Nå har jeg ikke drevet med dette SÅ lenge, men litt erfaring begynner jeg å få.
I forhold til ditt spm så er nok BIAB eller ekstrakt veien å gå for å gjøre det billig, dog skal du brygge mye må man jo se på alternativene. For å ta eksempel fra mitt eget liv som brygger.
Jeg startet med ei gryte og flytende ekstrakt. Betalte vel nesten 400kr for ekstrakten for å ende opp med ca 25l øl. Gryta ble varment av komfyren som altså varmin eneste kilde til oppvarmin/koking. Dette tok fryktelig lang tid. avkjøling ble å sette gryta i badekaret med kaldtvann. Tok lang tid med nedkjøling også. Jeg var så som så fornøyd med øl'et og ville prøve BIAB (og malt er jo billigere enn ekstrakt uansett). Samme her...fryktelig lang tid med oppkok, men syntes øl'et smakte bedre. Brygga noen mindre batch'er, men fant ut at selv om det tok kortere tid med oppkok og avkjøling er det nesten like mye jobb som med 25l, pga mesketid, rydde utsyr frem og tilbake, vaksing og desinfisering. Så gikk jeg noen runder med meg selv, og fant ut at jeg ville fortsette med dette men måtte da investere i noe som var enklere. Konklusjonen ble da at jeg måtte ha noe som var kjappere til oppvarming og avkjøling, men allikevel produserte en viss mengde ferdig øl til "husbruk". Så da ble det en BB30, hvor det også fulgte med en kjølespiral. Nå bryggger jeg på balkongen når været tillater det (og dama klager ikke på lukt og damp fra kjøkkenet). Jeg har ikke kjeller eller plass til ekstra kjøleskap, derfor blir det bare brygget ale (og ikke lager) som jeg gjærer på vaskerommet som holder ca 18 grader litt avhengig av årstid.
Var selv ganske forvirra i starten for det finnes mange måter og metoder der ute, men det jeg kanskje har funnet ut i forhold til utstyr og budsjett, er at man må spørre seg følgende spørsmål:
-Hvor mye skal man brygge?
-Hvilke fasiliteter har man til rådighet?
-Hvor "picky" skal man være på temperaturer, vørter sirkulering++ en mengde andre småting.
Så velger man å skaffe utstyr utifra dette. Hadde jeg hatt budsjettet i orden hadde jeg nok klint til med en Braumeister først som sist