Forvirret nybegynner

Miguel skrev:
Er vel litt som å hive i pakke fjordland i microen. Du kan selvsagt pimpe det litt, men grunnreglene for oppskriften er allerede lagt. Men viktigste er jo gjæringen.

Nå snakker du om ferdige sett? Det er ikke det jeg snakker om, jeg snakker om å bytte ut basismalt med maltekstrakt i en hvilken som helst oppskrift. Ølet blir like bra.

Neida jeg er overhodet ikke imot ekstrakt, er bare ute etter best mulig øl og tenker logisk nok at ekstrakt ikke gir akkurat det.
Hvis jeg bruker maltekstrakt, bytter jeg bare ut malten i oppskriften? Noe mer?
Hadde vært greit med en oppskrift vi kan referere til . :)

Nei, du trenger ikke spiralkjøler, men etterhvert kan dette bli en lur investering.
Denne kan du lett lage selv med kobberrør fra Biltema.

Her er det jeg vil anbefale at du har til BIAB:
  • En stor kjele
  • Maltpose(Pass på at denne ikke går i bunnen av kjelen)
  • Vekt(vanlig kjøkkenvekt)
  • Røreskje(Jeg bruker en pinne)
  • Termometer
  • Hydrometer
  • Gjæringskar
  • AutoHevert
  • Flasker
  • Korker
  • Håndkorker
  • StarSan
  • Notatbok

Lykke til!

Torminator2k skrev:

Basismalten byttes ut med ekstrakt, i tillegg brukes det ofte litt spesialmalt (steeping grains), som du mesker i en liten pose.

Har du en type øl du ønsker å brygge kan jeg finne en oppskrift til deg.

Ellers så er det mye info å hente i kapittel 1 og 2 her:

http://www.howtobrew.com/section1/index.html

Amarillo skrev:
Torminator2k skrev:

Basismalten byttes ut med ekstrakt, i tillegg brukes det ofte litt spesialmalt (steeping grains), som du mesker i en liten pose.

Har du en type øl du ønsker å brygge kan jeg finne en oppskrift til deg.

Ellers så er det mye info å hente i kapittel 1 og 2 her:

http://www.howtobrew.com/section1/index.html

Tusen takk for hjelp!
Ja nesten det samme hvordan øl, men er selv glad i mørkt øl som porter/stout/guinnes etc. Men alt går i grisen som sagt ^^

Du kan prøve denne, det er en porter-oppskrift fra Jamil Zainasheff:

Batch size (L) 19.0
Original Gravity (OG): 1.051
Final Gravity (FG):    1.013
Alcohol (ABV):        5.01 %
Colour (EBC):          47.6
Bitterness (IBU):      26.7  (Average)

2.60 kg Liquid Malt Extract - Amber
0.35 kg Brown Malt
0.35 kg Crystal 40
0.20 kg Chocolate malt

33 g Fuggles (5% Alpha) @ 60 Minutes (Boil)
10 g Fuggles (5% Alpha) @ 10 Minutes (Boil)

Boil for 60 Minutes

Ferment at 20°C with Danstar Nottingham

Amarillo skrev:
Du kan prøve denne, det er en porter-oppskrift fra Jamil Zainasheff:

Batch size (L) 19.0
Original Gravity (OG): 1.051
Final Gravity (FG):    1.013
Alcohol (ABV):         5.01 %
Colour (EBC):          47.6
Bitterness (IBU):      26.7   (Average)

2.60 kg Liquid Malt Extract - Amber
0.35 kg Brown Malt
0.35 kg Crystal 40
0.20 kg Chocolate malt

33 g Fuggles (5% Alpha) @ 60 Minutes (Boil)
10 g Fuggles (5% Alpha) @ 10 Minutes (Boil)

Boil for 60 Minutes

Ferment at 20°C with Danstar Nottingham

takk for oppskrift. Er fremgangsmåten den samme bare man bytter ut ingrediensene?
Tenkte å bruke denne fremgangsmåten http://www.bryggewiki.com/komme-i-gang-med-ekstraktbrygg Er det bare bytte ut ingrediensene?

Fremgangsmåten inne på wikien så grei ut, og oppskriften der inne også. Det stod ikke nevnt, men når du koker må lokket være av, det er meningen at det skal dampe bort litt stoffer og vann som du ikke vil ha i ølet ditt. Det trenger ikke fosskoke, men noe slikt som dette: https://www.youtube.com/watch?v=T1C8cZkc0Oo
Moss er ikke nødvendig men det gir litt klarere øl.

Hvis du bytter ut flytende med tørr ekstrakt i oppskriften så må du justere mengden for den tørre er litt mer konsentrert. Lurer på om det er ca 20% vann i den flytende?

Nå har jeg ikke drevet med dette SÅ lenge, men litt erfaring begynner jeg å få.

I forhold til ditt spm så er nok BIAB eller ekstrakt veien å gå for å gjøre det billig, dog skal du brygge mye må man jo se på alternativene. For å ta eksempel fra mitt eget liv som brygger.
Jeg startet med ei gryte og flytende ekstrakt. Betalte vel nesten 400kr for ekstrakten for å ende opp med ca 25l øl. Gryta ble varment av komfyren som altså varmin eneste kilde til oppvarmin/koking. Dette tok fryktelig lang tid. avkjøling ble å sette gryta i badekaret med kaldtvann. Tok lang tid med nedkjøling også. Jeg var så som så fornøyd med øl'et og ville prøve BIAB (og malt er jo billigere enn ekstrakt uansett). Samme her...fryktelig lang tid med oppkok, men syntes øl'et smakte bedre. Brygga noen mindre batch'er, men fant ut at selv om det tok kortere tid med oppkok og avkjøling er det nesten like mye jobb som med 25l, pga mesketid, rydde utsyr frem og tilbake, vaksing og desinfisering. Så gikk jeg noen runder med meg selv, og fant ut at jeg ville fortsette med dette men måtte da investere i noe som var enklere. Konklusjonen ble da at jeg måtte ha noe som var kjappere til oppvarming og avkjøling, men allikevel produserte en viss mengde ferdig øl til "husbruk". Så da ble det en BB30, hvor det også fulgte med en kjølespiral. Nå bryggger jeg på balkongen når været tillater det (og dama klager ikke på lukt og damp fra kjøkkenet). Jeg har ikke kjeller eller plass til ekstra kjøleskap, derfor blir det bare brygget ale (og ikke lager) som jeg gjærer på vaskerommet som holder ca 18 grader litt avhengig av årstid.

Var selv ganske forvirra i starten for det finnes mange måter og metoder der ute, men det jeg kanskje har funnet ut i forhold til utstyr og budsjett, er at man må spørre seg følgende spørsmål:
-Hvor mye skal man brygge?
-Hvilke fasiliteter har man til rådighet?
-Hvor "picky" skal man være på temperaturer, vørter sirkulering++ en mengde andre småting.

Så velger man å skaffe utstyr utifra dette. Hadde jeg hatt budsjettet i orden hadde jeg nok klint til med en Braumeister først som sist :)

• Skulle til å skrive min egen liste over minimumsutstyr, men denne var jo helt perfekt. Jeg skal likevel kuppe den med forslag til hvor du kjøper det billigst.

OdinB skrev:
    Her er det jeg vil anbefale at du har til BIAB:
    • En stor kjele Bryggselv hvis over 25 liter, eventuelt http://www.vega-direkt.no hvis du har foretaksnummer.
    • Maltpose(Pass på at denne ikke går i bunnen av kjelen) Bryggselv (69,-)
    • Vekt(vanlig kjøkkenvekt) Biltema/Europris/Jula hvis du ikke allerede har
    • Røreskje(Jeg bruker en pinne) Trenger ikke egentlig røre så mye under kok, men ballongvisp er fint når malten skal i gryta
    • Termometer Bryggeland sitt klokketermometer (99,-)
    • Hydrometer Europris (49,-)
    • Gjæringskar Europris (119,-)
    • AutoHevert Bryggselv (249,-)
    • Flasker Fra eget forbruk + rundspørring på Facebook
    • Korker Bryggselv/Bryggeland
    • Håndkorker Bryggselv/Bryggeland
    • StarSan Bryggselv/Bryggeland
    • Notatbok

Noen ekstra poenger:
    • Autohevert mener jeg er helt essensielt. Den vil du alltid ha bruk for senere også.
    • Du trenger også målesylinder til hydrometeret, 39,- på Europris.
    • Min klare anbefaling er å ikke kjøpe "krabbekorker". Bordkorker er ikke mye dyrere og den er mye tryggere å bruke.
    • StarSan kommer du absolutt ikke utenom!

Da skulle jeg mene lista er komplett. Det er ingenting her du klarer deg uten. Med unntak av kjelen bør du kunne komme under 1000,- tilsammen på dette.

EDIT: Jo én ting til: Ikke stå og rist på karet for å lufte vørteren som en annen tulling. Kjøp en blandevisp til maling for 25 kroner på Jula og spar noen svettedråper. http://www.jula.no/blandevisp-til-maling-129047

Tilbake
Topp