4 gram sukker pr. liter i ølet før det tappes over på flaske eller fat. Stikk det gjerne først om og rør ut oppveiet sukkermengde (helst rørsukker, hvitt eller brunt) før det tappes på flaske/fat. Gjør dette straks primærgjæringen er over, mens det ennå er tilstrekkelig med svevede gjærceller i ølet.

Flaske eller fat skal ikke fylles helt, sett på tett kork/lokk og sett ølet lunt og mørkt, gjerne 1 - 2 uker. For overgjæret øl er modningstiden i romtemperatur min 1 uke. For undergjæret øl er det viktig å sette ølet kaldt så snart ettergjæringen er ferdig. (Kjølemodning ved 0-4 grC i 1 mnd)

Dersom en ønsker å unngå et gjærslam lag på flaskebunnen kan følgende metode med hell benyttes:

1. Bruk 1,5 liters PET plastflaske til ettergjæring.

2. Fyll flaske neste full og klem ut lufta i toppen av flaska før korken skrues godt på

3. Sett flaska lunt og mørkt, når ettergjæringa kommer i gang får flaska sin naturlige fasong

4. Etter ca 1 uke skal flaska være knallhard dersom en har vært heldig med prosessen, men det kan også ta litt lenger tid.

5: Sett så flaskene mørkt og kaldt og vent til ølet har klarnet.

6. Underkjøl så flaskene ved å sette de ut i vinterkulden eller en time og to i frysern.

7. Når ølet er iskaldt kryper CO2 boblene samme og ølet kan dekanteres over på rene flasker

uten at gjærslammet stiger opp og blander seg med det klare ølet
."


Dette er måten jeg tenker jeg vil prøve for å unngå så mye bunnfall. MEN, vil ikke jeg miste en del kullsyre når jeg fyller ølet over fra 1,5l plastflaske til 0,5l glassflaske? Eller vil jeg beholde den siden ølet skal være veldig kaldt? Og skal jeg bruke hevert for å fylle over fra plast til glassflaske, eller er det da bare å helle?
 
Ser at det er lenge siden du spurte men jeg svarer likevel. Ikke stress så mye med bunnfallet. Vær heller litt mer forsiktig når du skjenker i et glass når du skal drikke. All kontakt med oksygen etter gjæring er skummelt, og unødvendig om du kan unngå det. Skulle du derimot gå for denne løsningen, så gå for hevery ja. Så slipper du å splosje med øla og la den komme ennå mer i kontakt med oksygen. Men som sagt: ikke stress med det! Om du virkelig synes det et ry stort problem, så kan du vurdere å investere i fat, og kunstig karbonering, for så å fylle på flaske. Men personlig ser jeg ingen problemer med litt bunnfall. :D
 
Ok, takker for innspill :)

Ettergjæring på flaske, hvilken temperatur? Jeg har som tidligere nevnt 3 alternative lokasjoner, med henholdsvis 14, 16 og 20 grader. Kan jeg bruke matboden med 16 grader?
 
La flaskene stå en uke i 20 grader du, så tenker jeg de er godt karbonert om du har gitt dem litt sukker/sukkerlake.
Etter det kan du sette dem kaldt og mørkt noen uker. (litt avhengig av hvilken type øl det er, har ikke finlest hele tråden)
 
Tilbake
Topp